Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheur in de zuiger bij 111.720 km

vragen over de T5
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

vergeet de 6 cylinder maar ,...

Bericht door sep »

die gaat er waarschijnlijk op korte termijn niet komen ,.....wat wel komt ,en dat is al heel dichtbij ,dat is een 4 pitter common rail met 204 pk ,.....1.4 tsi ,.....denk ik niet ,die levert waarschijnlijk niet genoeg koppel voor een t5 ,...maar wel mooie techniek zo'n dubbele turbo .


mvg sep
Gebruikersavatar
Joostt5
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:33
Locatie: Tilburg

Re: vergeet de 6 cylinder maar ,...

Bericht door Joostt5 »

sep schreef:die gaat er waarschijnlijk op korte termijn niet komen ,.....wat wel komt ,en dat is al heel dichtbij ,dat is een 4 pitter common rail met 204 pk ,.....1.4 tsi ,.....denk ik niet ,die levert waarschijnlijk niet genoeg koppel voor een t5 ,...maar wel mooie techniek zo'n dubbele turbo .


mvg sep
Maximaal vermogen kW 125 kW, bij 6000 toeren/min
Maximaal vermogen pk 170 pk, bij 6000 toeren/min
Maximaal koppel 240 Nm, bij 1500 toeren/min
Dat is bijna evenveel koppel als de 105 pk TDI, en de 2.0 die nou in de T5 geleverd word heeft veel minder koppel. Dus dat zal het denk ik niet zijn.
Ik vind het gewoon een te keine motor voor in zo'n grote auto.
Groeten uit Tilburg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Nog steeds geen nieuwe motor afgeleverd... :muur
Blijkbaar hadden ze bij VW Belgie toch geen 174PK blok op voorraad staan , en is er nu een kleine week extra levertijd bijgekomen ...
Maar ondertussen heeft die vriend van me toch vervangend vervoer gekregen van VW , een T5 130PK . Maar goed ook , want hij werd al helemaal gek van die huur-Transit met amper 85pk ...
Hopelijk word de nieuwe motor nog deze week afgeleverd en gemonteerd in zijn T5 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Zo , net goed nieuws gekregen : de nieuwe motor is gisterenmiddag aangekomen bij de VW dealer , en ze hebben gisteren namiddag direct de nieuwe motor gemonteerd in de T5 , en gisterenavond kon mijn vriend terug rijden :lach
Vandaag moest hij nog even binnenwippen bij de dealer om via de pc nog even alles te checken , en dan was het klaar.
VW heeft niet moeilijk gedaan over het garantie-geval , meteen een geheel nieuw blok+kop gekregen .
Goed opgelost zou ik zeggen , alleen spijtig dat het zo lang geduurt heeft.

:klappen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Polleke
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mar 2007, 20:18

Bericht door Polleke »

de Touran 1.4 fsi is trekauto van het jaar geworden... en dan bedoel ik natuurlijk caravantrekken.

bovendien heb ik me laten vertellen door een goede VW dealer (Groningen) dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een common rail diesel voor de T5. Klopt het dat ie ook al in de Crafter zit? Uit een goed doorontwikkelde commonrail zou je meer vermogen kunnen halen en deze zou minder storingsgevoelig zijn. Het brandstofverbruik zou echter wel iets hoger liggen dan dat van een pompverstuivermotor.

Ik neem het verhaal serieus.
Groetjes Polleke T5 nr. 35
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Scheur in de zuiger bij 111.720 km

Bericht door Pascal-141 »

Pascal-141 schreef:
edjeraketje schreef:Hallo WJW-ers, ik heb een oproep gedaan op het mededelingenforum. ZIjn er onder jullie al "slachtoffers"met motorschade aan het onderblok. Heb een toelichting op het andere forum, hoor graag reacties.
Groeten Edjeraketje
Ja, er zijn nog slachtoffers ...
Een vriend van mij is vrijdagavond met zijn 1,5 jaar ouder T5 (174PK) in panne gevallen op de snelweg.
Hij heeft nu amper 70.000km gereden .
Maandag is de motor opengegooid door de dealer en de conclusie = geen compressie meer op de eerste en de vijfde cilinder .
1 zuiger is volledig gesmolten aan de bovenzijde.
Motor is niet heet geweest of zo , hij reed gewoon op de snelweg aan constante snelheid van +/-150km/u

Hij krijgt (onder garantie) een nieuw blok van VW.

