Ik zit met een vraag/ twijfel omtrent het toerental van de motor van mijn caravelle Gl, 2.4 diesel aab motor lwb bus uit 1994.(9 zits)
Even de voorgeschiedenis: aangezien ik zeer tevreden ben over mijn T4 bussen, zorg ik goed voor hen. Het werd tijd dat bovengenoemde bus een nieuwe distibutieriem kreeg. Aldus naar de garage gebracht, en weldra zat er een nieuwe distributie riem op. Helaas hoorden wij (mijn vrouw en ik) sinds de verwisseling van de distributie riem een licht piepend fluitend geluid onder de motorkap. Uiteraard een nieuwe afspraak gemaakt met de garagist. Deze heeft direct de bus weer onderhanden genomen. De distributie riem stond iets te strak, een tevens heeft hij de v riem van de dynamo iets strakker gezet(was iets te slap). met het verheugende nieuws dat de piep verdwenen was. Eind goed, al goed.
Aangezien wij landelijk wonen, rijden wij voornamelijk op kleine wegen. Onlangs reden wij op de autoweg en tot mijn verbazing was de aangeduide toeren van de motor ten opzichte van de kilometer teller afwijkend ten opzichte van deze combinatie in her verleden.
Met andere woorden: voorheen gaf de toerenteller 3000 tpm bij 100 km per uur, heden geeft hij 3500 tpm bij 100 km aan.
Uiteraard hebben wij getwijfeld aan de kilometer teller en de toerenteller...ik heb ook getwijfeld of de motor (qua vibraties) inderdaad vlugger draait maar toch heb ik de indruk dat de motor inderdaad meer toeren maakt dan voorheen om een bepaalde snelheid te komen. (500 tpm) De bus rookt niet, noch zwart / blauw of wit. Het verbruik heb ik nog niet kunnen controleren....slechts een kleine afstand op de autoweg afgelegd. Stationair geeft hij dezelfde toeren aan als voorheen.
Aldus mijn vraag: kan het kloppen dat de motor harder draait door eventuele verkeerd afgestelde distributie riem,?
gaf de toerenteller de toeren aan omdat de v riem van de dynamo iets slapper stond?
hoeveel toeren draait jullie aab motor bij 100 km per uur?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
ik maak me een beetje zorgen, ook i.v.m ons vertrek komend weekend naar zuid Frankrijk

Groetjes Thomas b