Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Als het geen camper zou zijn dan....
Als het geen camper zou zijn dan....
... had ik hem allang naar de sloop gebracht.
Alweer is het mis, twee weken geleden al. Hij start op de meest onhandige momenten niet. ANWB gebeld; het zou te maken kunnen hebben met het insp(r)uitstuk of met de verstuivers. Helaas Ismet dicht tot morgen dus de bus heeft twee weken stil gestaan. Ben benieuwd of hij het morgen doet en anders heb ik het trucje gezien van de ANWB-monteur.
Dit jaar alleen al heeft de bus me 1000 euro aan onderhoud gekost. Op een gegeven moment is het op.
Alweer is het mis, twee weken geleden al. Hij start op de meest onhandige momenten niet. ANWB gebeld; het zou te maken kunnen hebben met het insp(r)uitstuk of met de verstuivers. Helaas Ismet dicht tot morgen dus de bus heeft twee weken stil gestaan. Ben benieuwd of hij het morgen doet en anders heb ik het trucje gezien van de ANWB-monteur.
Dit jaar alleen al heeft de bus me 1000 euro aan onderhoud gekost. Op een gegeven moment is het op.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Sinja , wat doet hij dan precies ?
Kun je wat meer uitleg geven ?
Draait de startmotor rond ? Tijdens het starten (en niet aanslaan) komt er dan al rook uit de uitlaat ?
hoelang zit het dieselfilter er al op ? En het luchtfilter , is dat nog netjes , of zit het vol bladeren/stof/olie ?
Je vermeld "het trukje" van de ANWB : ik vermoed dat hij om hem aan de praat te krijgen tijdens het starten wat startpilot heeft ingespoten ? Correct ?
Indien ja , dan zou ik dat "trukje" maar niet te veel toepassen , want dat is moord voor je motor . De krukas en zuigerstangen krijgen het dan namelijk echt zwaar te verduren als hij dan aanslaat met een dot startpilot erbij !
Kun je wat meer uitleg geven ?
Draait de startmotor rond ? Tijdens het starten (en niet aanslaan) komt er dan al rook uit de uitlaat ?
hoelang zit het dieselfilter er al op ? En het luchtfilter , is dat nog netjes , of zit het vol bladeren/stof/olie ?
Je vermeld "het trukje" van de ANWB : ik vermoed dat hij om hem aan de praat te krijgen tijdens het starten wat startpilot heeft ingespoten ? Correct ?
Indien ja , dan zou ik dat "trukje" maar niet te veel toepassen , want dat is moord voor je motor . De krukas en zuigerstangen krijgen het dan namelijk echt zwaar te verduren als hij dan aanslaat met een dot startpilot erbij !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Hoe staat het met de brandstofpomp timing en zijn de gloeibougies al eens vervangen?
En de verstuivers al eens gereviseerd?
groeten en succes Sinja
En de verstuivers al eens gereviseerd?
groeten en succes Sinja
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Hoi Pascal, het is precies zoals jij het zegt. Met een grote beurt worden alle filters vervangen toch? Dan is het 15 augustus 2012 gedaan, zo'n 34.000km geleden. Als ik daar zo naar kijk schrik ik er een beetje van, had niet door dat het zoveel km geleden is. Luchtfilter had ik een paar weken terug schoongemaakt.
Het trukje van de ANWB was inderdaad iets erin spuiten, ik meende echt te lezen dat dit remreiniger was.
Hoi Peter,
Naar mijn weten zijn de verstuivers niet eerder gereviseerd. Ik kan geen beschrijving in de onderhoudshistorie vinden over gloeibougies. Is dit een standaard iets?
Hoe weet ik of de timing goed zou zijn?
Hij staat nu bij de garage. We gaan het zien. Dank voor de reacties.
Het trukje van de ANWB was inderdaad iets erin spuiten, ik meende echt te lezen dat dit remreiniger was.
Hoi Peter,
Naar mijn weten zijn de verstuivers niet eerder gereviseerd. Ik kan geen beschrijving in de onderhoudshistorie vinden over gloeibougies. Is dit een standaard iets?
Hoe weet ik of de timing goed zou zijn?
Hij staat nu bij de garage. We gaan het zien. Dank voor de reacties.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Sinja , ik wil je echt niet tegen de schenen schoppen hoor , maar 34.000km Dat is naar mijn mening gewoon achterstallig onderhoud ! Zelfs een TDI met longlife onderhoudsschema moet sneller op onderhoud ...Icebox schreef:Hoi Pascal, het is precies zoals jij het zegt. Met een grote beurt worden alle filters vervangen toch? Dan is het 15 augustus 2012 gedaan, zo'n 34.000km geleden. Als ik daar zo naar kijk schrik ik er een beetje van, had niet door dat het zoveel km geleden is. Luchtfilter had ik een paar weken terug schoongemaakt.
Het trukje van de ANWB was inderdaad iets erin spuiten, ik meende echt te lezen dat dit remreiniger was.
Hoi Peter,
Naar mijn weten zijn de verstuivers niet eerder gereviseerd. Ik kan geen beschrijving in de onderhoudshistorie vinden over gloeibougies. Is dit een standaard iets?
Hoe weet ik of de timing goed zou zijn?
Hij staat nu bij de garage. We gaan het zien. Dank voor de reacties.
Een 2.4d is een antieke diesel , dus zeker geen longlife toepassen !!
Daar hoort "gewone" olie op , en ik zou aanraden om de 10.000km oliewissel (MAX. 15.000km! , en dan ook oliefilter mee vervangen)
luchtfilter zou ik ook op max. 30.000km (laten) vervangen . Brandstoffilter ook , want dan zit hij er ook al 2 jaar op .
Luchtfilter "schoonmaken" is eigenlijk niet schoonmaken : je krijgt er alleen wat oppervlakkig stof uit , en de bladeren/insecten die er tegenhangen. Maar het papier in het filter zit ook gewoon verzadigd van fijn stof , en dat krijg je er niet meer uit. Gewoon vervangen is beter , en zeker in jouw geval , na +30.000km .
Ik vervang bij mijn T4's de olie om de 7500km , olie filter om de 15.000km . Ik doe natuurlijk wel alles zelf , dus een onderhoudsbeurt kost me geen drol . Een paar euro voor een filter , en gewoon half syntheet olie kost ook maar een paar euro voor pakweg 5L ...
Timing kun je bij een 2.4d alleen "mechanisch" controleren , dus markeerpunten goed zetten , en met de meetklok in de pomp . Dat is wat dat je bij je garage (Ismet?) kan laten doen.
Wat betreft de tandriemen : hou rekening met de max. standtijd van 5 jaar , of 90.000km .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
De olie en het filter zijn wel om de 10.000 km gedaan. De rest van de vloeistoffen niet (enkel bijgevuld indien nodig). Wat de rest betreft; het is inderdaad hoog tijd voor een grote beurt.
Zullen we een poule opstarten? Wie het dichtst bij het aantal euro's in de buurt zit wint een dagstandplaats in Spaarnwoude. Inclusief een koel glas limonade!
Edit: ik kan me haast niet voorstellen dat ik er zo lang tussen heb laten zitten. Ik ga nog eens heel goed zoeken tussen de papieren hier. Het lijkt me sterk.
Zullen we een poule opstarten? Wie het dichtst bij het aantal euro's in de buurt zit wint een dagstandplaats in Spaarnwoude. Inclusief een koel glas limonade!
Edit: ik kan me haast niet voorstellen dat ik er zo lang tussen heb laten zitten. Ik ga nog eens heel goed zoeken tussen de papieren hier. Het lijkt me sterk.
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
gelukkig ben je al halfwegIcebox schreef:De olie en het filter zijn wel om de 10.000 km gedaan. De rest van de vloeistoffen niet (enkel bijgevuld indien nodig). Wat de rest betreft; het is inderdaad hoog tijd voor een grote beurt.
Zullen we een poule opstarten? Wie het dichtst bij het aantal euro's in de buurt zit wint een dagstandplaats in Spaarnwoude. Inclusief een koel glas limonade!
Edit: ik kan me haast niet voorstellen dat ik er zo lang tussen heb laten zitten. Ik ga nog eens heel goed zoeken tussen de papieren hier. Het lijkt me sterk.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Da's al heel goed !Icebox schreef:De olie en het filter zijn wel om de 10.000 km gedaan.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Tegenwoordig met de grotere component 'Bio' aan de brandstof is er een grotere kans dat brandstoffilters eerder 'dichtslibben'.
Zeker als je in warme gebieden komt, waar bacteriën zich nog prettiger voelen en nog sneller gaan delen/vermenigvuldigen.
