Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stugge vering en harde stoelen

vragen over de T5
Plaats reactie
Josvs

stugge vering en harde stoelen

Bericht door Josvs »

Hallo weetjewellers.

Na 15 jaar in een T4 van '92 te hebben gereden,heb ik in Feb. van 2011 de overstap gemaakt naar een T5 van 2010.
Deze was dus een jaar oud,37000 km op de teller,van een verkoper van de dealer geweest(kerel ging in de VUT) korte WB,DC,metallic lak,navigatie en nog meer leuke opties en aantrekkelijk geprijst.

Aangezien ik al die jaren zeer tevree met de transporter heb gereden was het voor mij geen moeilijke keus om gewoon weer verder te gaan met een nieuwe transporter
Maar, nu na een dik jaar er mee te hebben gereden zijn er toch wat teleurstellingen die ik hier ff kwijt wil. Misschien win ik er wat tips mee.
Hoewel ik van 80pk naar 102 pk ging viel het mij met inhalen e.d. niet mee en heb ik em uiteindelijk toch laten chippen bij Hartog tuning naar 136 pk 350Nm. Das dus opgelost :toppie .

Aangezien een bus robuuster en zwaarder geveerd is om het laadvermogen aan te kunnen,merk ik bij een lege bus dat oneffenheden bij slecht wegdek nog behoorlijk worden doorgeven aan de auto en de passagiers. in mijn situatie is dat regelmatig aan de orde. Dat vind ik opzich nog niet zo erg. Maar wel dat alle plastic,en goedkoop ogende, panelen en de DC gaan klapperen en trillen. Ook de "lade" met de bekerhouders trilt zowat uit z'n voegen. In mijn oude T4 zat een solide houten scheidingwand!! en een losse achterbank.
Nu ben ik afgelopen weekend naar Duitsland geweest om nog ff een weekendje te wintersporten :winter .Gingen bij Arnhem de grens over en dan rij je van het mooie Neerlandse gladde asfalt zo naar die verotte Duitse wegen :gif .
In die 8 uur durende reis heb ik heel wat keren met klapperend plastic gezeten :nuts .

Maar wat ik eigenlijk nog t ergste vond : na verloop van de rit kreeg ik een beetje last van me rug. Nu heb ik dat wel eens vaker maar mijn passagier zag ik op een gegeven moment ok wat op z'n stoel draaien en wat verstellen. Hij bleek ook last te krijgen van z'n rug. Dus we vonden de stoelen niet top.

Herkent iemand dit?

Ik heb hier wel eens ergens iets gelezen over air suspension ride. Iemand daar ervaring mee?
En weet iemand toevallig iets over stoelen e.d. ?
harry t5 191

Re: stugge vering en harde stoelen

Bericht door harry t5 191 »

Nee,dat herken ik niet.
Mijn T5 is van 2006 en heeft één keer even gerammeld.
Daar werd ik ook gek van en bleek het een gordelspanner onder de bank van de dubbele cabine te zijn.
En wat de stoelen betreft,dat is erg persoonlijk.
Ikzelf heb niet het makkelijkste lichaam maar heb absoluut geen problemen met de stoelen.
Ook de mijne is gechipt,maar 350 nm is dat niet wat veel? (Gemeten op de rollenbank?)
Ik heb het bij het onderstaande gehouden ivm de koppeling.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Josvs

Bericht door Josvs »

Als ik het goed heb,ben ik van 102 pk 250Nm naar 136 pk 350 Nm gegaan. Bij Pedro Hartog(tuning) laten doen in Alkmaar. Geen idee hoe doe dat gedaan heeft,was er niet bij,maar kreeg wel netjes een test raportje erbij.
Hij gaf de opmerking erbij dat ik een goeie koppeling had. Dat verschilt nogal eens bij verschillende T5's schijnt 't .
Vandaar dat hij er 350 uit kon halen.

Groet.
robertTREBOR

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb ook een keer zo'n rammelbak ervaring gehad toen ik van de vw dealer een vervangende T5 meekreeg.

Mijn T5 rijdt heerlijk soepel zonder enig bijgeluid op HANKOOK banden die ik op ca 2.7 atm. heb staan.

Die vw van de dealer daar zaten van die keiharde DUNLOP onder ook nog eens tot 4.5 atm. opgepomt.

Wat een stuiterbak was dat !

Nadat ik de bandenspanning had verlaagd naar ook 2.7 reed het al een stuk beter, maar wil je echt comfort

dan zijn de Hankook banden de stilste en comfortabelste die ik ken.

Div. testrapporten hebben dit ook uitgewezen, Hankook zit standaard vaak onder Audi.

Ik rij vaak met onbeladen bus, ga ik er 500 kg in gooien dan moet er uiteraard wat lucht bij !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Egbert&Manon

Bericht door Egbert&Manon »

Ja, dit herken ik zeker!

Ik kan in mijn 91er T4 na een rit van 800km nog fit uitstappen.
In mijn T5 uit 2005 begin ik na 100km al met stuur/zitting/armsteunen te verstellen.
Ik heb geen last van de hardheid vd stoel maar wel van de kanteling vh stuur.
Tevens is de vloer niet vlak bij het gaspedaal, waardoor je rechtervoet scheef staat.
Na een lange snelwegrit kan ik wel eens kramp krijgen. (Nee ik heb geen CC).

Het bijzondere is dat ik dit probleem ook had bij de oude (achterwielaangedreven) en nieuwe Transit.
Met beide reed ik 100dkm per jaar, maar bij de nieuwe kreeg ik op advies van de fysiotherapeut en aangepaste stoel.

Daarna een werkgever met oude en nieuwe Ducato's.
En jawel de oude reed prettiger.

De oude bestelwagens hebben een stuur dat vlakker ligt.
(Die van mijn brandweerauto ligt bijna plat).

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie