Voor een aankomende vakantie heb ik met wat vrienden een ietwat gammele, maar charmante VW t4 1.9D aangeschaft met zo'n 280.000 kilometer op de teller. We kwamen er tot onze spijt al snel achter dat het oliepijl wel erg snel daalde.
We zijn op onderzoek uitgegaan, en kwamen tot de conclusie dat e.e.a. aan pakkingen lekte. We hebben o.a. de oliefilterhuis-pakking, en de klepdeksel pakking vervangen, waarna de bus het droog houdt. Het oliepijl bleef echter dalen en de aanwezigheid van blauwe walmen uit de uitlaat bevestigde onze vermoedens; de bus verbruikt olie! Niet zo'n beetje ook: zo'n 1L op ca. 300-400km!
Uiteraard zijn we hier bepaald niet blij mee, maar we zijn ook absoluut nog niet bereid om de bus af te schrijven. Nu is mijn vraag de volgende: Zijn er, afgezien van versleten zuigerveren (hoop het niet), nog mankementen waar we naar kunnen kijken die zo'n olieverbruik kunnen veroorzaken? Kunnen jullie nog dingen bedenken die we zouden kunnen proberen om het verbruik terug te dringen?
Ik zie jullie ideeën met interesse tegemoet, alvast bedankt.