Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Wie heeft kennis van VAG-COM? Ik kan nu de waardes uitlezen, maar ik mis de kennis om ze te interpreteren.
Kan ik iemand een aantal screenshots sturen, ik ben benieuwd of er vreemde of afwijkende waarden staan.
Bijgevoegd een tweetal voorbeelden....
Kan ik iemand een aantal screenshots sturen, ik ben benieuwd of er vreemde of afwijkende waarden staan.
Bijgevoegd een tweetal voorbeelden....

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Nog eentje...
Oh ja, hij loopt nog steeds heel erg rijk....is echt iets mis, waarschijnlijk is deze computer niet meer goed?
Oh ja, hij loopt nog steeds heel erg rijk....is echt iets mis, waarschijnlijk is deze computer niet meer goed?

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Ik zou vooral kijken naar group 025 en dan injector on-time. Misschien schommelt deze waarde wel heel erg tussen 2.00 en 3.50 bij onregelmatig lopen.
Group 001 geeft de inspuitwaarde ook weer in het 4e blokje.
Kijk maar hoe de waarden veranderen als je het slangetje erafhaalt.
Group 001 geeft de inspuitwaarde ook weer in het 4e blokje.
Kijk maar hoe de waarden veranderen als je het slangetje erafhaalt.
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Da's dus deze?
De waarde van de injector is tussen 2,0 - 2,5 bij idle.
De waarde van de injector is tussen 2,0 - 2,5 bij idle.

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Vraag 1: vertoont het 4e blokje van Group 001 hetzelfde getal als het 4e blokje van Group 025?
Vraag 2: heeft de bus een koudstartinjector?
Vraag 2: heeft de bus een koudstartinjector?
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Vraag 1: ja
Vraag 2: Koudstartinjector? Ik weet het niet. Het is een 1993 2.0 AAC benzine zonder Labda sonde. En hij was al boven de 85°.
Mijn prio is om stationair bij warme motor een goed mengsel te hebben, anders volgend jaar weer een apk drama. Koude motor of bij het rijden is nog even bijzaak.
Ik heb wel de glasklepsensor vervangen, ben ook met vag-com gaan zoeken omdat Bardi me vertelde dat ik Na het vervangen van de 'drosselklappepoti' de 'DIGIFANT' opnieuw moest inkeren op de stationairloop, zoals beschreven in https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G69_(Drosselklappe)
Maar de instructies komen niet overeen met mijn oude vag-com OBD1...
Vraag 2: Koudstartinjector? Ik weet het niet. Het is een 1993 2.0 AAC benzine zonder Labda sonde. En hij was al boven de 85°.
Mijn prio is om stationair bij warme motor een goed mengsel te hebben, anders volgend jaar weer een apk drama. Koude motor of bij het rijden is nog even bijzaak.
Ik heb wel de glasklepsensor vervangen, ben ook met vag-com gaan zoeken omdat Bardi me vertelde dat ik Na het vervangen van de 'drosselklappepoti' de 'DIGIFANT' opnieuw moest inkeren op de stationairloop, zoals beschreven in https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G69_(Drosselklappe)
Maar de instructies komen niet overeen met mijn oude vag-com OBD1...
Laatst gewijzigd door EdEhv op 01 okt 2019, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Apart, want op de foto van 21:14 staat er net een andere waarde in Group 001 dan bij Group 026 en 027.
2.00 en 2.50 ms zou goed moeten zijn. Loopt hij met deze waarden nou onregelmatig te rijk?
Toen ik mijn computer eraan hing (originele VCDS), schommelde hij tussen 2.50 en 3.50 met te hoog CO.
en 2.00-2.50 ms toen hij goed liep.
2.00 en 2.50 ms zou goed moeten zijn. Loopt hij met deze waarden nou onregelmatig te rijk?
Toen ik mijn computer eraan hing (originele VCDS), schommelde hij tussen 2.50 en 3.50 met te hoog CO.
en 2.00-2.50 ms toen hij goed liep.
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Ja, hij loopt een beetje onregelmatig stationair en de CO ligt tussen de 7 en 9%
Na een uurtje met stationair draaiende motor en de straat vol benzinedamp-rijke uitlaatgassen heb ik m uit gezet om de goodwill van m'n buren niet helemaal te verspelen.
Na een uurtje met stationair draaiende motor en de straat vol benzinedamp-rijke uitlaatgassen heb ik m uit gezet om de goodwill van m'n buren niet helemaal te verspelen.