Motor was niet gechipt , volledig standaard . Maar vorig jaar op de testbank had hij wel 192PK (ipv 174).

Hij begint nu ook wel te balen , want dit is reeds de 4e keer dat hij sloot valt met z'n T5. Ondertussen zijn waterpomp , inlaatcollector , uitlaatcollector en turbo allemaal reeds vervangen geweest.
De nieuwe turbo zat er nog maar 1 week op , en nu dit ... Het houd niet op !
The story continues ...

Een kennis (een koerier) rijd een T5 174PK , gechipt naar 200pk .
Die heeft vorige week pech gehad onderweg , de motor heeft het begeven ...
De motor is een paar dagen geleden open gedaan in de garage : het verdikt =motor finaal naar de haaien , 1 drijfstang zat door het blok !
Dus hij kan een nieuw blok gaan kopen ( 5000eur) ...
Advies van de constructeur aan de garage was = "draai de pomp iets dicht , zodat hij zoveel vermogen niet meer heeft , dan zal hij langer meegaan" .
Dat vind ik toch wel erg dat zoiets moet gezegd worden bij het afleveren van een nieuw blok ... Als VW niet in staat is om de T5 blokken standvast te maken met 174PK , dat ze er dan een 150Pk versie van maken , om problemen te vermijden !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ze hebben al de 130 pk versie voor degene die zich niet kan beheersen met een 174 pk motor :ie :ie :ie :ie :ie
Damy

Bericht door Damy »

als VW idd die lichte motoren gaat leveren ben ik klant af....moet toch echt minimaal 5 cilinders hebben :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is die 1.4 TSI in de T5 getest om te zien hoe dat blok zich zou gedragen als het hele dagen op zijn reserves zou moeten werken.
Met andere woorden een zeer zware duurtest.

Kijk een 105 pk 1,9 TDI met PD in een T5 bus of in een Golf is natuurlijk wel een wereld van verschil (gewicht, toelading). Maar als de overcapaciteit er in dat blok niet in zou zitten, dan zou VW zich daar nooit aan branden, zo lijkt mij.

Ik vind het wel verrassend dat een T5 met een 174 pk er niet op lijkt gebouwd te zijn, dat het houdbaar is. :groteogen


Misschien komen er ook problemen doordat een T5 blok van aluminium is en een T4 blok van ouderwets gietijzer, en hierdoor intern een andere warmteflow heeft? Maar lijkt me dat VW dat onder controle zou moeten krijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Bericht door broekhof »

Pascal 141 heeft het er over dat als vw geen blok kan maken wat 174 pk levert en heel blijft ze dan dit blok terug moeten schroeven naar 150 pk.
Hij vind het tevens raar dat er een monteur zegt dat je de brandstofpomp terug moet zetten zodat deze minder vermogen levert. (ben het wel met je eens als hij dit zegt over een standaard 174 pk)
De 174 pk zal vast wel heel blijven maar als je hem ook nog eens naar de 200 pk chipt kan je volgens mij vw hier niet de schuld van geven en zeggen dat het 174 pk blok niet goed is!!! :bonk
Beetje rare gedachte eerst ga je het blok meer belasten als wat de fabrikant toelaatbaar vind en als hij dan in de soep draait geef je de fabrikant de schuld :politie :politie

Er zal vast wel eens "verkeerd" blok tussen zitten.
Het is natuurlijk wel heel vervelend als je dit overkomt.

