Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Toerental motor is veranderd ?
Toerental motor is veranderd ?
Beste weetjewellers,
Ik zit met een vraag/ twijfel omtrent het toerental van de motor van mijn caravelle Gl, 2.4 diesel aab motor lwb bus uit 1994.(9 zits)
Even de voorgeschiedenis: aangezien ik zeer tevreden ben over mijn T4 bussen, zorg ik goed voor hen. Het werd tijd dat bovengenoemde bus een nieuwe distibutieriem kreeg. Aldus naar de garage gebracht, en weldra zat er een nieuwe distributie riem op. Helaas hoorden wij (mijn vrouw en ik) sinds de verwisseling van de distributie riem een licht piepend fluitend geluid onder de motorkap. Uiteraard een nieuwe afspraak gemaakt met de garagist. Deze heeft direct de bus weer onderhanden genomen. De distributie riem stond iets te strak, een tevens heeft hij de v riem van de dynamo iets strakker gezet(was iets te slap). met het verheugende nieuws dat de piep verdwenen was. Eind goed, al goed.
Aangezien wij landelijk wonen, rijden wij voornamelijk op kleine wegen. Onlangs reden wij op de autoweg en tot mijn verbazing was de aangeduide toeren van de motor ten opzichte van de kilometer teller afwijkend ten opzichte van deze combinatie in her verleden.
Met andere woorden: voorheen gaf de toerenteller 3000 tpm bij 100 km per uur, heden geeft hij 3500 tpm bij 100 km aan.
Uiteraard hebben wij getwijfeld aan de kilometer teller en de toerenteller...ik heb ook getwijfeld of de motor (qua vibraties) inderdaad vlugger draait maar toch heb ik de indruk dat de motor inderdaad meer toeren maakt dan voorheen om een bepaalde snelheid te komen. (500 tpm) De bus rookt niet, noch zwart / blauw of wit. Het verbruik heb ik nog niet kunnen controleren....slechts een kleine afstand op de autoweg afgelegd. Stationair geeft hij dezelfde toeren aan als voorheen.
Aldus mijn vraag: kan het kloppen dat de motor harder draait door eventuele verkeerd afgestelde distributie riem,?
gaf de toerenteller de toeren aan omdat de v riem van de dynamo iets slapper stond?
hoeveel toeren draait jullie aab motor bij 100 km per uur?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
ik maak me een beetje zorgen, ook i.v.m ons vertrek komend weekend naar zuid Frankrijk met deze bus.
Groetjes Thomas b
Ik zit met een vraag/ twijfel omtrent het toerental van de motor van mijn caravelle Gl, 2.4 diesel aab motor lwb bus uit 1994.(9 zits)
Even de voorgeschiedenis: aangezien ik zeer tevreden ben over mijn T4 bussen, zorg ik goed voor hen. Het werd tijd dat bovengenoemde bus een nieuwe distibutieriem kreeg. Aldus naar de garage gebracht, en weldra zat er een nieuwe distributie riem op. Helaas hoorden wij (mijn vrouw en ik) sinds de verwisseling van de distributie riem een licht piepend fluitend geluid onder de motorkap. Uiteraard een nieuwe afspraak gemaakt met de garagist. Deze heeft direct de bus weer onderhanden genomen. De distributie riem stond iets te strak, een tevens heeft hij de v riem van de dynamo iets strakker gezet(was iets te slap). met het verheugende nieuws dat de piep verdwenen was. Eind goed, al goed.
Aangezien wij landelijk wonen, rijden wij voornamelijk op kleine wegen. Onlangs reden wij op de autoweg en tot mijn verbazing was de aangeduide toeren van de motor ten opzichte van de kilometer teller afwijkend ten opzichte van deze combinatie in her verleden.
Met andere woorden: voorheen gaf de toerenteller 3000 tpm bij 100 km per uur, heden geeft hij 3500 tpm bij 100 km aan.
