Een bus kost nu eenmaal meer als een bijvoorbeeld golfje.
Onderdelen zijn gewoon veel duurder.
Als je onder de streep puur naar kosten gaat kijken,
dan moet je geen bus rijden maar een kleine Japanner
Kosten wat iemand per jaar kwijt is zeggen mij ook niet zo veel,
er zijn mensen die hier op het forum zowat maniakaal hun bus onderhouden,
en er zijn er die eens per half jaar de bus door de wasstraat knallen,
en alles zo minimaal mogelijk laten doen..
En als die mensen dan ineens veel kosten hebben,
dan is het forum te klein en moet iedereen het weten..
Ga je het uitrekenen is een bus gewoon duurder om in te rijden,
maar in ons geval ook leuk qua rij-plezier.
Oudere bussen krijgen nu eenmaal hun kwaaltjes, roest en onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
En dan heb je soms ook de pechduivel die je inhaalt.
Voor de camperrijders, reken ook even uit, wat je anders aan onderkomen kosten kwijt was geweest tijdens de vakanties..
T4 camper-rijders met een auto van voor 2000, laat je koelbox controleren, de aansturing hiervan controleren in de wintermaanden, de omvormer controleren in de wintermaanden, en laat het bij twijfel gewoon repareren.
De componenten in de zojuist genoemde onderdelen, verouderen en kunnen dan dus gewoon exploderen.
Dit is gewoon normaal omdat ze de levensduur waarvoor ze ontworpen zijn, allang gepasserd zijn, vandaar mijn advies.
Hetzelfde gaat op voor accu's.. het blijft geen feest, preventief vervangen als bruintje het financieel toelaat kan geen kwijt.
Laat die oude bussen op roest controleren, en voordat het te laat is, en er hoge kosten komen, repareren en tectyleren.
De waslaag onderop de nieuwere auto's wordt in de winter door de pekel ook aangetast en wordt minder dik.
In de zomermaanden is het een prima tijd om die beschermlaag te laten controleren en bij te laten werken.
Wat ik trouwens ook signaleer is dat mensen net voor een grote reis de bus in orde willen laten maken,
terwijl ik dan denk, en de rest van het jaar dan maar wat aanmodderen en een oogje dichtknijpen en het niet zo nou nemen?
Nog iets wat me opvalt, in de winter standkachel issues, in de zomer airco problematiek.
In de winter kun je prima onderhoud aan de airco laten doen,
en in de zomer onderhoud aan de standkachel zodat er gerust richting de koudere maanden gegaan kan worden.
Mensen zijn druk, hebben weinig tijd en willen dan in de vrije tijd genieten.
Onderhoud heeft ook gewoon tijd nodig en vooral op tijd, kan het preventief zijn ook op latere leeftijd..
Bovenstaande is geen kritiek op mensen hoor, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten.
@ Sinja, veel succes met je bus.
Het is het laatste wat je nog herinnerd aan je dierbare
Wees er zuinig op..