Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hocus pocus weg koelvloeistof
hocus pocus weg koelvloeistof
T5 AXE 174 pk automaat uit 2005. Per 300-350 kilometer verbruik ik 1 liter koelvloeistof. Het begon met 1 liter op 1000 kilometer maar het wordt steeds meer. Mijn garage heeft al verschillende keren gezocht naar de oorzaak of waar de vloeistof naar verdwijnt. Het enige wat we weten is dat het verdwijnt.
Als we het systeem op druk zetten blijft de druk 24 uur lang gehandhaafd.
Er is geen witte rook, er zit geen olie in de koelvloeistof, geen water in de olie en er zijn geen uitwendige lekkages.
Blok, radiator en oliekoeler zijn kurkdroog. Olie is ververst en er bevond zich geen water onder in de carterpan.
We hebben de EGR afgesloten van de koelvloeistof om lekkage daar uit te sluiten. De vloeistof verdwijnt niet door de dop van het reservoir.
We hebben compressie gemeten maar daar was niets aan te merken, endoscopie zag geen schone cylinders of andere opvallende zaken die duiden op het verbranden van koelvloeistof. Er zijn geen geluiden in de kachel hoorbaar, er komt geen compressiedruk op het koelsysteem te staan.
En toch raak ik een enorme hoeveelheid koelvloeistof kwijt.
Wie weet wel waar de koelvloeistof blijft?
Groet,
Cor
Als we het systeem op druk zetten blijft de druk 24 uur lang gehandhaafd.
Er is geen witte rook, er zit geen olie in de koelvloeistof, geen water in de olie en er zijn geen uitwendige lekkages.
Blok, radiator en oliekoeler zijn kurkdroog. Olie is ververst en er bevond zich geen water onder in de carterpan.
We hebben de EGR afgesloten van de koelvloeistof om lekkage daar uit te sluiten. De vloeistof verdwijnt niet door de dop van het reservoir.
We hebben compressie gemeten maar daar was niets aan te merken, endoscopie zag geen schone cylinders of andere opvallende zaken die duiden op het verbranden van koelvloeistof. Er zijn geen geluiden in de kachel hoorbaar, er komt geen compressiedruk op het koelsysteem te staan.
En toch raak ik een enorme hoeveelheid koelvloeistof kwijt.
Wie weet wel waar de koelvloeistof blijft?
Groet,
Cor
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Waterpomp lekt !!!...geheid !
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Kachel werkt normaal en het stinkt niet naar koelvloeistof.bluebird schreef:Kachel werkt normaal?geen warme koelvloeistof lucht in cabine?kachelradiator klein lekje lijkt dan het euvel
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Okey.... is een mogelijkheid die we overwogen hebben maar waar blijft dan de koelvloeistof en waarom verliest het systeem geen druk?sep schreef:Waterpomp lekt !!!...geheid !
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Je zou een uv vloeistof aan je koelvloeistof kunnen toevoegen ...en dan met een uv lampje kunnen zoeken ...dat kan een lekkage ook aan het licht brengen .
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Die koelvloeistof verdwijnt in je motor bij de olie.
Kijk ook maar eens in je oliedop als je daar een hoop smurrie ziet (sludge)
Waterpomp moet je met speciaal gereedschap vervangen, en heb het al meegemaakt dat die daar
ook niet mee eruit gaat. dan heb je een aardig klusje.
en anders ritje naar midden limburg wil ik wel met je mee gaan zoeken.
Kijk ook maar eens in je oliedop als je daar een hoop smurrie ziet (sludge)
Waterpomp moet je met speciaal gereedschap vervangen, en heb het al meegemaakt dat die daar
ook niet mee eruit gaat. dan heb je een aardig klusje.
en anders ritje naar midden limburg wil ik wel met je mee gaan zoeken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 jan 2014, 19:48
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost 

- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Multivan Generation schreef:Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost
Kleine man heeft misschien een navenante portemonnee Peter....


Re: hocus pocus weg koelvloeistof
heemskerk schreef:Multivan Generation schreef:Ik mag toch hopen dat ze ook nog wat meer hebben gedaan..als alleen de waterpomp vervangen.DeKleineMan schreef:Ik had laatst hetzelfde probleem met m'n T5 174 pk. Het verliezen van koelvloeistof. Geen lekkages kunnen vinden en ook geen witte rook. Wel wit/grijze drap onder de oliedop. Waterpomp vervangen en het probleem was opgelost
Kleine man heeft misschien een navenante portemonnee Peter....![]()
LOL!


Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Ik denk dat het punt dat Multivan probeerde te maken is dat een waterpomp niet naar het oliecircuit kan lekken (toch?), dus alleen een waterpomp vervangen zo het probleem van koelvloeistof/drap in de olie niet verhelpen.
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
De waterpomp kan helaas erg makkelijk water de motor in laten lekken...2 rubber afdichtings ringen ...meer zit er niet tussen .
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Probleem zit hem in de nippel die er zit voor de koelvloeistof naar buiten te leiden.
Als deze verstopt zit gaat de koelvloeistof de motor in.
Als je de pomp vervangt tevens olie en filter vervangen en het beste is ook nog een motorflush te doen, zodat al rotzooi eruit is.
Als deze verstopt zit gaat de koelvloeistof de motor in.
Als je de pomp vervangt tevens olie en filter vervangen en het beste is ook nog een motorflush te doen, zodat al rotzooi eruit is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: hocus pocus weg koelvloeistof
Bedoel je hiermee: Forte Welke ? in de olie er in, 45 minuten stationair laten lopen en dan de olie er uit, koelvloeistof er uit en dan de pomp demonteren ?Pim 328 schreef:..het beste is ook nog een motorflush te doen, zodat al rotzooi eruit is.