Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

vragen over de T4
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door whizzi »

Afgelopen nacht reed ik weg uit een parkeerplaats en hoorde ik ineens een schurend geluid. Je hoort duidelijk dat er iets rond draait wat een harder geluid geeft dan de motor zelf. Het komt uit de motor en is zo hard dat er weinig verschil is of je de motorkap open doet of dicht doet.

Zodra ik in een versnelling zit en rij, is dit geluid weg. Het is dus alleen bij stationair draaien, of liever gezegd, onder de 2000 tpm ofzo?. De auto rijdt verder goed, toerental van de motor is goed en ik merk verder niks dat er wat mis is, alleen bij het stationair draaien hoor ik dat schrapend geluid. Het lijkt aan de linkerkant van de motor te zitten..

Mijn eerste gedachte was een lekke uitlaat, maar dat verklaart niet dat de rest van de motor gewoon goed klinkt. Mijn 2e vermoeden is een waterpomp, dynamo of misschien de stuurbekrachtiging motor. In ieder geval iets wat (lijkt het op) de V-snaar aanstuurt. Stuurbekrachtiging werkt nog volledig, dynamo of waterpomp heb ik nog geen idee van.

Wat is nu wijsheid? Mee door blijven rijden en kijken wat er in de komende tijd problemen gaat geven of kan ik iets testen om verder uit te sluiten wat er aan de hand is (ik heb geen computer-uitlees apparatuur). WD40 spuiten op onderdelen ? :knipoog

Een filmpje zojuist gemaakt met koude motor:
http://www.youtube.com/watch?v=2VRpj6hEdL4" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik rij een klein stukje (100m ofzo) waar je hopelijk ook kunt horen dat het gewoon rijden goed gaat. Alleen stationair / < 2000 tpm hoor ik het schrapende geluid.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door matje86 »

denk je hitteschild wat tussen de uitlaat en je bodemplaat zit die ff vast zetten met ijzerdraadje :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door whizzi »

Als het dat is, ben ik blij.. Dat schrapende geluid is dus normaal, met dus nu het verschil dat het geluid via de grond wordt versterkt en mooi terugkaatst in de cabine :o
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door Endebendebus »

ik denk dat ook, vast laten lassen of er een deuk in slaan zodat ie niet meer los om de pijp rammeld.. :werkaanT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door whizzi »

Nou, vandaag langs een monteur geweest en het eerste wat hij zei was: Waterpomp.

Het geluid is echt vrij luid, komt misschien niet helemaal over in het filmpje. Ook binnen in de cabine is het luid hoorbaar. Aangezien ik nou niet de beschikking heb over een brug, zal dit wel weer een klusje worden van een garage. Ik neem aan dat ik niet al te lang kan doorrijden met een waterpomp (of kan het ook wat anders zijn?)

Iemand enig idee wat de reparatie hier van gaat kosten?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door Multivan Generation »

Waterpomp kost iets van 80 euro origineel VW nemen.
En het is wat werk, waarbij meteen de trillingsdemper gecontroleerd kan worden,
en de distributieriem vervangen kan worden,
Alles ligt dan toch los..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door whizzi »

De lokale garage hier gaat mij vandaag prijzen geven om het te repareren. Hij zei ook dat het sowieso verstandig is om de distri-riem en spanrollen ook meteen maar te vervangen. Alles ligt al open en een 'gebruikte' distributieriem opnieuw spannen is vragen om problemen. Is dit echt zo?

Nou is het volgens mij wel redelijk tijd voor een nieuwe distributieriem (ik meen dat deze er nu zo'n 60.000 op zit en er 10 jaar op zit), dus lijkt het mij sowieso verstandig om te vervangen.

Nu maar hopen dat het hier bij blijft, mijn VW Transporter avontuur is tot nu toe best wel pech hebben ...
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door Multivan Generation »

whizzi schreef:De lokale garage hier gaat mij vandaag prijzen geven om het te repareren. Hij zei ook dat het sowieso verstandig is om de distri-riem en spanrollen ook meteen maar te vervangen. Alles ligt al open en een 'gebruikte' distributieriem opnieuw spannen is vragen om problemen. Is dit echt zo?

JA

Nou is het volgens mij wel redelijk tijd voor een nieuwe distributieriem (ik meen dat deze er nu zo'n 60.000 op zit en er 10 jaar op zit), dus lijkt het mij sowieso verstandig om te vervangen.

JA inderdaad, meteen mee doen, en trillingsdemper ook meteen controleren.
Vergeet niet centrale bout(is rekbout) en diamantschijfje er bij te doen.
Kies niet voor Gates maar origineel Contitech (geen gepiep of geklapper..

