Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 174 pk brandstofverbrui

vragen over de T5
robertTREBOR

Re: T5 174 pk brandstofverbrui

Bericht door robertTREBOR »

frank884 schreef:
Geert G schreef:Juist dit "nieuwe rijden" werkt vaak averechts op het brandstofverbruik.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert.
Maar je vraagt wél de trekkracht in dit lage toerengebied.
Als gevolg, de boordcomputer gaat méér diesel inspuiten, om aan het gevraagde te voldoen.
Hanteer je deze rijstijl systematisch, veroorzaak je hiermee een hoop inwendige motorvervuiling, wat resulteert in nóg hoger brandstofverbruik.

Vergeet dat nieuwe rijden, want voor een motor is dit "killing" als gevolg van de inwendige vervuiling.
Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Bijkomend voordeel is ook nog eens, dat je koppeling/vliegwiel dit veel prettiger vind. Blijft dus langer heel, en spaart reparatiekosten. Daar kun je veel diesel voor verstoken.
En trek um maar eens, met warme motor, een paar keer door richting het bovenste toerengebied. Dan brand ie tenminste schoon. Gr, Geert

dit ben ik totaal niet met je eens geert,.. Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert ....dat maximum koppel zit rond de 1800 rpm en bij 2700 tot 3000 rpm heb je simpel gezegd niks te zoeken
(behalve in de hoogste versnelling op de autoweg) het is geen benzine motor!!
dat is alleen maar onnodig brandstofverbruik!! koppeling/vliegwiel ook onzin gaat echt niet kapot van rijden tussen de 1700 en de 2000 rpm anders was dat bij mij allang kapot geweest die gaat al richting de 3 ton (zelfde geldt voor de vrachtwagen ook die rijdt ik zeer laag in de toeren) (die gaat in +/-oktober "miljonair" worden) hoe moderner de motoren hoe lager in de toeren dat het koppel zit.
(het zit vaak tussen de oren dat idee dat die veel toeren moet draaien) is heel goed ook bij de moderne vrachtwagens te zien, en daar zie je ook direct op de computer wat die verbruikt als je een ½ versnelling op of af schakelt op dezelfde heuvel
als je 1400 rpm rijdt of rond de 1000 rpm bijvoorbeeld:..beroepsmatig moeten we heel goed op het verbruik letten, dus we zijn daar dagelijks bewust mee bezig, want er zitten bij ons bedrijf verschillen tussen vrachtwagens (chauffeurs) in brandstofverbruik op jaarbasis van 5000 tot 7000 liter.
=======================================================================================

1400 en 1000 toeren zijn te weinig , dit om rede van dat de turbo dan werkeloos aan de kant staat.
Juist de turbo zorgt voor maximale cylindervulling/hogere compressie en zuinig rijden.

Ik reed ALTIJD 1100 km op een tank diesel nadat mijn EGR dicht was gezet, de roetkat verwijderd voor vaste
pijp en gechipt door JD Engenering
Als ik na 1100 km ging tanken ging er tussen de 82 en 83 liter diesel in dat is ca 1 liter 13.3 km
Het betrof wel een Korte Handgeschakelde versie met een gewicht van slechts 1860 kg
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 22 feb 2014, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Geert G

Bericht door Geert G »

@Frank
We verschillen van mening...... :knipoog
Het maximale koppel is bij een ACV = 250NM bij 2300 t.p.m. Dus vanaf..... en hoger. Maar niet daaronder.
Jij rijdt tussen de 1700 -2000 toeren. Dus onder het max koppel, toch? Vergelijk het met iemand die jou de strot half dicht knijpt, en jij probeert toch lucht binnen te krijgen. komt ongeveer op hetzelfde neer....
Het koppeling/vliegwiel verhaal is toch waar....... Het is gewoon een stukje natuurkunde.
Hoe lager het toerental is bij de gevraagde trekkracht (koppel) hoe groter de kans op resonantie/trillingen van het vliegwiel en lagers in de versnellingsbak.
Alleen, door alle milieu eisen van uitstoot, proberen we de natuurkundige & fysica wetten te tarten.