Uiteraard hebben wij getwijfeld aan de kilometer teller en de toerenteller...ik heb ook getwijfeld of de motor (qua vibraties) inderdaad vlugger draait maar toch heb ik de indruk dat de motor inderdaad meer toeren maakt dan voorheen om een bepaalde snelheid te komen. (500 tpm) De bus rookt niet, noch zwart / blauw of wit. Het verbruik heb ik nog niet kunnen controleren....slechts een kleine afstand op de autoweg afgelegd. Stationair geeft hij dezelfde toeren aan als voorheen.
Aldus mijn vraag: kan het kloppen dat de motor harder draait door eventuele verkeerd afgestelde distributie riem,?
gaf de toerenteller de toeren aan omdat de v riem van de dynamo iets slapper stond?
hoeveel toeren draait jullie aab motor bij 100 km per uur?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
ik maak me een beetje zorgen, ook i.v.m ons vertrek komend weekend naar zuid Frankrijk met deze bus.
Groetjes Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Re: Toerental motor is veranderd ?
Stationair toerental is ongewijzigd, maar op de snelweg (flink) hoger dan voorheen. De toerenteller zit op de dynamo. De kilometerteller op de versnellingsbak. Als je bij gelijke snelheid een lager toerental meet, is er iets mis bij de riemen, bij een hoger toerental is het de koppeling. Verschijnselen komen overeen met een slippende koppeling. Ervaar je ook meer trillingen bij optrekken? Hoeveel km's op deze koppeling?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: Toerental motor is veranderd ?
Hallo Rob, alvast bedankt voor je reactie.
Je uitleg is duidelijk en logisch; Wat mij dan bevreemd dat de koppeling van de ene dag op de andere zou gaan slippen, na het verwisselen van de distributie riem. Hoeveel de koppeling heeft gelopen is niet geheel duidelijk (ik heb de bus bij 200 duizend kilometer gekocht, en de teller staat nu op 260 duizend kilometer). Poef met koppeling/ handrem gedaan en de motor slaat gewoon af..... Ik heb ook niet meer trillingen stationair dan voorheen...
Indien de koppeling nog in orde is, is er dan nog een andere optie ? Welke toeren rijden jullie bij 100 km/u?
Merci,
Thomas b
Je uitleg is duidelijk en logisch; Wat mij dan bevreemd dat de koppeling van de ene dag op de andere zou gaan slippen, na het verwisselen van de distributie riem. Hoeveel de koppeling heeft gelopen is niet geheel duidelijk (ik heb de bus bij 200 duizend kilometer gekocht, en de teller staat nu op 260 duizend kilometer). Poef met koppeling/ handrem gedaan en de motor slaat gewoon af..... Ik heb ook niet meer trillingen stationair dan voorheen...
Indien de koppeling nog in orde is, is er dan nog een andere optie ? Welke toeren rijden jullie bij 100 km/u?
Merci,
Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Toerental motor is veranderd ?
Het toerental signaal komt van de alternator, wat sowieso al geen geijkt signaal is. Mogelijk is er een andere alternator of poulie opgekomen?
Re: Toerental motor is veranderd ?
Wanneer het toerental stationair niet verandert is, is er waarschijnlijk ook niets echt verandert. Een slippende koppeling geeft niet de hele tijd dezelfde slip, niet precies 500tpm, dit toerental gaat dan fluctueren.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Toerental motor is veranderd ?
Hallo,
aan de dynamo/altenateur is niets veranderd, alleen de v riem is iets strakker gezet. Het lijkt mij dat het daar ook niet aan ligt. Zoals jos reeds aangeeft, de toeren zijn bij 100 km uur (snelheidsmeter is gecontroleerd met de tomtom/gps) steeds 500 toeren hoger. Daarnaast als ik gas geef (zover dat gaat bij een 2.4 diesel zonder turbo) reageert de auto direct. Zoals reeds aangegeven heb ik de handrem/koppeling test gedaan, en daarbij slipt de koppeling geen millimeter: de auto slaat af....
ter verduidelijking: als ik naar de kilometerteller kijk, en niet naar de toerenteller, dan heb ik toch het idee dat de motor meer toeren maakt dan voorheen. dus afgezien of de toerenteller juist functioneert of niet.