Dat is voor mij een reden om in plaats van de termijn van 60.000 km aan te houden zoals VW voorschreef,
zelf een termijn van maximaal 15000 km aan te houden..
Ik heb eens een brandstoffilter wat 40.000 km mee was gegaan open gezaagd om te bekijken
Dat heeft me mede toen laten besluiten om het vaker te doen..
En ook regelmatig ontwateren..
Verstuivers en met name de nozzles hebben een levensduur.
Sommige revisie bedrijven(ja ik weet het, die praten voor eigen parochie) spreken soms van na de 150.000 km dat men er al eens over kan gaan nadenken.
Kwestie is, die onderdelen die moeten inspuiten (ver-) slijten gewoon, of koeken wat dicht na verloop van tijd.
Voor een 2400 diesel zouden die kosten niet zo hoog moeten zijn..
Zeker niet als je het vergelijkt met een 2,5 TDI
Als het je overvalt, dan kost het altijd te veel..
Wellicht kun je er iets mee?
Groetjes Peter
ps ik weet dat er voor jou ook nog sentimentele waarde aan deze auto hangt
Zeker als je in warme gebieden komt, waar bacteriën zich nog prettiger voelen en nog sneller gaan delen/vermenigvuldigen.
Dat is voor mij een reden om in plaats van de termijn van 60.000 km aan te houden zoals VW voorschreef,
zelf een termijn van maximaal 15000 km aan te houden..
Ik heb eens een brandstoffilter wat 40.000 km mee was gegaan open gezaagd om te bekijken
Dat heeft me mede toen laten besluiten om het vaker te doen..
En ook regelmatig ontwateren..
Verstuivers en met name de nozzles hebben een levensduur.
Sommige revisie bedrijven(ja ik weet het, die praten voor eigen parochie) spreken soms van na de 150.000 km dat men er al eens over kan gaan nadenken.
Kwestie is, die onderdelen die moeten inspuiten (ver-) slijten gewoon, of koeken wat dicht na verloop van tijd.
Voor een 2400 diesel zouden die kosten niet zo hoog moeten zijn..
Zeker niet als je het vergelijkt met een 2,5 TDI
Als het je overvalt, dan kost het altijd te veel..
Wellicht kun je er iets mee?
Groetjes Peter
ps ik weet dat er voor jou ook nog sentimentele waarde aan deze auto hangt
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
daar kun je best wel eens gelijk in hebben Peter, ik had die filter laatst verstopt en die zat er nog lang geen 60,000 km in.
vervelende is dat je niks bij je hebt met je goeie kleren staat, om 4 uur snachts, en mensen die om 5.00 de trein moeten hebben dan..
heb nu wel een filter bij me of die thuis in de kast op vooraad ligt of onder de bank van de DC
dat maakt zoveel uit dat ik die als het voortijdig weer gebeurd (ben van plan die nu 1x/jaar = 20.000 km gelijk met de olie mee te pakken)
onderweg erin kan stoppen, en niet afgesleept moet worden.
vervelende is dat je niks bij je hebt met je goeie kleren staat, om 4 uur snachts, en mensen die om 5.00 de trein moeten hebben dan..
heb nu wel een filter bij me of die thuis in de kast op vooraad ligt of onder de bank van de DC
dat maakt zoveel uit dat ik die als het voortijdig weer gebeurd (ben van plan die nu 1x/jaar = 20.000 km gelijk met de olie mee te pakken)
onderweg erin kan stoppen, en niet afgesleept moet worden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Nou zijn de meesten van ons echte liefhebbers...toch?
Dus snap ik dat gemiereneuk over een paar filters en olie 1 ker per jaar niet....ik rij echt niet veel...ongeveer 12000 per jaar.
Maar ik vervang gewoon elk jaar voor de vakantie alle filters....en de olie....vindt ie volgens mij wel lekker...
Grt.Harry
Dus snap ik dat gemiereneuk over een paar filters en olie 1 ker per jaar niet....ik rij echt niet veel...ongeveer 12000 per jaar.
Maar ik vervang gewoon elk jaar voor de vakantie alle filters....en de olie....vindt ie volgens mij wel lekker...
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Samenvatting.