Het is van een aantal factoren afhankelijk:
1) Diameter van de koppeling, een kleine ACV koppeling (220mm) of een AXE koppeling van 240mm.. Welke gaat eerder trillen onder dezelfde condities?
Als ik nu een DAF XF105 - 460 pak, die heeft een koppelingsdiameter van 430mm, dat kan ook veel lager in toeren met een groter koppel, omdat de roterende massa groter is.
2) De manier hoe het maximale koppel inkomt, met een klap of geleidelijk oplopend in toerental.
3) Bij welk toerental? Hoe hoger het toerental, hoe meer koppel het kan verdragen, hoe minder kans op resonantie/dreunen in het aandrijvingsgedeelte.

Ander nadeel van laag in de toeren rijden:
De grote inwendige vervuiling van een dieselmotor. Kijk maar eens hoe alles dichtkoekt....EGR's, Roetfilters, SRG Adblue kats enz... doordat er te weinig warmte is om roetdeeltjes te verbranden. Daarom geef ik de voorkeur om hoger over te schakelen. Zit ik altijd in het ideale koppelgebied te werken, en hij brand schoon......door voldoende warmte.
Wat is goedkoper? De brandstofbesparing, of minder onderhoudskosten/garage facturen aan milieu onderdelen die stuk gaan?

Mijn verbruik is met deze rijstijl gemiddeld 1 :12,8 door het jaar heen.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
frank884

Bericht door frank884 »

Geert, daar is een forum voor om verschillende meningen uit te wisselen en inzichten te vergelijken en vaak denk je dan o va die kant had ik het nog niet bekeken, en vaak leren we er allemaal van, want 1 persoon kan niet alles weten, en samen weten we meer dan de Dealer.

We rijden de bus als personenwagen (dus hij zit "rund um hause" meestal onder de 2ton totaal gewicht)
dus ik heb het maximum koppel van 250 nm dan niet nodig, vanaf 1600 rpm begint de turbo al flink mee te trekken zonder roetpot.
als ik de 2700 kilo (bus incl toegestane lading en 2000 aanhanger) = 4700 kilo zou gaan rijden dan ga ik wel een stuk met je mee mbt resonantie/trillingen maar leeg komen er amper krachten op, ik heb ook nog een eitje onder de gaspedaal liggen :knipoog
schoonbranden: EGR's, Roetfilters, SRG Adblue kats garage facturen aan milieu onderdelen enz daar heb ik gelukkig nog niks mee te maken bij de :driveT5 zal dat idd een andere verhaal zijn. een hoge uitlaatgassen temperatuur is verlies van energie die ik liever bij de wielen heb.
2 of 3x/jaar mag die naar Polen en als die dan 2 x 10 uur aan een autoweg heeft gereden is die weer brandschoon.

"Gewoon" :ie pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren zoals jij schrijft daar kan ik me echter niks bij voorstellen
zelfs niet al rijdt ik met 4700 kilo totale combinatie transporter + ahw rond.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Bernhard801

Bericht door Bernhard801 »

Tjonge jonge, wat een meningen en verschillen!
Eerste indicatie is dat ie nog steeds 1 op 10 loopt maar dan bij 150 km/u :jump :T4politie
Grusse aus Austria

Wel knullig dat je 8,50 betaald voor een autobahnvignet, maar je vervolgens niet harder mag dan 100 km/u :bonk
Geert G

Bericht door Geert G »

Bernhard801 schreef:Tjonge jonge, wat een meningen en verschillen!
Eerste indicatie is dat ie nog steeds 1 op 10 loopt maar dan bij 150 km/u :jump :T4politie
Grusse aus Austria

Wel knullig dat je 8,50 betaald voor een autobahnvignet, maar je vervolgens niet harder mag dan 100 km/u :bonk

:happy :happy :sjaal :sjaal
En waarschijnlijk een grijns van oor tot oor.......

Bernard, Geniet ervan :T5cruisin
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
xswhite
Contacteer:

Bericht door xswhite »

tja....hier een automaat 7 zitter Multivan,
en op een volle tank haal ik een kleine 700 km......

zegt iets over de auto,
zegt iets over mijn vrouwelijke pumps die mogelijk iets te hard op het gaspedaal trappen.....
zegt iets over het gewicht......

tja hobbies kosten geld!
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
Oviivo

Bericht door Oviivo »

Pumps in een auto :yes :kus
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie