Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startprobleem 2.4D GE-UPDATE

vragen over de T4
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

het gloeilampje zelf gaat na 6a7 tellen wel uit.deze gaat wel uit als voorheen.

het zwarte huisje of hoe moet ik het noemen heb ik van relais 102 afgehaald en zo kon ik zien van het moment dat ik contact opzet klikt het boven het spoeltje dicht en blijft dicht.contact af is het terug open.

zou het kunnen dat de relais eventueel blijft kleven en deze stuk is vooraleer ik hem vervang.

bij contact af is er ook geen stroom meer op de zekering onder de motorkap.

ik vermoed bij je antwoord Bert dat je bedoeld dat ook na contact uit er dan nog stroom op zou zitten of ben ik mis.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

andy(boomycar) schreef:het gloeilampje zelf gaat na 6a7 tellen wel uit.deze gaat wel uit als voorheen.

het zwarte huisje of hoe moet ik het noemen heb ik van relais 102 afgehaald en zo kon ik zien van het moment dat ik contact opzet klikt het boven het spoeltje dicht en blijft dicht.contact af is het terug open.

zou het kunnen dat de relais eventueel blijft kleven en deze stuk is vooraleer ik hem vervang.

bij contact af is er ook geen stroom meer op de zekering onder de motorkap.

ik vermoed bij je antwoord Bert dat je bedoeld dat ook na contact uit er dan nog stroom op zou zitten of ben ik mis.
grtz andy
inderdaad, als met contact uit nog steeds spanning.

als het lampje nu 6-7sec aan blijft en daarna uit gaat, en ook het relais weer verbreekt, lijkt dat stukje me normaal.
6-7 sec gloeien is met deze temperatuur wel in orde
Dat betekend dan dat relais en tempsensor goed werkt. Alleen moet wel als je motor loopt de spanning ook weg zijn anders heb je andere problemen

Als je de meetroutine die ik net aangaf volgt weet je of je gloeipluggen in orde zijn.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

mn busje draait :gekte terug,ik ben benieuwd of het goed blijft.
ik vermoed dat het een massa moet geweest zijn.
ik heb alle fiches en klemmetjes waar ik aankon langs boven opgeschuurd of gepoetst.
kabels die langs de afschermbak onder lopen ook aan gevoeld,als het nog eens moest voordoen,de beschermbak eronderuit en alles controleren of daar mss een kabelbreuk zit die nu mss even contact maakt.

nu heb ik ook het gevoel dat hij beter start en optrekt dan ervoor.voorheen aan 70a80km per uur had ik de indruk dat hij een beetje inhield,dat is nu weg en blijft mooi doorgaan.
ondertussen zijn we gaan shoppen en paar maal stil gelegd en terug gestart en blijft gaan.

het was vanmiddag ook veel minder koud,dus ben ik benieuwd of het probleem morgenvroeg bij een koudestart niet terug voordoet.
het was net op een goed moment,was de moed redelijk aan het verliezen,stond al stil sinds vorige week dinsdag,
afwachten dus en ik laat hier zeker iets weten.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

andy(boomycar) schreef: het was vanmiddag ook veel minder koud,dus ben ik benieuwd of het probleem morgenvroeg bij een koudestart niet terug voordoet.
het was net op een goed moment,was de moed redelijk aan het verliezen,stond al stil sinds vorige week dinsdag,
afwachten dus en ik laat hier zeker iets weten.
grtz andy
Als het niet lukt even met een busje startgas, 5 sec in de luchtinlaat spuiten en daarna gelijk starten met gas onderin (je moet wel even de slangeklem op de luchtinlaat van de motor lossen maar die gaat er best makkelijk weer op.
succces alvast :toppie
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Roger B. (11)61 »

starten op startpiloot is alles behalve goed voor de motor, je krijgt een ongecontrolleerde verbranding in een koude, nog slecht gesmeerde motor, funest voor je lagers
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

Roger B. (11)61 schreef:starten op startpiloot is alles behalve goed voor de motor, je krijgt een ongecontrolleerde verbranding in een koude, nog slecht gesmeerde motor, funest voor je lagers
Duwen is ook zowat.. Nood breekt... ja als je echt pech hebt een lager

(automonteur hiernaast is van mening dat je helemaal gelijk heb, maar die aab motortjes zijn geen watjes en kunnen wel wat hebben)
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door andy(boomycar) »

Bert B schreef:
Roger B. (11)61 schreef:starten op startpiloot is alles behalve goed voor de motor, je krijgt een ongecontrolleerde verbranding in een koude, nog slecht gesmeerde motor, funest voor je lagers
Duwen is ook zowat.. Nood breekt... ja als je echt pech hebt een lager

(automonteur hiernaast is van mening dat je helemaal gelijk heb, maar die aab motortjes zijn geen watjes en kunnen wel wat hebben)
hey bert.
vanmorgen starte mn bus van de eerste tik zonder 4kant te draaien.

ik heb een stil vermoeden dat het aan het hendeltje in het dachbord geeft gelegen voor de vervroeging,de vrouw had de morgen dat hij niet meer starte redelijk ver uitgetrokken en naar mijn mening is deze blijven hangen.
ervoor bleef hij ook soms als hij warm stond rond de 1000toeren draaien wat me vrij hoog leek terwijl hij normaal zacht op 750a800 toeren draait bij warme motor.
deze heb ik gisteren verscheidene keren op en neer getrokken tot ik weer spanning voelde.
dus van het hendeltje blijven we verlopig af tot ik eens tijd heb om deze volledig na telopen.

mss is dit ook de oorzaak bij jou van het niet starten,tenzij hij ook mooi op zn toerental draait bij warme motor.
het beruchte o ringetje had ik ook vervangen ,dit was niet de oorzaak denk ik ,starte toen nog niet bij doorstarten.

mss heb je hier iets aan hoop ik.
grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Plaats reactie