Er is een verstuiver vervangen, die deed niks meer. Een nachtje blijven logeren bij de garage en de volgende ochtend startte hij perfect. Ik ga hem ophalen, doet het ook nog steeds. Ik wil de volgende dag naar mijn werk; nee hoor, 'je pakt de motor maar'. Vandaag met behulp van het truckje de auto kunnen starten en afgezet bij de garage. Mijn buurman denkt dat het met het gloeispiraal te maken kan hebben omdat hij eerder start als de motor warm is. De monteur zei ook nog dat er een nieuwe startmotor in zou moeten.
Vandaag dus naar de garage, maar meteen de tik/ratel aangekaart die ik hoor als ik gas geef. Blijkt dit al bekend te zijn maar nog niet gezegd en dat het de klep is die niet goed is of krom is of iets wat daar op lijkt.
Nu wachten op de baas die maandag weer begint en hopen dat de boel er niet helemaal uit moet.
:(
Er is een verstuiver vervangen, die deed niks meer. Een nachtje blijven logeren bij de garage en de volgende ochtend startte hij perfect. Ik ga hem ophalen, doet het ook nog steeds. Ik wil de volgende dag naar mijn werk; nee hoor, 'je pakt de motor maar'. Vandaag met behulp van het truckje de auto kunnen starten en afgezet bij de garage. Mijn buurman denkt dat het met het gloeispiraal te maken kan hebben omdat hij eerder start als de motor warm is. De monteur zei ook nog dat er een nieuwe startmotor in zou moeten.
Vandaag dus naar de garage, maar meteen de tik/ratel aangekaart die ik hoor als ik gas geef. Blijkt dit al bekend te zijn maar nog niet gezegd en dat het de klep is die niet goed is of krom is of iets wat daar op lijkt.
Nu wachten op de baas die maandag weer begint en hopen dat de boel er niet helemaal uit moet.
:(
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
geratel ? Klep krom ? o jee ...Icebox schreef:Samenvatting.
Er is een verstuiver vervangen, die deed niks meer. Een nachtje blijven logeren bij de garage en de volgende ochtend startte hij perfect. Ik ga hem ophalen, doet het ook nog steeds. Ik wil de volgende dag naar mijn werk; nee hoor, 'je pakt de motor maar'. Vandaag met behulp van het truckje de auto kunnen starten en afgezet bij de garage. Mijn buurman denkt dat het met het gloeispiraal te maken kan hebben omdat hij eerder start als de motor warm is. De monteur zei ook nog dat er een nieuwe startmotor in zou moeten.
Vandaag dus naar de garage, maar meteen de tik/ratel aangekaart die ik hoor als ik gas geef. Blijkt dit al bekend te zijn maar nog niet gezegd en dat het de klep is die niet goed is of krom is of iets wat daar op lijkt.
Nu wachten op de baas die maandag weer begint en hopen dat de boel er niet helemaal uit moet.
:(
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Goed punt; ik heb zelf bij de laatste onderhoudsbeurt gevraagd om een nieuw brandstoffilter. Volgens het VW systeem hoefde dat nog lang niet, ook al was het nog nooit eerder vervangen (volgens mij). Maar nu dus wel. Koste een paar centen en daarna "piece of mind"Multivan Generation schreef:Tegenwoordig met de grotere component 'Bio' aan de brandstof is er een grotere kans dat brandstoffilters eerder 'dichtslibben'.
Zeker als je in warme gebieden komt, waar bacteriën zich nog prettiger voelen en nog sneller gaan delen/vermenigvuldigen.
Dat is voor mij een reden om in plaats van de termijn van 60.000 km aan te houden zoals VW voorschreef,
zelf een termijn van maximaal 15000 km aan te houden..
Ik heb eens een brandstoffilter wat 40.000 km mee was gegaan open gezaagd om te bekijken
Dat heeft me mede toen laten besluiten om het vaker te doen..
En ook regelmatig ontwateren..
...
Groetjes Peter
ps ik weet dat er voor jou ook nog sentimentele waarde aan deze auto hangt
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Als het geen camper zou zijn dan....
Auto sinds gisteren weer terug. Startmotor vervangen.
Dinsdag gaat de auto weer terug en dan wordt de kop opgestuurd. Hopelijk is hij hierna klaar voor de vakantie en ook maar meteen voor twee jaar. Want 2200 euro voor 1 jaar vind ik net even teveel aan onderhoudskosten.
Dinsdag gaat de auto weer terug en dan wordt de kop opgestuurd. Hopelijk is hij hierna klaar voor de vakantie en ook maar meteen voor twee jaar. Want 2200 euro voor 1 jaar vind ik net even teveel aan onderhoudskosten.