Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Als het geen camper zou zijn dan....

vragen over de T4
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door cali_generation »

Hoi Sinja,
Wij zagen elkaar bij Ismet (ik was er met die zwarte california) en toen was nog onduidelijk wat er aan de hand was. Maar tjonge, verstuiver vervangen, startmotor en dan ook nog die klep krom oid, je hebt wel pech zeg! Hopelijk is het nu allemaal opgelost en ben kun je de komende tijd weer probleemloos rondrijden, en wij van je mooie reisverslagen genieten.
Vr.groet, Joris
:T44EVER
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door ailko vos »

de mijne is geen camper maar wel een hele mooie t4 van 2002 en heeft de afgelopen anderhalf jaar zon kleine 3000 euro gekost aan onderhoud en vervangen van onderdelen.maar voor dat geld heb ik geen andere auto en na 240000 km vind ik zoiets niet vreemd.ik moest 4 nieuwebanden zowel zomer als winterbanden distrbutie wissel alle remmen incl schijven en de koelvinnen vervangen en grote beurt maar kan nu weer een aantal kilometer verder
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door sgsdebruijn »

Heb er in juni ook 2000 euro in gepompt, is ff :gif :groteogen :ie maar je kan er ook weer ff tegenaan :campingT4 :ikrij
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door koensch »

mijn T4 is geen camper en kost me af en toe ook een fikse garage rekening. Als je een nieuwe auto zou hebben was je 3000 kwijt aan afschrijving en 1000 euro aan een casco verzekering.

plus de rust die je hebt als je kinderen d'r mee gaan rijden en mogelijk met een buts thuiskomen.....

zolang ik gemiddeld max 2000 euro per jaar kwijt ben aan reparaties mag m'n busje blijven!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door frank884 »

koensch schreef:mijn T4 is geen camper en kost me af en toe ook een fikse garage rekening. Als je een nieuwe auto zou hebben was je 3000 kwijt aan afschrijving en 1000 euro aan een casco verzekering.

plus de rust die je hebt als je kinderen d'r mee gaan rijden en mogelijk met een buts thuiskomen.....
Als je kinderen ermee rijden (ik heb er ook 4 waarvan een van 20 en een van 19) kun je beter een hagelnieuwe hebben
wat rust betreft, als die binnen 1 jaar total los zou zijn ga je het minste de boot in.

ik denk dat die van mij nu ongeveer 4000 euro waard is
WA extra dus als die total los zou zijn, bij schuld ga je meer de boot in
terwijl ik met die wagen (2002) en 3 ton op de teller (20.000/jaar) nog gemakkelijk 8 jaar kan rijden.
maar ze rijden er evengoed mee, maar ik heb ze gezegd als ik een boete voor snelheid binnen krijg van meer als 25km/h te hard
of ik zie of hoor dat ze er gek meer doen of gedaan hebben is het direct afgelopen.

Maar we hebben er nu een starlet bij van 600 euro van 22 jaarmet 155000 op de klok (totaal geen roest aan het plaatwerk!!!)
kan ik niet van mijn T4 zeggen.niet dat die veel roest maar heeft het wel.
22 euro belasting en 15 euro verzekering per maand
die gaan we van de winter ook voor korte ritjes gebruiken, want ritjes naar de supermarkt van 1 kilometrer
bij -5 of kouder da's niet goed voor een dikke TDI die toyota is veel sneller warm.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door odorf »

Goh, Sinja,

Wat een enorme pech heb jij :groteogen Ik kan me voorstellen dat je hem het liefst in de kliko zou willen kiepen.
Je hoeft dus helemaal niet naar Scandinavië om leeg te lopen op de T4 :nuts

Ik hoop dat het dadelijk allemaal opgelost is en je niet meer hoeft te :werkaanT4

Sterkte! en :ikrij

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door Herman744 »

Ik heb mijn bus nu 15 jaar en 3 mnd. Gekocht toen hij 7 jaar was. Ik heb altijd alle onderhoudskosten genoteerd. Incl. keuringen, banden. (excl. brandstof, verzekering en wegenblasting) In die 15 jaar totaal uitgegeven € 11180,90. Dit delend door 15,25 kom ik op € 733,17 per jaar. Hierbij moet ik aantekenen dat ik zelf veel aan het onderhoud heb gedaan. Km. stand nu 363500 km.

Herman744
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door frank884 »

Ik heb deze bus nu 8 jaar en 2 mnd. Gekocht toen hij 6 jaar was met 156000km. Ik heb altijd alle onderhoudskosten genoteerd. Incl. keuringen, banden. (excl. brandstof, verzekering en wegenbelasting)--(distibutie en alle riemen WAPO 08-2013 voor de 2e keer vervangen en 2013 ook 4 nieuwe banden) In die 8 jaar totaal uitgegeven € 5412.10. Dit delend door 8 kom ik op € 676.50 per jaar. Hierbij moet ik aantekenen dat ook ik zelf of met iemand die er meer verstand vanheeft veel aan het onderhoud buiten de garage om hebben gedaan.
en de distibutie en wat daarbij hoort in Polen bij de Dealer laat doen ivm lagere loonkosten, en de andere onderdelen zga allemaal op E bay koop... Km. stand nu 301000 km.

Als ik op het T5 forum kijk wat die daar versleutelen aan die bussen!!! dan blijf ik nog een hele tijd :driveT4 rijden!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door Multivan Generation »

Een bus kost nu eenmaal meer als een bijvoorbeeld golfje.
Onderdelen zijn gewoon veel duurder.
Als je onder de streep puur naar kosten gaat kijken,
dan moet je geen bus rijden maar een kleine Japanner :zwaai

Kosten wat iemand per jaar kwijt is zeggen mij ook niet zo veel,
er zijn mensen die hier op het forum zowat maniakaal hun bus onderhouden,
en er zijn er die eens per half jaar de bus door de wasstraat knallen,
en alles zo minimaal mogelijk laten doen..
En als die mensen dan ineens veel kosten hebben,
dan is het forum te klein en moet iedereen het weten..

Ga je het uitrekenen is een bus gewoon duurder om in te rijden,
maar in ons geval ook leuk qua rij-plezier.
Oudere bussen krijgen nu eenmaal hun kwaaltjes, roest en onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
En dan heb je soms ook de pechduivel die je inhaalt.
Voor de camperrijders, reken ook even uit, wat je anders aan onderkomen kosten kwijt was geweest tijdens de vakanties..

T4 camper-rijders met een auto van voor 2000, laat je koelbox controleren, de aansturing hiervan controleren in de wintermaanden, de omvormer controleren in de wintermaanden, en laat het bij twijfel gewoon repareren.
De componenten in de zojuist genoemde onderdelen, verouderen en kunnen dan dus gewoon exploderen.
Dit is gewoon normaal omdat ze de levensduur waarvoor ze ontworpen zijn, allang gepasserd zijn, vandaar mijn advies.
Hetzelfde gaat op voor accu's.. het blijft geen feest, preventief vervangen als bruintje het financieel toelaat kan geen kwijt.
Laat die oude bussen op roest controleren, en voordat het te laat is, en er hoge kosten komen, repareren en tectyleren.

De waslaag onderop de nieuwere auto's wordt in de winter door de pekel ook aangetast en wordt minder dik.
In de zomermaanden is het een prima tijd om die beschermlaag te laten controleren en bij te laten werken.

Wat ik trouwens ook signaleer is dat mensen net voor een grote reis de bus in orde willen laten maken,
terwijl ik dan denk, en de rest van het jaar dan maar wat aanmodderen en een oogje dichtknijpen en het niet zo nou nemen?

Nog iets wat me opvalt, in de winter standkachel issues, in de zomer airco problematiek.
In de winter kun je prima onderhoud aan de airco laten doen,
en in de zomer onderhoud aan de standkachel zodat er gerust richting de koudere maanden gegaan kan worden.

Mensen zijn druk, hebben weinig tijd en willen dan in de vrije tijd genieten.
Onderhoud heeft ook gewoon tijd nodig en vooral op tijd, kan het preventief zijn ook op latere leeftijd..

