Icebox schreef:Hoi Pascal, het is precies zoals jij het zegt. Met een grote beurt worden alle filters vervangen toch? Dan is het 15 augustus 2012 gedaan, zo'n 34.000km geleden. Als ik daar zo naar kijk schrik ik er een beetje van, had niet door dat het zoveel km geleden is. Luchtfilter had ik een paar weken terug schoongemaakt.
Het trukje van de ANWB was inderdaad iets erin spuiten, ik meende echt te lezen dat dit remreiniger was.
Hoi Peter,
Naar mijn weten zijn de verstuivers niet eerder gereviseerd. Ik kan geen beschrijving in de onderhoudshistorie vinden over gloeibougies. Is dit een standaard iets?
Hoe weet ik of de timing goed zou zijn?
Hij staat nu bij de garage. We gaan het zien. Dank voor de reacties.
Sinja , ik wil je echt niet tegen de schenen schoppen hoor , maar 34.000km

Dat is naar mijn mening gewoon achterstallig onderhoud ! Zelfs een TDI met longlife onderhoudsschema moet sneller op onderhoud ...
Een 2.4d is een antieke diesel , dus zeker geen longlife toepassen !!
Daar hoort "gewone" olie op , en ik zou aanraden om de 10.000km oliewissel (MAX. 15.000km! , en dan ook oliefilter mee vervangen)
luchtfilter zou ik ook op max. 30.000km (laten) vervangen . Brandstoffilter ook , want dan zit hij er ook al 2 jaar op .
Luchtfilter "schoonmaken" is eigenlijk niet schoonmaken : je krijgt er alleen wat oppervlakkig stof uit , en de bladeren/insecten die er tegenhangen. Maar het papier in het filter zit ook gewoon verzadigd van fijn stof , en dat krijg je er niet meer uit. Gewoon vervangen is beter , en zeker in jouw geval , na +30.000km .
Ik vervang bij mijn T4's de olie om de 7500km , olie filter om de 15.000km . Ik doe natuurlijk wel alles zelf , dus een onderhoudsbeurt kost me geen drol . Een paar euro voor een filter , en gewoon half syntheet olie kost ook maar een paar euro voor pakweg 5L ...
Timing kun je bij een 2.4d alleen "mechanisch" controleren , dus markeerpunten goed zetten , en met de meetklok in de pomp . Dat is wat dat je bij je garage (Ismet?) kan laten doen.
Wat betreft de tandriemen : hou rekening met de max. standtijd van 5 jaar , of 90.000km .