=======================================================================================frank884 schreef:Geert G schreef:Juist dit "nieuwe rijden" werkt vaak averechts op het brandstofverbruik.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert.
Maar je vraagt wél de trekkracht in dit lage toerengebied.
Als gevolg, de boordcomputer gaat méér diesel inspuiten, om aan het gevraagde te voldoen.
Hanteer je deze rijstijl systematisch, veroorzaak je hiermee een hoop inwendige motorvervuiling, wat resulteert in nóg hoger brandstofverbruik.
Vergeet dat nieuwe rijden, want voor een motor is dit "killing" als gevolg van de inwendige vervuiling.
Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Bijkomend voordeel is ook nog eens, dat je koppeling/vliegwiel dit veel prettiger vind. Blijft dus langer heel, en spaart reparatiekosten. Daar kun je veel diesel voor verstoken.
En trek um maar eens, met warme motor, een paar keer door richting het bovenste toerengebied. Dan brand ie tenminste schoon. Gr, Geert
dit ben ik totaal niet met je eens geert,.. Gewoon pas schakelen rond de 2700 - 3000 toeren.
Je zit iedere keer beneden het ideale toerengebied te rijden, waarin de motor z'n maximale koppel levert ....dat maximum koppel zit rond de 1800 rpm en bij 2700 tot 3000 rpm heb je simpel gezegd niks te zoeken
(behalve in de hoogste versnelling op de autoweg) het is geen benzine motor!!
dat is alleen maar onnodig brandstofverbruik!! koppeling/vliegwiel ook onzin gaat echt niet kapot van rijden tussen de 1700 en de 2000 rpm anders was dat bij mij allang kapot geweest die gaat al richting de 3 ton (zelfde geldt voor de vrachtwagen ook die rijdt ik zeer laag in de toeren) (die gaat in +/-oktober "miljonair" worden) hoe moderner de motoren hoe lager in de toeren dat het koppel zit.
(het zit vaak tussen de oren dat idee dat die veel toeren moet draaien) is heel goed ook bij de moderne vrachtwagens te zien, en daar zie je ook direct op de computer wat die verbruikt als je een ½ versnelling op of af schakelt op dezelfde heuvel
als je 1400 rpm rijdt of rond de 1000 rpm bijvoorbeeld:..beroepsmatig moeten we heel goed op het verbruik letten, dus we zijn daar dagelijks bewust mee bezig, want er zitten bij ons bedrijf verschillen tussen vrachtwagens (chauffeurs) in brandstofverbruik op jaarbasis van 5000 tot 7000 liter.
1400 en 1000 toeren zijn te weinig , dit om rede van dat de turbo dan werkeloos aan de kant staat.
Juist de turbo zorgt voor maximale cylindervulling/hogere compressie en zuinig rijden.
Ik reed ALTIJD 1100 km op een tank diesel nadat mijn EGR dicht was gezet, de roetkat verwijderd voor vaste
pijp en gechipt door JD Engenering
Als ik na 1100 km ging tanken ging er tussen de 82 en 83 liter diesel in dat is ca 1 liter 13.3 km
Het betrof wel een Korte Handgeschakelde versie met een gewicht van slechts 1860 kg