Bovenstaande is geen kritiek op mensen hoor, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten.

@ Sinja, veel succes met je bus.
Het is het laatste wat je nog herinnerd aan je dierbare :kus
Wees er zuinig op..
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door Harry 341 »

Hier is niks aan toe te voegen... :toppie

Behalve misschien mijn opmerking over de filters/olie. :werkaanT4
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:Een bus kost nu eenmaal meer als een bijvoorbeeld golfje.
Onderdelen zijn gewoon veel duurder.
Als je onder de streep puur naar kosten gaat kijken,
dan moet je geen bus rijden maar een kleine Japanner :zwaai
Met een bus kun je ook veel meer als met een golfje
je moet een bus met een sharan, expace volvo xc 90 of dergelijke vergelijken
je kunt 6 personen en 3700 liter bagage vervoeren dus het enige "echte" multi purpose vehicle op de markt
dat past niet in een kleine japanner. =appels/peren verhaa,.....l zelfs niet in een grote MPV
die even lang en zwaar is, maar veel minder effecieve binnenruimte heeft, dan een T4

Of die onderdelen nu zoveel duurder zijn dat bestrijdt ik
op E bay zijn de onderdelen van een T4 helemaal niet duur tov een wagen uit het C segment
enkele voorbeelden:
http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Komplett ... 53f517a47a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Bremsscheiben-Se ... 45f34e39ec" onclick="window.open(this.href);return false;

en met een XC 90 vergeleken zijn de onderdelen van een T4 gewoon spotgoedkoop

een remschijf/blokje/ koppelingsplaten/bestelwagenbanden/wielophanging enz enz
is zoveel malen degelijker gemaakt als op een sharan, expace,xc 90. enz omdat die voor 1 ton laadvermogen is gebouwd
dat het ook allemaal een heel stuk langer meegaat, verder zijn die bussen gemaakt als dagelijks werkpaard
kijk maar een hoe bijvoorbeeld de deurklinken.deurophanging is uitgevoerd tov een luxe wagen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door Icebox »

Gisteren, onderweg naar Eindhoven, werd de ratel binnen vijf seconden ineens heel hard, ik was al aan het stoppen toen er echt een gebonk te horen was. ANWB gebeld. Lang verhaal kort; de man zegt dat de klep niet meer open gaat en de auto gaat op transport naar Ismet. Ik ben toch wel blij met mijn lidmaatschap.

Hallo Joris, ik vroeg me al af welk plaatje jij was :) Dankjewel. Ik hoop ook dat het snel allemaal opgelost is.

Dat een (oude) bus duur in onderhoud is weet ik. Ik had alleen niet gedacht dat ik na mijn investering van 3500 euro vier jaar geleden nu alweer tegen zulke hoge kosten op zou lopen. Ofja, ik had het niet gehoopt. Dat is misschien het betere woord.
Ondanks dat het een oude bus is en ondanks je wel of niet weet dat er kosten aan verbonden zijn, het blijft zuur. Daarnaast probeer ik te relativeren door te zeggen dat 'een normaal mens' al 2000 euro kwijt is aan een vliegticket voor de vakantie. Achja.
Ik weet wel dat ik de motoren ga verkopen (iemand interesse in een Ducati Monster 620i uit 2002 met net 25.000km op de teller? Of een Yamaha XT 600e uit 1994 met 11.000km op de teller?). Voor dat geld wil ik dan een zuinigere auto kopen. Ik dacht zelf aan een Seat Cordoba of een Ford Focus, al vind ik het moeilijk om over te stappen op een ander merk.

Herman, dat is een flinke som geld. 'Ti's wa!'

Peter, wat betreft de bus in orde maken voor een grote reis; ik kan niet voorstellen dat mensen hiermee bedoelen dat ze de rest van het jaar de bus maar laten voor wat het is. Ik ga minimaal eens in de vier maanden naar de garage om de bus helemaal te laten controleren. Ik vind dat dat belangrijk is, het is toch je vervoersmiddel, vakantie en veiligheid.