Het zal reeds een zorg minder zijn als iemand mij kan aangeven of bij het vervangen van de distributieriem er iets verkeerd is gedaan, zodat de motor meer toeren draait.....(lijkt mij van niet, maar ik ben ook maar een leek.)
Alvast bedankt voor de reacties.
Thomas B
aan de dynamo/altenateur is niets veranderd, alleen de v riem is iets strakker gezet. Het lijkt mij dat het daar ook niet aan ligt. Zoals jos reeds aangeeft, de toeren zijn bij 100 km uur (snelheidsmeter is gecontroleerd met de tomtom/gps) steeds 500 toeren hoger. Daarnaast als ik gas geef (zover dat gaat bij een 2.4 diesel zonder turbo) reageert de auto direct. Zoals reeds aangegeven heb ik de handrem/koppeling test gedaan, en daarbij slipt de koppeling geen millimeter: de auto slaat af....
ter verduidelijking: als ik naar de kilometerteller kijk, en niet naar de toerenteller, dan heb ik toch het idee dat de motor meer toeren maakt dan voorheen. dus afgezien of de toerenteller juist functioneert of niet.
Het zal reeds een zorg minder zijn als iemand mij kan aangeven of bij het vervangen van de distributieriem er iets verkeerd is gedaan, zodat de motor meer toeren draait.....(lijkt mij van niet, maar ik ben ook maar een leek.)
Alvast bedankt voor de reacties.
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Re: Toerental motor is veranderd ?
de riemen zitten niet op de aandrijflijn en hebben geen invloed op de overbrengingsverhouding. 3000tpm bij 100kmh is normaal.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: Toerental motor is veranderd ?
juist rob, 3000 tpm is normaal bij 100 km, dat deed hij voorheen ook, hij draait dus nu 3500 tpm bij 100 km ( en de bus is lichter omdat ik de drie rijen banken eruit heb gehaald als voorbereiding op mijn vakantie), daar zit mijn zorg. en aldus, hij draait volgens mij reel hogere toeren......
THANKS
THANKS
één, twee, drie (T) vier's
Re: Toerental motor is veranderd ?
De overbrenging van het motortoerental op de draaisnelheid van de wielen is een star geheel, op de koppeling na. Dus meer of minder gewicht heeft geen invloed op het toerental bij een bepaalde snelheid. Als de motor meer toeren draait bij dezelfde snelheid zijn er, naar mijn mening. in principe maar drie mogelijkheden: of de koppeling slipt, of de wielen slippen, of de auto rijdt in een andere versnelling.
Als het geen van deze drie dingen is dan moet het wel liggen aan een verkeerde aanwijzing van de toerenteller.
Als het geen van deze drie dingen is dan moet het wel liggen aan een verkeerde aanwijzing van de toerenteller.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
Eigenlijk is het antwoord simpel, de distributie heeft niets met een eventuele verandering van het toerental versus snelheid te maken. Krukas en priceas zijn een vaste verbinding en een dusdanig slippende koppeling had je hier "bij wijze van" kunnen ruiken.... . Ik zou me er voor de vakantie niet druk om maken!
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Toerental motor is veranderd ?
Zoals ik al aangaf, als er niets slipt dan staat de auto misschien in een andere versnelling. Ik ken de 2.4 motor en versnellingsbak niet maar kan het zijn dat de bak de 5e versnelling niet pakt en in de 4e blijft rijden? En komt het verschil in overbrengingsverhouding tussen 4 en 5 overeen met het verschil in toerental? Misschien dat een van onze specialisten hier het antwoord op weet?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
voor de zekerheid: we veronderstellen een handbak en geen automaat
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: Toerental motor is veranderd ?
goede avond allen,
Alvast bedankt voor jullie reacties, schitterend dit forum, leuk dat iedereen met mij meedenkt.....
