Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
op de 1.9 TD zou ik wel verder durven te gaan dan 90.000km of 5 jaar maar niet met de TDI's
want die heeft veel meer dingen op die distributieriem zitten (dus o.a ook die waterpomp)
en die 1.9TD Niet.
riem geknapt,.....= een T4 ineens total loss..... ze zijn allemaal boven de 10 jaar,...
want die heeft veel meer dingen op die distributieriem zitten (dus o.a ook die waterpomp)
en die 1.9TD Niet.
riem geknapt,.....= een T4 ineens total loss..... ze zijn allemaal boven de 10 jaar,...
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Auto van de week naar de garage gebracht. Zojuist kreeg ik een telefoontje dat ik enorm veel geluk heb gehad dat de distri-riem uberhaupt nog vast zit. De hele distri-riem was nat en glibberig van de olie. Deze olie lijkt vooral uit de keerringen te komen, dus deze worden ook allemaal vervangen, samen met de al reeds geplande werkzaamheden ...
Het is in ieder geval zeker de waterpomp die dit geluid veroorzaakte. Nu de keerringen er nog bij
Toch vraag ik mij wel af hoe het kan dat keerringen gaan lekken. Rubber verslijt natuurlijk wel, maar is dit iets wat ik (of de vorige eigenaar) had kunnen voorkomen? Gelukkig geen verdere schade en in ieder geval een verklaring waarom ik tot 2x toe enkele druppels olie onder de bus heb zien liggen.
Het is in ieder geval zeker de waterpomp die dit geluid veroorzaakte. Nu de keerringen er nog bij

Toch vraag ik mij wel af hoe het kan dat keerringen gaan lekken. Rubber verslijt natuurlijk wel, maar is dit iets wat ik (of de vorige eigenaar) had kunnen voorkomen? Gelukkig geen verdere schade en in ieder geval een verklaring waarom ik tot 2x toe enkele druppels olie onder de bus heb zien liggen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Oliepomp pakking zou ik ook meteen laten doen !
Grote kans dat je nog een papieren hebt ipv een metalen,
die willen ook nog wel eens gaan lekken die oude papieren..
Grote kans dat je nog een papieren hebt ipv een metalen,
die willen ook nog wel eens gaan lekken die oude papieren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Hier houdt men van foto's toch? :P
Voorkant er af:

Stukje van de motor

En de distributieriem die helemaal onder de olie zit en de waterpomp aanstuurt:

Ze gaan de oliepomp pakking ook even controleren en gewoon groot onderhoud geven op deze bus. Hopelijk zijn de pakkingen en keerringen morgen binnen dan kan ik zondag in ieder geval naar de volgende show rijden ipv alles weer in de Skoda zien te proppen.
Oh ja, distributieriem en waterpomp zijn in 2004 vervangen door een VW dealer. Dus tja, dat mag onderhand ook wel kapot zijn
Voorkant er af:

Stukje van de motor

En de distributieriem die helemaal onder de olie zit en de waterpomp aanstuurt:

Ze gaan de oliepomp pakking ook even controleren en gewoon groot onderhoud geven op deze bus. Hopelijk zijn de pakkingen en keerringen morgen binnen dan kan ik zondag in ieder geval naar de volgende show rijden ipv alles weer in de Skoda zien te proppen.
Oh ja, distributieriem en waterpomp zijn in 2004 vervangen door een VW dealer. Dus tja, dat mag onderhand ook wel kapot zijn

Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Zojuist weer telefoontje van de garage, krukas is ook beschadigd en heeft teveel speling
Ik begin toch wel enigszins bang te worden wat er allemaal nog meer aan de motor aan de hand is. Overigens was de rammel ook wel degelijk de waterpomp maar dus ook de krukas heeft zijn eigen bouten vernield en een spanrol kapot gemaakt. Dit laatste was geen probleem, maar men gaat dus nu de krukas ook maar vervangen.
Hoe kan de krukas nou kapot zijn? Wat heeft de vorige eigenaar met de bus gedaan waardoor de krukas zelfs vervangen moet worden of is dit 'normaal' onderhoud van een bus met bijna 206000 op de teller ? (echte km's)

Ik begin toch wel enigszins bang te worden wat er allemaal nog meer aan de motor aan de hand is. Overigens was de rammel ook wel degelijk de waterpomp maar dus ook de krukas heeft zijn eigen bouten vernield en een spanrol kapot gemaakt. Dit laatste was geen probleem, maar men gaat dus nu de krukas ook maar vervangen.
Hoe kan de krukas nou kapot zijn? Wat heeft de vorige eigenaar met de bus gedaan waardoor de krukas zelfs vervangen moet worden of is dit 'normaal' onderhoud van een bus met bijna 206000 op de teller ? (echte km's)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Lullig, zijn inderdaad nog niet veel km's die erop staan.
laag olieniveau? meer slijtage, te warm geworden? toch meer km's?.
Hopen dat alles snel weer in elkaar zit en goed werkt, sterkte ermee
laag olieniveau? meer slijtage, te warm geworden? toch meer km's?.
Hopen dat alles snel weer in elkaar zit en goed werkt, sterkte ermee
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Inmiddels wat duidelijkheid over het één en ander.
Wat er _exact_ aan de hand is weet ik vanavond, maar gisteren is de auto weer in elkaar gezet en ik kan hem vanavond weer ophalen
.
Wat gisterenavond nog is verteld, is dat de krukas-poelie los was geraakt. Dit was al eerder 'gerepareerd' door het met pur en lijm wat vast te maken. De vorige eigenaar had ook een 'vriendje' die de bus voor hem onderhield (heeft hij tegen mij gezegd) en deze heeft dat dus op een erg budget manier gedaan. Hierdoor is dus ook keerring behoorlijk gaan lekken wat als bijkomende bonus de distributieriem is gaan aanvreten. Ook heeft de trillingsdemper nogal een opdonder gehad, ik weet nog niet of deze ook vervangen is.
De waterpomp was ook kapot wat dus een geluk bij een ongeluk was, omdat deze mij heeft gewaarschuwd voor het komende gevaar van een compleet in de soep lopende motor. De krukaspoelie heeft de dichtsbijzijnde spanrol ook volledig verwoest, welke gelukkig toch al vervangen moest worden. Als je dan nog voorstelt dat ik met een kapotte waterpomp nog een kilometer of 10 heb gereden, dan heb ik echt een engeltje op mijn motor zitten
Dus nu met een nieuwe waterpomp, spanrollen, krukaspoelie, keerringen en distributieriem en heel veel geluk dat dit de enige schade is. De garage heeft ook de rest gecontroleerd (ook de oliepomp pakking) en was van mening dat ik een goede koop heb gedaan aan deze bus. De rest van de bus is nog in top-staat (zover hij kon zien).
Vanavond ophalen en hopen dat ik veel kilometers mag gaan rijden. Met dank aan Garage Dick Verbakel die vooral mee denkt met de klant om echt het probleem te zoeken en op een juiste manier op te lossen.

Wat er _exact_ aan de hand is weet ik vanavond, maar gisteren is de auto weer in elkaar gezet en ik kan hem vanavond weer ophalen

Wat gisterenavond nog is verteld, is dat de krukas-poelie los was geraakt. Dit was al eerder 'gerepareerd' door het met pur en lijm wat vast te maken. De vorige eigenaar had ook een 'vriendje' die de bus voor hem onderhield (heeft hij tegen mij gezegd) en deze heeft dat dus op een erg budget manier gedaan. Hierdoor is dus ook keerring behoorlijk gaan lekken wat als bijkomende bonus de distributieriem is gaan aanvreten. Ook heeft de trillingsdemper nogal een opdonder gehad, ik weet nog niet of deze ook vervangen is.
De waterpomp was ook kapot wat dus een geluk bij een ongeluk was, omdat deze mij heeft gewaarschuwd voor het komende gevaar van een compleet in de soep lopende motor. De krukaspoelie heeft de dichtsbijzijnde spanrol ook volledig verwoest, welke gelukkig toch al vervangen moest worden. Als je dan nog voorstelt dat ik met een kapotte waterpomp nog een kilometer of 10 heb gereden, dan heb ik echt een engeltje op mijn motor zitten

Dus nu met een nieuwe waterpomp, spanrollen, krukaspoelie, keerringen en distributieriem en heel veel geluk dat dit de enige schade is. De garage heeft ook de rest gecontroleerd (ook de oliepomp pakking) en was van mening dat ik een goede koop heb gedaan aan deze bus. De rest van de bus is nog in top-staat (zover hij kon zien).
Vanavond ophalen en hopen dat ik veel kilometers mag gaan rijden. Met dank aan Garage Dick Verbakel die vooral mee denkt met de klant om echt het probleem te zoeken en op een juiste manier op te lossen.


Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Fijn voor je dat het opgelost is, hopelijk kan je nu gewoon genieten van je bus 

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Laatste update, ik heb vandaag eindelijk de bus opgehaald.
Gisteren was de bus nog niet klaar omdat er nog wat timing zaken moesten worden ingesteld en men had de juiste apparatuur/software er niet voor. Gelukkig voelde ik al wel weer de warmte van de motor
Goed, vandaag dus weer naar de garage en de bus stond alweer buiten te wachten en een rekening van net iets over de €1000
Even wat uitgebreider gesproken met de garagehouder Dick. Hij onderstreept dat ik echt echt echt veel geluk heb gehad. Het was niet de waterpomp die het geluid maakte, maar het was de krukaspoelie. Deze lag letterlijk in 2 stukken (de trillingsdemper en poelie waren letterlijk van elkaar af)
. Het rubber wat er tussen zat, was nagenoeg helemaal weg. Deze is niet gek lang geleden al gerepareerd, met lijm
. Dat heeft het dus nu opgegeven. De distributieriem stond hierdoor letterlijk op het punt om tussen de 2 delen te komen met het gevolg een complete vastloper. De waterpomp was daarnaast wel degelijk kapot, maar het lawaai was dus de krukaspoelie die aan het loskomen was van de krukas... Al met al, nog heel veel geluk (en dan te bedenken dat ik er nog 20km mee heb gereden ook)
Alles is vervangen, incl distributieriem, spanrollen, waterpomp, krukaspoelie+trillingsdemper, diverse keerringen en Dick heeft de rest van de bus ook maar meteen geïnspecteerd en niks meer gevonden wat problemen gaat opleveren.
Gisteren was de bus nog niet klaar omdat er nog wat timing zaken moesten worden ingesteld en men had de juiste apparatuur/software er niet voor. Gelukkig voelde ik al wel weer de warmte van de motor

Goed, vandaag dus weer naar de garage en de bus stond alweer buiten te wachten en een rekening van net iets over de €1000

Even wat uitgebreider gesproken met de garagehouder Dick. Hij onderstreept dat ik echt echt echt veel geluk heb gehad. Het was niet de waterpomp die het geluid maakte, maar het was de krukaspoelie. Deze lag letterlijk in 2 stukken (de trillingsdemper en poelie waren letterlijk van elkaar af)


Alles is vervangen, incl distributieriem, spanrollen, waterpomp, krukaspoelie+trillingsdemper, diverse keerringen en Dick heeft de rest van de bus ook maar meteen geïnspecteerd en niks meer gevonden wat problemen gaat opleveren.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi
Dat is idd geluk hebben!
Gelukkig moet 'ie er nu weer heel lang tegenaan kunnen.


Gelukkig moet 'ie er nu weer heel lang tegenaan kunnen.



Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