Al met al, ik heb mijn laatste examen van het schooljaar toch kunnen doen en behaald met een dikke voldoende. Nu enkel nog mijn scriptie inleveren en hopelijk ben ik dan eindelijk een afgestudeerd pedagoog.

Groetjes en bedankt voor de reacties en discussies. Dat houdt een mens scherp.

:kus
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door DNS »

Icebox schreef: Voor dat geld wil ik dan een zuinigere auto kopen. Ik dacht zelf aan een Seat Cordoba of een Ford Focus, al vind ik het moeilijk om over te stappen op een ander merk.
Seat is ook VAG, dus echt overstappen is het dan niet (en je komt er dus vast nog wel onderdelen met een VW/Audi-logo in tegen). :knipoog

Maar dit is wel weer flink balen met de camper. :troost
Aan de andere kant heb je er wel hele geweldige :campingT4 avonturen mee achter de rug en die zijn, zoals de creditcard-reclame altijd zegt, Priceless. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door whizzi »

Icebox schreef:Gisteren, onderweg naar Eindhoven, werd de ratel binnen vijf seconden ineens heel hard, ik was al aan het stoppen toen er echt een gebonk te horen was. ANWB gebeld. Lang verhaal kort; de man zegt dat de klep niet meer open gaat en de auto gaat op transport naar Ismet. Ik ben toch wel blij met mijn lidmaatschap.
Volgens mij heb ik jou dan zien staan langs de weg. Was dat in de ochtend ergens en zou dat tussen Eindhoven en Helmond kunnen zijn geweest? Ik rij bijna dagelijks Helmond <--> Rosmalen in een Polo Slowmotion.

Ik kan verder niet heel veel toevoegen wat betreft campers, ik kan je alleen vertellen dat mijn 18 jaar oude T4 tot nu toe minder heeft gekost dan een slOpel Vivaro 1.9 die ik een aantal jaar geleden heb gehad. Zowel in aanschaf als in onderhoud.

slOpel Vivaro
In het eerste jaar: Voorruit moeten vervangen omdat deze ooit verkeerd was geplaatst (±€150), 2 nieuwe banden a €120 per stuk, turbo kapot €900. In het tweede jaar: Turbo kapot voor de 2e keer: €700. Uiteindelijk verkocht in het 2e jaar voor €6000, dus deze bus heeft mij grof geld gekost. Heeft mij tot 3x toe in de steek gelaten op essentiele tijdstippen.

T4:
Tot nu toe: €1060 vervangen waterpomp, krukaspoelie, spanrollen en distributieriem, €325 vervangen startmotor, €150 stuk uitlaat vervangen, €50 rubber in versnellingsbak vervangen en €100 voor de keuring.
En deze bus rijdt nog en heeft mij nog geen 1x in de steek gelaten. Start altijd, soms wat liefde nodig met starten (timing van inspuiting wil soms niet helemaal lekker zijn, vooral na lange afstanden op de snelweg), maar start uiteindelijk dus wel ..

Wat ik hiermee wil zeggen, een bus kost gewoon altijd geld en ik denk echt dat je met een T4 (of eigenlijk globaal met een oudere bus) echt niet duurder uit bent dan met een nieuwe.
Laatst gewijzigd door whizzi op 19 jun 2017, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Als het geen camper zou zijn dan....

Bericht door Icebox »

@ DNS, zo is het dan ook weer.

Vandaag de bus opgehaald. Het probleem mbt het slecht starten wordt nu gegooid op de zekeringkast. Er zou een nieuwe in moeten. Als de auto niet direct start moet ik aan nummer 102 wiebelen.
De cilinderkop is gereviseerd, de klepstoter (? Ik kan zijn handschrift niet zo goed lezen...) is vernieuwd, nokkenas, koppakking, grote beurt.
Naar mijn idee klinkt de motor nog niet zoals hij hoort te klinken. Kan dit komen door van alles dat vervangen is? Moet het z'n draai nog vinden?

Groetjes :driveT4 een weer rijdende Sinja
Plaats reactie