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Een paar punten:
-Op mijn laptop schommelde de inspuittijd bij onregelmatig lopen/hoog CO. Dus tussen 2.50 en 3.50 ms. Dat hield op toen ik het trucje met het slangetje deed. Toen bleef het onder de 3.00 ms. Kan zijn dat ik volgende week weer die richting op moet, misschien een idee om te kijken of er verschil zit tussen jouw software en mijn software.
-https://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N17_(Kaltstart) Je zou kunnen checken of hij niet via het koudstartventiel teveel inspuit. Ik verwacht dat het stekkertje losnemen niets uitmaakt.
-viewtopic.php?t=4984
In dit topic vind je de rest van de meetwaardeblokken. Als de gasklephoekwaarde logisch beweegt met het intrappen/loslaten van het pedaal, zou ik hier niet het probleem zoeken.
-Op mijn laptop schommelde de inspuittijd bij onregelmatig lopen/hoog CO. Dus tussen 2.50 en 3.50 ms. Dat hield op toen ik het trucje met het slangetje deed. Toen bleef het onder de 3.00 ms. Kan zijn dat ik volgende week weer die richting op moet, misschien een idee om te kijken of er verschil zit tussen jouw software en mijn software.
-https://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N17_(Kaltstart) Je zou kunnen checken of hij niet via het koudstartventiel teveel inspuit. Ik verwacht dat het stekkertje losnemen niets uitmaakt.
-viewtopic.php?t=4984
In dit topic vind je de rest van de meetwaardeblokken. Als de gasklephoekwaarde logisch beweegt met het intrappen/loslaten van het pedaal, zou ik hier niet het probleem zoeken.
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Ah, ik zie het al! Kijk eens naar de inspuitwaarde bij 2838 RPM en de inspuitwaarde bij stationair toerental. Beide 2.00 ms. Klopt geen donder van. Of je software klopt niet, of de ECU geeft foute informatie.
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Zou hij bij hogere toeren moeten stijgen?
En zou dit de bevestiging kunnen zijn dat de computer defect is?
Is de ECU resetten naar factory default een goede zet? Of loop ik dan het risico dat hij helemaal niet meer loopt?
En zou dit de bevestiging kunnen zijn dat de computer defect is?
Is de ECU resetten naar factory default een goede zet? Of loop ik dan het risico dat hij helemaal niet meer loopt?

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Temperatuur aangezogen lucht 52°C, is het na een tijdje stationair lopen zo warm onder de motorkap?
En bedankt voor het lijstje, heel fijn. Zoeken op vag-com in het forum.wil helaas niet lukken...
Opvallend dat er wel een waarde staat voor labdasonde spanning, 1,60V...er zit geen labdssonde in de bus.
En bedankt voor het lijstje, heel fijn. Zoeken op vag-com in het forum.wil helaas niet lukken...
Opvallend dat er wel een waarde staat voor labdasonde spanning, 1,60V...er zit geen labdssonde in de bus.

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Op de site van Gerrit speek is heel veel te vinden
Die draait om obd2 en uitlezen
Die draait om obd2 en uitlezen
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
De inspuitwaarden moeten zeker omhoog gaan als je hogere toeren maakt.
Ik denk toch dat dit aan jouw software ligt.
Waar het om gaat, is dat dit belangrijke informatie is, waarmee we kunnen zien of de computer reeele waarden inspuit.
Ik zeg van niet.
Helaas kun je de MAP-waarde niet uitlezen met Vagcom/VCDS.
Ik denk toch dat dit aan jouw software ligt.
Waar het om gaat, is dat dit belangrijke informatie is, waarmee we kunnen zien of de computer reeele waarden inspuit.
Ik zeg van niet.
Helaas kun je de MAP-waarde niet uitlezen met Vagcom/VCDS.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?
Samplingsfrequentie van nieuwe originele kabels is een stuk hoger als de oude kabels.. Tel daarbij op een trage motorcomputer ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...