Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startprobleem 2.4D GE-UPDATE

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Bert B »

Zie update onderaan reeks


Wie herkent het volgende:
Sinds enkele weken gaat starten niet meer zo soepel en nu sinds vorige week:

"koud" start de motor niet, zelfs niet als ik hem lang op de startmotor laat lopen, alleen als ik startgas in de luchtslang gespoten heb lukt het, hiermee slaat hij goed aan en loopt eigenlijk direct zoals het hoort.
De rest van de dag start hij vlekkeloos, ook vlak na het eerste keer starten, pas de volgende dag heb ik weer dit probleem.

wat heb ik al bekeken;
Koudstart, werkt;
gloeipluggen krijgen spanning, waren al aan vervanging toe, zitten 5 nieuwe in.(gedaan door de garage, daar bleek ook dat de accu nog maar 65% van zijn capaciteit had, dus ook vervangen);
Alle cilinders krijgen brandstof;
retourslangetjes zijn vorig jaar vernieuwd;
lucht en brandstoffilter heb ik in maart vervangen;
olie + filters zijn door de garage vervangen.

Wie herkent dit, waar zit het probleem?
Laatst gewijzigd door Bert B op 17 okt 2012, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door sgsdebruijn »

Teruglopende brandstof door een lekje ergens in het brandstofsysteem?

slangetje poreus rond het brandstoffilter? of naar de brandstofpomp
Rubbertje onder aansluiting brandstoffilter geplaatst bij vervangen?
Halve tank/hele tank nog een verschil (tankelement)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Bert B »

brandstofniveau maakt geen verschil, zaterdag met nog maar net 10l in de tank, vandaag met een volle tank, zelfde probleem;
rubbertje is ook geplaatst;
poreuze slangen.... ziet er zo op het eerste gezicht niet verdacht uit, ruik ook niks geen diesel in motorcompartiment.

zou je bij teruglopende brandstof niet verwachten dat hij slecht start, lang doorstarten voordat hij aanslaat. Dat heb ik ook geprobeerd, 1,5 a 2 minuten maar geen effect.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door matje86 »

trek hem eens aan, op burendag en kijk dan of hij in 1 x loopt , loopt ie dan in 1 x ,dan startmotor vervangen(lees ff ruilen om te zien of dat het is)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Bert B »

matje86 schreef:trek hem eens aan, op burendag en kijk dan of hij in 1 x loopt , loopt ie dan in 1 x ,dan startmotor vervangen(lees ff ruilen om te zien of dat het is)
Zou me verbazen, nog geen 2 jaar geleden is er een bosch gereviseerde startmotor in gegaan...
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

Hoeveel km heeft de motor al gereden ?
Indien er te weinig compressie is , zal de motor ook moeilijk aanslaan , tenzij met start-pilot of zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Bert B »

Er staat bijna 350.000 km op de teller, ik weet alleen niet of dit de eerste motor is of niet...
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door roelssroyce »

Ik zou hem aan proberen te slepen. Als het dan klinkt alsof hij geen diesel krijgt en dan na een tiental of honderdtal meters aanslaat heb je toch echt een terugloop van diesel of valse lucht aanzuiging. In geval van valse lucht wordt het op den duur erger, tot dat je bij elke keer starten aan moet slepen.

Je kunt ook een slechte accu hebben.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door rick_k »

Als ie met startpilot wel snel start, ga ik toch richting de gloeiers denken. Als je dat ding nou aanzwengel en dan op de startmotor laat draaien, rookt ie dan? En zo ja, welke kleur?

mvg Rick
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Bert B »

reactie op roelsroyce en rick_k:

accu is vrijdag vervangen door een nieuwe, gloeipluggen zijn woensdag vervangen, krijgen spanning tijdens voorgloeien.......

op de startmotor is de rook blauwgrijs "achtig"
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

Doe eens een compressietest , dat zegt heel veel over de motor ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D

Bericht door Bert B »

Pascal-141 schreef:Doe eens een compressietest , dat zegt heel veel over de motor ...
Bij compressie test denk ik.... garage... €€€ of valt dat mee?
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: startprobleem 2.4D UPDATE

Bericht door Bert B »

Goed, allemaal tot zover al bedankt.
Ik kwam er ondanks alles niet uit, dus de dealer de kans gegeven.....
gloeipluggen ok, accu ok, startmotor ok... :adhd

tempsensor niet ok, gloeirelais ook niet ok.... :muur
Tempsensor heb ik hen laten vervangen, de mededeling was dat het relais ook niet goed was, want dat bleef na het gloeien hangen, er liep dus continue stroom.....

Een nieuw gloeirelais bij VW, €98 ex, :muur ebay tussen 30 en 60€ incl, dus daar besteld en vandaag geplaatst.......
maar..

Ook het nieuwe relais blijft hangen na het gloeien, het gloeilampje gaat uit, maar er blijft spanning over de gloeizekering staan, dus loopt er nog steeds stroom door......

Dit was voor deze reparatie, lees volgens mij alleen vervanging van de tempsensor niet het geval....
( ja dat weet ik zeker, als je namelijk zoals ik in deze situatie dat er spanning over blijft staan en je je relais er niet uithaalt, gaat de boel binnen roken.... ik was nog net op tijd en de boel meurt nu naar de bakeliet)

Mijn vraag, wat zorgt ervoor dat het gloeirelais contact maakt, en wat kan er voor zorgen dat het zoals bij mij, blijft hangen en zo dus continu spanning op de gloeipluggen zet, en daarmee een brandbom wordt.. :gif .
Nogmaals het is een nieuw relais, dus ik vermoedt dat het foutief wordt aangestuurd
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Multivan Generation »

Is het contactblokje onder je contactslot al wel eens vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startprobleem 2.4D GE-UPDATE

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat stuurt het relais niet apart aan, daar komt gewoon "contact" vanaf, en elders wordt geregeld of het relais aan gaat/blijft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie