Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hocus pocus weg koelvloeistof

vragen over de T5
Gebruikersavatar
cor123
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:25

hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door cor123 »

T5 AXE 174 pk automaat uit 2005. Per 300-350 kilometer verbruik ik 1 liter koelvloeistof. Het begon met 1 liter op 1000 kilometer maar het wordt steeds meer. Mijn garage heeft al verschillende keren gezocht naar de oorzaak of waar de vloeistof naar verdwijnt. Het enige wat we weten is dat het verdwijnt.

Als we het systeem op druk zetten blijft de druk 24 uur lang gehandhaafd.
Er is geen witte rook, er zit geen olie in de koelvloeistof, geen water in de olie en er zijn geen uitwendige lekkages.
Blok, radiator en oliekoeler zijn kurkdroog. Olie is ververst en er bevond zich geen water onder in de carterpan.
We hebben de EGR afgesloten van de koelvloeistof om lekkage daar uit te sluiten. De vloeistof verdwijnt niet door de dop van het reservoir.
We hebben compressie gemeten maar daar was niets aan te merken, endoscopie zag geen schone cylinders of andere opvallende zaken die duiden op het verbranden van koelvloeistof. Er zijn geen geluiden in de kachel hoorbaar, er komt geen compressiedruk op het koelsysteem te staan.

En toch raak ik een enorme hoeveelheid koelvloeistof kwijt.

Wie weet wel waar de koelvloeistof blijft?

Groet,

Cor
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door sep »

Waterpomp lekt !!!...geheid !
Gebruikersavatar
cor123
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:25

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door cor123 »

bluebird schreef:Kachel werkt normaal?geen warme koelvloeistof lucht in cabine?kachelradiator klein lekje lijkt dan het euvel
Kachel werkt normaal en het stinkt niet naar koelvloeistof.
Gebruikersavatar
cor123
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:25

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door cor123 »

sep schreef:Waterpomp lekt !!!...geheid !
Okey.... is een mogelijkheid die we overwogen hebben maar waar blijft dan de koelvloeistof en waarom verliest het systeem geen druk?
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door sep »

Je zou een uv vloeistof aan je koelvloeistof kunnen toevoegen ...en dan met een uv lampje kunnen zoeken ...dat kan een lekkage ook aan het licht brengen .
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door Pim 328 »

Die koelvloeistof verdwijnt in je motor bij de olie.

Kijk ook maar eens in je oliedop als je daar een hoop smurrie ziet (sludge)
Waterpomp moet je met speciaal gereedschap vervangen, en heb het al meegemaakt dat die daar
ook niet mee eruit gaat. dan heb je een aardig klusje.

en anders ritje naar midden limburg wil ik wel met je mee gaan zoeken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door Snautzer »

Een link met deze problemen http://www.brick-yard.co.uk/forum/losin ... 55857.html


Egr cooler lek?
DeKleineMan
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2014, 19:48

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door DeKleineMan »

Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost :jumpklap
Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:
DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost :jumpklap
Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.

Kleine man heeft misschien een navenante portemonnee Peter.... :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door t-vierder »

heemskerk schreef:
Multivan Generation schreef:
DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost :jumpklap
Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.

Kleine man heeft misschien een navenante portemonnee Peter.... :knipoog :knipoog

LOL! :lach
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door dip »

Ik denk dat het punt dat Multivan probeerde te maken is dat een waterpomp niet naar het oliecircuit kan lekken (toch?), dus alleen een waterpomp vervangen zo het probleem van koelvloeistof/drap in de olie niet verhelpen.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door sep »

De waterpomp kan helaas erg makkelijk water de motor in laten lekken...2 rubber afdichtings ringen ...meer zit er niet tussen .
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door Pim 328 »

Probleem zit hem in de nippel die er zit voor de koelvloeistof naar buiten te leiden.
Als deze verstopt zit gaat de koelvloeistof de motor in.

Als je de pomp vervangt tevens olie en filter vervangen en het beste is ook nog een motorflush te doen, zodat al rotzooi eruit is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: hocus pocus weg koelvloeistof

Bericht door InfoMuis »

Pim 328 schreef:..het beste is ook nog een motorflush te doen, zodat al rotzooi eruit is.
Bedoel je hiermee: Forte Welke ? in de olie er in, 45 minuten stationair laten lopen en dan de olie er uit, koelvloeistof er uit en dan de pomp demonteren ?
Plaats reactie