Heb zelf ook een 174 pk automaat besteld en ik hoop toch wel dat dit mij en eigenlijk iedereeen bespaard blijft.
Ik ga hoe dan ook niet chippen, zeker niet gezien het verhaal van de koerier met de zwarte t5 (sorry ik weet je naam niet uit me hoofd) en me eigen ervaringen met het chippen van een voyager diesel (binnen 3,5 maanden € 4500 lichter) :alarm :ie :alarm :ie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

In de Golf doet de 1.4 TSI het inderdaad zeer verdienstelijk, maar in zwaardere auto's zoals de nieuwe Tiguan (1650 kg) blijkt dit motortje toch wat zwak op de borst en moet behoorlijk op zijn staart getrapt worden. Hierdoor gaat het benzineverbruik met sprongen omhoog 11 L/100 km :ie :ie :ie :ie :ie :ie
Voor de T5 zal deze motor hooguit een noodoplossing kunnen zijn. :bonk :bonk :bonk :bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

broekhof schreef:Pascal 141 heeft het er over dat als vw geen blok kan maken wat 174 pk levert en heel blijft ze dan dit blok terug moeten schroeven naar 150 pk.
Inderdaad , dat bedoel ik . Als blijkt dat VW geen 174PK uit dat blok kan zonder dat ook betrouwbaar blijft onder stevige belasting , dan vind ik dat ze dat gewoon wat moeten terugdraaien tot bvb 150PK of zo .
De bekende problemen met het 174PK blok gaan VW een slechte naam bezorgen , en dat vind ik spijtig .

Een 174PK motor uitbrengen voor alledaags vervoer van huis naar het werk en terug kan iedereen. Maar datzelfde blok met datzelfde vermogen uitbrengen voor zware (commerciele) belasting is blijkbaar een andere zaak ... Ook dan moet die motor goed blijven presteren.

En inderdaad , een gechipte blok houd meer risico in op motorschade en vroegtijde slijtage , maar aangezien er zoveel gechipte 174PK-ers de geest geven , wil dat toch wel zeggen dat er geen vermogensreserve meer is op die blokken .

De vermeldde schade in mijn vorig bericht (van die gechipte 174PK) is losstaand van mijn eerder vermelde bericht van die kapotte 174PK blok, want die was volledig standaard . En die ging ook kapot , keer na keer ... :groteogen (gescheurde inlaat , kapotte waterpomp , kapotte turbo , kapotte zuiger/blok ,enz...)

De 130PK blokken blijken ook veel minder schadegevallen te hebben dan de sterkere broers , de oorzaak hiervan is volgens mij simpel : deze blokken draaien niet op de limiet , en hebben nog een reserve .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

tja... ik denk dat de onderdelen in een motor het langer uithouden met 130pk dan met 210pk....

Zie:
http://www.weetjewel.nl/forum/viewtopic.php?t=9371

Blijkbaar toch niet berekend op +200pk!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Wat heet niet bestand tegen zware belasting: VW heeft met de race-Touareg vorig jaar in Paris-Dakar rally gereden. De motor was een opgevoerde 2.5 TDI met meer dan 250 pk!!!!. Als begeleidingswagens reden een aantal T5-syncro's met 174 pk motoren mee. Zowel van de Touareg als van de T5 hebben de motoren het overleefd :happy :happy :happy :happy

In principe is de motor goed ontwikkeld, maar door de inkoop van slechte kwaliteit onderdelen zoals de waterpomp etc. wordt de kans op problemen natuurlijk een stuk groter. Een ander probleem bij de T5 is dat de kwaliteit varieert. Ze hebben bij VW het productieproces niet onder controle. :ie :ie :ie :ie
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Heb ondertussen toch 356.000 km met mijn 174 pk gereden, daarvan is 150.000 km nog met een ABT tuning gereden. Tot op heden geen klachten omtrent de motor of olieverbruik etc. De automaat kan er minder goed tegen, die ging wel stuk. Het rijklaar gewicht van mijn auto bedraagt 2.380 kg en dus dus zit ook regelmatig op de maximale 2.800 kg en ik rij absoluut niet zachtzinnig, maar gun de motor wel de tijd om op temperatuur te komen.
Dus de mening dat VW geen 174 pk motor kan bouwen kan ik niet met je delen.

Op naar de 400.000 km!!!
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Plaats reactie