Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe remmen op m'n bus!project 1

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Kristienvh

nieuwe remmen op m'n bus!project 1

Bericht door Kristienvh »

Hey,

Ik ben deze week gestart aan mijn eerste werk dat ik zelf wou proberen doen aan m'n bus. Hierna het verslag!
Ik had na veel lezen en kijken besloten dat ik Zimmerman remmen en blokken op m'n bus wou. Ook waren de beschermkappen achter de schijven of kwijt of volledig opgeroest. Via het forum gelezen dat ik best in Duitsland kan rondkijken achter nieuwe onderdelen dus heb ik me een profiel aangemaakt op ebay en ben beginnen zoeken. Met Peter Multivan zijn deskundige hulp het juiste type remmen kunnen bepalen en de bestelling geplaatst. Ook de beschermkappen heb ik op ebay besteld. Adhv van peter zijn geweldige site mijn remmen beginnen demonteren. Alles was vast geroest en zat dan ook muurvast! Met de lange sleutel al m'n gewicht erop en de vijzen van de klauwen kwamen los! eerste overwinning! :gekte Waar ik wel op moest letten was dat ik eerst een spuitje remolie uit mijn reservoir moest trekken want anders ging het overlopen bij het terug drukken van de piston. De remolie is onlangs vervangen als de remmen al half versleten waren.Daarna kwamen de super roeste vijsjes van de beschermkapjes aan de beurt. Hier zaten moeren in met een ronde kop dus ik denk dat er voor mij al eens iemand geprobeerd heeft deze te vervangen maar die is er duidelijk niet in geslaagd. Ik heb op elk vijsje WD 40 gespoten en dan met een doorslag en een hamer de vijzen losgetikt. Duurtijd 1.5 uur voor 6 vijzen!Gelukkig dat ik voor eigen rekening aan het werken was!Maar na veel prutsen alles er deftig uitgekregen.
Zo zagen de assen eruit na het verwijderen van de schijven.
P1010198.JPG
Ik heb alles waar ik aankon volledig met de staalborstel afgeschuurd en alles proper geblazen. Drie lagen epoxy erop en afgewerkt met zwarte beschermingslak tegen roest.
P1010199.JPG
Dit alles een dag laten drogen en dan kon het monteren beginnen. Eerst het nieuwe beschermkapje erop :
P1010200.JPG
Dan heb ik koperpasta op de as gesmeerd waar de schijf komt en de schijf gemonteerd.Alles gereinigd met remmen reiniger.
P1010202.JPG
Dan was het tijd voor de klauw en de blokken. Toch wel een beetje spannend moet ik zeggen want het moet toch allemaal mooi passen!Eigenlijk ging het super,alles paste perfect. Aan de haakjes van de blokken ook een toefje koperpasta en het geheel in elkaar gezet! Ik had de klauw ook een mooi kleurtje gegeven met antiroest verf en ben een beetje fier op het eindresultaat.
P1010204.JPG
Ik heb ook al een testrit gedaan en het remmen gaat nu geluidloos en soepel!
Volgende werk zijn de achterremmen. Hiervoor heb ik ook al alles in huis alleen een dag verlof mis ik nog om het te kunnen doen.
Hierna volgen nog gasveren op het klapdak en de EGR vervanger van Erdem!
Tot de volgende!
Kristien
Multivan Generation
Contacteer:

Re: nieuwe remmen op m'n bus!project 1

Bericht door Multivan Generation »

Goed gedaan Kristien :toppie
Kristienvh

Re: nieuwe remmen op m'n bus!project 1+EGR

Hoi,

Vandaag heb ik de vuile EGR eraf gehaald en vervangen door het mooie blinkende vervangstuk dat Erdem gemaakt heeft! In het begin problemen gehad om de laatste 2 moeren los te krijgen. Eentje is helaas afgebroken maar heb ik wel een goede oplossing voor gevonden (denk ik).
Zo zag het eruit met de afgebroken vijs :huilen
P1010211.JPG
Niet zo goed dus.. gelukkig kreeg ik de 2de vijs wel los zonder stukken te maken. Peter had me gezegd dat ik een goede roestoplosser moest gebruiken. Ik naar de gereedschapswinkel,het produkt op de vijs gespoten en ja tot mijn grote vreugde kreeg ik de vastgeroeste moer los!
Dan heb ik een gaatje geboord op de plaats van de afgebroken vijs en het afdopplaatje met een bout en een moer vast gezet zodat alles toch goed zou afsluiten.
P1010214.JPG
Daarna alles terug gemonteerd.
P1010215.JPG
De stekker uit ventiel 18 gehaald
P1010219.JPG
De intercooler er terug op en hopen dat de bus tevreden is met zijn aanpassing!
P1010220.JPG
Groet,
Kristien.
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Keurig!!

Wel nog 1 advies, zou ee originele veerklem welke op de egr vervanger zit vervangen voor een normale slangenklem.

Dacht dat ik die ook had meegeleverd met het pakje?

Groetjes Erdem
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Kristienvh

Ja hoor de klem zat erbij!ik heb ze er eigenlijk alletwee opgezet. Ik zal de oude eraf halen!

Gr,
Kristien
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Leuke upgrade, mooie uitvoering. Toppie!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie