Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vanaf welk bouwjaar koken op gas?

vragen over de T4
Truus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2016, 13:48

vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Truus »

Dag,
vanaf welk bouwjaar heeft de California standaard gaspitten ipv spiritusbranders :vraagteken
Dank, Tamar
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 633
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Lutra »

Volgens mij vanaf 1996, daarvoor al wel als optie verkrijgbaar.
Zie ook http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Hanz »

In de loop van 1995 was de modelwisseling. Het interieur met de blauwe afwerklatten had spiritus met gas als optie, de uitvoering met blank beukenhouten afwerklatten had gas. Zie ook http://www.westfaliat4.info/html/1993_v ... forni.html en http://www.westfaliat4.info/html/1995_v ... forni.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Martin Benjamins »

Wij hebben inderdaad een t4 uit 92, met spiritus brander, wij gebruiken biometanol en dat gaat prima.
Truus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2016, 13:48

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Truus »

dank voor jullie antwoorden :lach
Truus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2016, 13:48

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Truus »

Martin Benjamins schreef:Wij hebben inderdaad een t4 uit 92, met spiritus brander, wij gebruiken biometanol en dat gaat prima.
Hoi, gaat het koken goed, met bio ethanol?
Ik heb nu een camper waarin ik op gas kook (lpg) dat gaat als een trein.
Ik houd van lekker koken tijdens de vakantie namelijk, of moet je erg lang wachten?
Ben benieuwd, want die branders op spritus in de de 'oudere t4' maakt me steeds aan het twijfelen over de aanschaf.
groet
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Hanz »

Pin je zelf ok niet te vast op het bouwjaar voor gas of spiritus want dat geldt alleen voor originele Westfalia California's. Ik zie ook regelmatig nieuwere T4's aangeboden waar later een tweedehands Westfalia interieur ingebouwd is. Je zou dus zomaar een T4 van bouwjaar 2000 tegen kunnen komen met een interieur van 1995 of ouder, al dan niet met spiritus branders. En dan zijn bouwjaar en kilometerstand wellicht belangrijker dan het kooktoestel, want daar is altijd wel een aanpassing voor te vinden.
Deze bijvoorbeeld, bus uit 2000 met oud interieur en spiritusbranders:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Martin Benjamins »

Truus schreef:
Martin Benjamins schreef:Wij hebben inderdaad een t4 uit 92, met spiritus brander, wij gebruiken biometanol en dat gaat prima.
Hoi, gaat het koken goed, met bio ethanol?
Ik heb nu een camper waarin ik op gas kook (lpg) dat gaat als een trein.
Ik houd van lekker koken tijdens de vakantie namelijk, of moet je erg lang wachten?
Ben benieuwd, want die branders op spritus in de de 'oudere t4' maakt me steeds aan het twijfelen over de aanschaf.
groet
Ja hoor,waarschijnlijk gaat het iets langzamer als gas, we dachten er ook aan om het om te bouwen naar gas,maar gaan het nu zo proberen.gelukkig is dit rook en lucht vrij,weet niet of dat ook was in 1992.

Ik het soort kooktoestel niet de doorslag laten geven in de aankoop.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Hanz »

Op gas koken gaat inderdaad sneller dan op spiritus of een moderne vervanger als biometanol. Wat ook belangrijk is bij je keuze is de verkrijgbaarheid van de brandstof. Dus kijk eerst naar welke landen je reizen meestal gaan en of de brandstof daar goed verkrijgbaar is. Spiritus is vrijwel nergens een probleem, bij biometanol zal het al iets lastiger liggen en ook gas is niet in alle soorten overal verkrijgbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Multivan Generation »

Biomethanol of bioethanol?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef:Biomethanol of bioethanol?
Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het bio-ethanol moest zijn, want dat is feitelijk de moderne vervanger van spiritus. Bio-methanol bestaat ook en is, behalve als grondstof, ook bruikbaar als brandstof. Dus misschien klopt het wel?
Misschien kan Martin uitsluitsel geven wat hij nu precies gebruikt en ook iets vertellen over de verkrijgbaarheid in Nederland en buitenland?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Martin Benjamins »

bio etanol

Het aansteken gaat iets langzamer,met een lucifer red je het denk ik niet,maar ja dat langzame past goed bij onze 2.4 D :lach
als het vergelijkt met de lucht van een fondue brandertje, is dit geurvrij.Je moet alleen met het bijvullen wachten tot ie echt is afgekoeld.

Hier in Noorwegen,en ook in Zweden is bijna geen campinggaz te krijgen, ook is de aansluiting weer anders.ik neem aan Campinggaz in de meeste Nederlandse VW's zit.

Dit is wat wij gebruiken ,ongeveer 3 euro per liter
http://www.biltema.no/no/Hjem/Innrednin ... 000034955/
Truus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2016, 13:48

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Truus »

Hanz schreef:Pin je zelf ok niet te vast op het bouwjaar voor gas of spiritus want dat geldt alleen voor originele Westfalia California's. Ik zie ook regelmatig nieuwere T4's aangeboden waar later een tweedehands Westfalia interieur ingebouwd is. Je zou dus zomaar een T4 van bouwjaar 2000 tegen kunnen komen met een interieur van 1995 of ouder, al dan niet met spiritus branders. En dan zijn bouwjaar en kilometerstand wellicht belangrijker dan het kooktoestel, want daar is altijd wel een aanpassing voor te vinden.
Deze bijvoorbeeld, bus uit 2000 met oud interieur en spiritusbranders:
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr
Dag
ik heb nu ook een T4 uit 1997 (2.5TDI) zien staan met het blauw/grijze interieur. Dat is toch ouder? Misschien dus ook later ingebouwd. :groteogen
De prijs viel me mee, heeft wellicht hiermee te maken (13950euro /316.000 op de teller)
Dezelfde garage biedt een een uit 1995 met het geel/grijze 'çactus' interieur, zelfde prijs, 280000 gelopen.
Vanaf wanneer is dat nieuwere interieur ingebouwd?
groet
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4872
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Hanz »

Een blauw/grijs interieur in een 1997 California is later ingebouwd. Waarschijnlijk heeft dan ook het hefdak alleen aan de voorkant een raam, en nog niet aan de zijkanten.
De update naar het geel/grijze interieur is vanaf juli 1995 (modeljaar 1996).
Je vindt heel veel informatie over de diverse uitvoeringen op deze site: http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Truus
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2016, 13:48

Re: vanaf welk bouwjaar koken op gas?

Bericht door Truus »

Dank je we Hanz,
ik ga me er in verdiepen zodat ik een goede aankoop kan gaan doen.
groet
Plaats reactie