Nu maar hopen dat het hier bij blijft, mijn VW Transporter avontuur is tot nu toe best wel pech hebben ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door liv »

Valt echt wel mee met je pech.
Eerste nam de garage je wagen gewoon terug, had hij niet hoeven doen..En nu heeft je waterpomp je misschien wel gered van een flinke motorschade.
Ik denk dat je juist geluk hebt dat de waterpomp herrie begon te maken. Als het zo is dat de riem er al 10 jaar op zit dan had het ook anders kunnen aflopen.
Het is echt heel normaal dat je kosten krijgt wanneer je voor weinig een oude auto koopt.
Bij de aanschaf van een oude wagen moet je gewoon rekening houden met wat serieuze kosten aan het begin.
Het beste is om te beginnen met een grote beurt en wat je zeker altijd moet doen is de distributieriem meteen laten controleren!
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door sgsdebruijn »

Heb je als je goedkope bussen koopt hé, daar mankeert wel het e.e.a. aan.
Wees blij dat je ruim 500 euro van de prijs heb kunnen praten, waardoor de verkoper dus ook geen coulance of garantie zal geven.

Zoals gezegd, denk ik dat je inderdaad geluk hebt gehad, hoop dat je na de reparatie veel plezier van je bus zal hebben
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door whizzi »

De verkoper was sowieso particulier, dus daar kan ik niet naar toe voor garantie ;)

Zojuist opgave kosten gekregen om de distri-riem, spanrollen en waterpomp te vervangen (en trillingsdemper controleren). De waterpomp is €78 ex BTW alleen verwacht men er 4 uur aan te werken waardoor de totaalprijs geschat wordt op €650 (inc BTW)... :ie

Toevallig iemand die iemand kent met een brug in Helmond en eventueel bereid is, tegen betaling, mij te helpen met deze actie? Ik heb zelf geen brug thuis en ik denk dat je dat hier best voor nodig hebt ... :werkaanT4
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door DNS »

Distributie vervangen hoort er nu eenmaal bij. Wees blij dat je pomp het nog 10 jaar heeft uitgehouden. Loopt die stuk, gaat de distributie eraf en hebt je waarschijnlijk een nieuw blok nodig. :ie

Vorige week kwam ik er bij de wissel op onze rooie achter dat de verkopende garage destijds enkel de distri-riem had vervangen en verder niets! :muur Daar kwam dus nog de originele waterpomp af van 16 jaar oud en met 155dkm ervaring. :nuts Blij dat de stress op de pomp bij een benzine een stuk minder is. :bonk

Jaar hiervoor de distributie van de TDI laten doen. Kostte 230,- voor de complete distributie kit (origineel VW incl. waterpomp via ebay.de incl. verzenden), 130,- voor een krukaspoulie/trillingsdemper van Febi (incl. verzenden) en een uurtje of 4 x 50,- incl. BTW.

Kost wat, maar dan kan hij er weer een jaar of 5-6 tegen. :driveT4
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Eriek
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 apr 2013, 10:48

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door Eriek »

:zwaai
Laatst gewijzigd door Eriek op 30 nov 2014, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door DNS »

De problematiek is ontstaan door het gebruik van te zwakke waterpompen door VW. Die bleken de 120.000 km regelmatig niet te halen (voornamelijk bij de TDI), waardoor de termijn verkort is naar 90.000 km. Als de pomp kapot loopt, kan de distributie knappen en je motor in de soep lopen... :ie

Nieuwe pompen hebben daarom meer tanden (18 => 20) gekregen, waardoor ze wat minder toeren maken en langer mee zouden moeten kunnen.

PS. 1999 was het wisseljaar naar de betere pompen, dus als het goed is moet er na 13 jaar wel een keer een nieuwe in gekomen zijn. :knipoog
In de Todesliste staan de chassis-nummers van de T4's waar de slechte pomp in geleverd was.
Laatst gewijzigd door DNS op 11 jun 2013, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Ineens 'schurend' geluid uit T4 2.5TDi

Bericht door Jurgen VH »

Dacht dat het 90dkm of 7j was.
Heb het 3-tal wkn geleden laten doen distri wissel met alle riemen, spanrollen, waterpomp etc. en grootonderhoud, alles samen 700€ :nuts

Maar als uw waterpomp het begeven heeft en de distri wissel is al effe geleden beter alles laten doen het moet er toch af, beter voorkomen dan genezen zeggen ze :knipoog
Plaats reactie