Dus mijn vermoedens als leek blijkt te kloppen, de distributie riem vervanging kan geen invloed hebben op het toerental. Om zorgeloos op vakantie te gaan ga ik uit van het volgende: de toerenteller geeft meer toeren aan dan de motor draait, en door deze foute melding meen ]ik te horen dat de motor ook meer toeren maakt. Ik heb de koppelings-platen nogmaals gecontroleerd door dichtbij huis een zeer steile berg op te rijden (110km onder aan de berg, met moeite 60 km aan de top) en de snelheden liggen gelijk aan de snelheden in het verleden. geen slippende koppeling, geen reuk, geen vermogen verlies. Het gaat inderdaad om een handbak en geen automaat. En ik ga wel duidelijk van zijn vier naar zijn vijfde versnelling (goede insteek van Hanz, maar indien ik 100 km rij in zijn vier, dan vliegen waarschijnlijk de kleppen door de motorkap.
Jongens, dames, heren en kennners, bedankt voor jullie support, antwoorden en suggesties :ik ga ook dit jaar weer zorgeloos met één van mij t4's en mijn familie heerlijk op vakantie.
Ik zal aan het brandstof verbruik zelf wel merken of hij wel of niet hogere toeren draait....en hou jullie na thuiskomst op de hoogte: feedback
Alvast bedankt voor jullie reacties, schitterend dit forum, leuk dat iedereen met mij meedenkt.....
Dus mijn vermoedens als leek blijkt te kloppen, de distributie riem vervanging kan geen invloed hebben op het toerental. Om zorgeloos op vakantie te gaan ga ik uit van het volgende: de toerenteller geeft meer toeren aan dan de motor draait, en door deze foute melding meen ]ik te horen dat de motor ook meer toeren maakt. Ik heb de koppelings-platen nogmaals gecontroleerd door dichtbij huis een zeer steile berg op te rijden (110km onder aan de berg, met moeite 60 km aan de top) en de snelheden liggen gelijk aan de snelheden in het verleden. geen slippende koppeling, geen reuk, geen vermogen verlies. Het gaat inderdaad om een handbak en geen automaat. En ik ga wel duidelijk van zijn vier naar zijn vijfde versnelling (goede insteek van Hanz, maar indien ik 100 km rij in zijn vier, dan vliegen waarschijnlijk de kleppen door de motorkap.
Jongens, dames, heren en kennners, bedankt voor jullie support, antwoorden en suggesties :ik ga ook dit jaar weer zorgeloos met één van mij t4's en mijn familie heerlijk op vakantie.
Ik zal aan het brandstof verbruik zelf wel merken of hij wel of niet hogere toeren draait....en hou jullie na thuiskomst op de hoogte: feedback
één, twee, drie (T) vier's
Re: Toerental motor is veranderd ?
zomaar even opgeschreven wat ik dacht bij het lezen van jouw post; zou het zo kunnen zijn dat vóór de distriwissel de snaar van de dynamo ook al slap stond?
dat daar voorheen dus, misschien ook al een beetje slip op stond, en je zodoende dus gewend geraakt bent aan bepaalde combinaties van Km/H bij ...omw/min?
en dat nu, nu de snaar van de dynamo strak staat het wel de juiste toerental aangeeft?
dat daar voorheen dus, misschien ook al een beetje slip op stond, en je zodoende dus gewend geraakt bent aan bepaalde combinaties van Km/H bij ...omw/min?
en dat nu, nu de snaar van de dynamo strak staat het wel de juiste toerental aangeeft?
Groet, Bart
Re: Toerental motor is veranderd ?
Hallo busbart,
Goede gedachtegang van je, heeft de garagehouder ook als enige oorzaak kunnen opnoemen. hoewel de riem niet piepte, ga ik ervan uit dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Toch dien ik te zeggen dat mjn andere t4(doka) ook 3000 tpm draait bij 100 km/h.....en niet 3500 tpm...
What the hack, ik ga kalmpjes, op reis, het is notabene vakantie! Thanx :
Goede gedachtegang van je, heeft de garagehouder ook als enige oorzaak kunnen opnoemen. hoewel de riem niet piepte, ga ik ervan uit dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Toch dien ik te zeggen dat mjn andere t4(doka) ook 3000 tpm draait bij 100 km/h.....en niet 3500 tpm...
What the hack, ik ga kalmpjes, op reis, het is notabene vakantie! Thanx :
één, twee, drie (T) vier's