Ik ben deze week gestart aan mijn eerste werk dat ik zelf wou proberen doen aan m'n bus. Hierna het verslag!
Ik had na veel lezen en kijken besloten dat ik Zimmerman remmen en blokken op m'n bus wou. Ook waren de beschermkappen achter de schijven of kwijt of volledig opgeroest. Via het forum gelezen dat ik best in Duitsland kan rondkijken achter nieuwe onderdelen dus heb ik me een profiel aangemaakt op ebay en ben beginnen zoeken. Met Peter Multivan zijn deskundige hulp het juiste type remmen kunnen bepalen en de bestelling geplaatst. Ook de beschermkappen heb ik op ebay besteld. Adhv van peter zijn geweldige site mijn remmen beginnen demonteren. Alles was vast geroest en zat dan ook muurvast! Met de lange sleutel al m'n gewicht erop en de vijzen van de klauwen kwamen los! eerste overwinning!

Zo zagen de assen eruit na het verwijderen van de schijven. Ik heb alles waar ik aankon volledig met de staalborstel afgeschuurd en alles proper geblazen. Drie lagen epoxy erop en afgewerkt met zwarte beschermingslak tegen roest. Dit alles een dag laten drogen en dan kon het monteren beginnen. Eerst het nieuwe beschermkapje erop : Dan heb ik koperpasta op de as gesmeerd waar de schijf komt en de schijf gemonteerd.Alles gereinigd met remmen reiniger. Dan was het tijd voor de klauw en de blokken. Toch wel een beetje spannend moet ik zeggen want het moet toch allemaal mooi passen!Eigenlijk ging het super,alles paste perfect. Aan de haakjes van de blokken ook een toefje koperpasta en het geheel in elkaar gezet! Ik had de klauw ook een mooi kleurtje gegeven met antiroest verf en ben een beetje fier op het eindresultaat. Ik heb ook al een testrit gedaan en het remmen gaat nu geluidloos en soepel!
Volgende werk zijn de achterremmen. Hiervoor heb ik ook al alles in huis alleen een dag verlof mis ik nog om het te kunnen doen.
Hierna volgen nog gasveren op het klapdak en de EGR vervanger van Erdem!
Tot de volgende!
Kristien