Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling T4, 2400 D / 1996

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door DooDad »

Wie kan mij helpen met tips?
Mijn T4,2.4D 1996 heeft een merkwaardig koppeling probleem.
Bij een koude start s' ochtends is er veel vrij slag op het koppelingspedaal en is het geheel amper vrij te krijgen.
Na ongeveer 15 max. 30 minuten is er weer normale druk op het koppelingspedaal, normale vrij slag en schakelt het geheel weer als een zonnentje. Remmen doet ie altijd al goed!!!!
20.000km geleden is de bak gereviseerd, is de gehele koppeling vernieuwd en ook de oliepomp vervangen.
Ik vroeg mijn garagist of hij ook de Dot4 olie van de hydraulische koppeling heeft vervangen waarop zijn antwoord ja was.
Deze problemen zijn ontstaan is de afgelopen winter wanneer het net onder het vriespunt was. Toch zijn ze nu nog steeds aanwezig terwijl de vorst wel over is. Ik heb recentelijk nog Dot4 bijgevuld wat aanvankelijk leek het probleem te verhelpen. Maar toch stond ik gisteren weer ff ongemakkelijk te kijken.... Wie heeft de verlossende tip? Dank en groeten, Harald
It's not what you think, It's a DooDad!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34477
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Multivan Generation »

Smeer je koppelingskabel eens goed door..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10957
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Pascal-141 »

DooDad schreef:Wie kan mij helpen met tips?
Mijn T4,2.4D 1996 heeft een merkwaardig koppeling probleem.
Bij een koude start s' ochtends is er veel vrij slag op het koppelingspedaal en is het geheel amper vrij te krijgen.
Na ongeveer 15 max. 30 minuten is er weer normale druk op het koppelingspedaal, normale vrij slag en schakelt het geheel weer als een zonnentje. Remmen doet ie altijd al goed!!!!
20.000km geleden is de bak gereviseerd, is de gehele koppeling vernieuwd en ook de oliepomp vervangen.
Ik vroeg mijn garagist of hij ook de Dot4 olie van de hydraulische koppeling heeft vervangen waarop zijn antwoord ja was.
Deze problemen zijn ontstaan is de afgelopen winter wanneer het net onder het vriespunt was. Toch zijn ze nu nog steeds aanwezig terwijl de vorst wel over is. Ik heb recentelijk nog Dot4 bijgevuld wat aanvankelijk leek het probleem te verhelpen. Maar toch stond ik gisteren weer ff ongemakkelijk te kijken.... Wie heeft de verlossende tip? Dank en groeten, Harald
Soms kan er nog wel eens een luchtbel achterblijven in het hydraulisch systeem . Heb je onlangs de hydraulische koppeling nog eens ontlucht ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Geert G »

Boven je rempendaal zit de hydraulische koppelingscilinder. (gever)
Voel eens of deze nat is van de remvloeistof......
Zo ja, deze koppelingscilinder vervangen & opnieuw ontluchten.

Hetzelfde riedeltje, onder je versnellingsbak.
Is het hier nat van de remvloeistof, dan is je hydraulisch hulpcilinder (nemer) de oorzaak.


Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34477
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Multivan Generation »

Geert G schreef:Boven je rempendaal zit de hydraulische koppelingscilinder. (gever)
Voel eens of deze nat is van de remvloeistof......
Zo ja, deze koppelingscilinder vervangen & opnieuw ontluchten.

Hetzelfde riedeltje, onder je versnellingsbak.
Is het hier nat van de remvloeistof, dan is je hydraulisch hulpcilinder (nemer) de oorzaak.


Gr, Geert.
@ Geert,
een 2400 diesel heeft toch een vast druklager?
Dus ik snap even je opmerking over een hydraulische hulpcilinder niet..(kan het even niet plaatsen)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10957
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Geert G schreef:Boven je rempendaal zit de hydraulische koppelingscilinder. (gever)
Voel eens of deze nat is van de remvloeistof......
Zo ja, deze koppelingscilinder vervangen & opnieuw ontluchten.

Hetzelfde riedeltje, onder je versnellingsbak.
Is het hier nat van de remvloeistof, dan is je hydraulisch hulpcilinder (nemer) de oorzaak.


Gr, Geert.
@ Geert,
een 2400 diesel heeft toch een vast druklager?
Dus ik snap even je opmerking over een hydraulische hulpcilinder niet..(kan het even niet plaatsen)
Een 88pk heeft ook een vast druklager ...

... wat niet wil zeggen dat er een hydraulisch pompje aan de buitenzijde van de bak kan zitten om het mechanische lager te bedienen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34477
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Multivan Generation »

oww bedoelde hij dat... :nuts :gekte
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppeling T4, 2400 D / 1996

Bericht door Geert G »

Precies mannen..........dat bedoel ik :knipoog

Peter, als je goed had gelezen, gaf TS zelf al aan dat hij een hydraulisch systeem heeft. :lach
Bijlagen
Gever bovenaan koppelingpendaal
Gever bovenaan koppelingpendaal
Nemer zijkant bak.
Nemer zijkant bak.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie