Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieverbruik van onze T4 1.9D

vragen over de T4
Plaats reactie
Ohrtmann

Olieverbruik van onze T4 1.9D

Bericht door Ohrtmann »

Beste VW T4-kundigen.

Voor een aankomende vakantie heb ik met wat vrienden een ietwat gammele, maar charmante VW t4 1.9D aangeschaft met zo'n 280.000 kilometer op de teller. We kwamen er tot onze spijt al snel achter dat het oliepijl wel erg snel daalde.

We zijn op onderzoek uitgegaan, en kwamen tot de conclusie dat e.e.a. aan pakkingen lekte. We hebben o.a. de oliefilterhuis-pakking, en de klepdeksel pakking vervangen, waarna de bus het droog houdt. Het oliepijl bleef echter dalen en de aanwezigheid van blauwe walmen uit de uitlaat bevestigde onze vermoedens; de bus verbruikt olie! Niet zo'n beetje ook: zo'n 1L op ca. 300-400km!

Uiteraard zijn we hier bepaald niet blij mee, maar we zijn ook absoluut nog niet bereid om de bus af te schrijven. Nu is mijn vraag de volgende: Zijn er, afgezien van versleten zuigerveren (hoop het niet), nog mankementen waar we naar kunnen kijken die zo'n olieverbruik kunnen veroorzaken? Kunnen jullie nog dingen bedenken die we zouden kunnen proberen om het verbruik terug te dringen?

Ik zie jullie ideeën met interesse tegemoet, alvast bedankt.

:driveT4
odorf

Re: Olieverbruik van onze T4 1.9D

Bericht door odorf »

Of je neemt flink wat olie mee en peilt wat vaker.
Met 4 liter ‘gooi en smijt olie’ voor pak hem beet 10 euro kom je dan weer 1200 kilometer verder.
(3 euro per 1000 km zijn de kosten toch niet)
Als jullie die bus alleen maar voor één vakantie gekocht hebben ...

:ikrij

En je zou er ook nog wat dikkere olie in kunnen doen. Kijken of dat helpt.

Zomaar wat ideeën.

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Ohrtmann

Bericht door Ohrtmann »

odorf schreef: 28 apr 2020, 19:57 Of je neemt flink wat olie mee en peilt wat vaker.
Met 4 liter ‘gooi en smijt olie’ voor pak hem beet 10 euro kom je dan weer 1200 kilometer verder.
(3 euro per 1000 km zijn de kosten toch niet)
Als jullie die bus alleen maar voor één vakantie gekocht hebben ...

:ikrij

En je zou er ook nog wat dikkere olie in kunnen doen. Kijken of dat helpt.

Zomaar wat ideeën.

Odorf
Dank voor je reactie Odorf,

Dat gaan we ook zeker doen! Maar we hebben de bus ook een wel een beetje gekocht om sleutelenderwijs onze kennis wat uit te breiden. Daarom vroeg ik me af of er nog andere opties zijn die we kunnen checken afgezien van de bottom-end reviseren (dat is wel een bruggetje te ver).

Olie die er nu in zit is 15w40, dikker gaat niet echt, toch?
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Met zo een overmatig olieverbruik , is de motor aan revisie toe .
De olieverbruikgrens ligt volgens VW bij 1L op 1000km .

Of je koopt voor een paar 100 eur een Golfje 3 , Polo of Ibiza met 1.9d motor , en bouwt die in je T4 , de aanbouwdelen moet je dan wel overzetten , en de oliepeilstok overbouwen (gaatje boren op de juiste plaats )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ohrtmann

Bericht door Ohrtmann »

Pascal-141 schreef: 29 apr 2020, 09:00 Met zo een overmatig olieverbruik , is de motor aan revisie toe .
De olieverbruikgrens ligt volgens VW bij 1L op 1000km .

Of je koopt voor een paar 100 eur een Golfje 3 , Polo of Ibiza met 1.9d motor , en bouwt die in je T4 , de aanbouwdelen moet je dan wel overzetten , en de oliepeilstok overbouwen (gaatje boren op de juiste plaats )
Dat er iets versleten is ben ik zonder meer met je eens. Het klopt ook dat 'generally speaking' een verbruik van meer dan 1L op 1000km als problematisch wordt gezien. Ik ben echter geïnteresseerd of ik nog iets anders kan proberen dan een revisie om het verbruik iets terug te dringen. Zo hoor ik wel eens dat de carterventilatie verstopt kan zijn? Ik lees ook her en der wat over additieven die zouden kunnen helpen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Een donormotor zal op een gegeven moment wel een noodzakelijk project worden, dat is zo. Als we het nog eventjes kunnen uitstellen zou dat echter fijn zijn.
Hanz

Bericht door Hanz »

Ohrtmann schreef: 29 apr 2020, 13:30 Als we het nog eventjes kunnen uitstellen zou dat echter fijn zijn.
Uitstellen kan je het alleen door niets te doen en een flinke hoeveelheid olie mee te nemen en regelmatig bijvullen.
Als het de carterventilatie is dan is dat naar mijn idee simpel op te lossen. Als het dat niet is dan is revisie of vervangen waarschijnlijk de enige optie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ohrtmann

Bericht door Ohrtmann »

Hanz schreef: 29 apr 2020, 14:00
Ohrtmann schreef: 29 apr 2020, 13:30 Als we het nog eventjes kunnen uitstellen zou dat echter fijn zijn.
Uitstellen kan je het alleen door niets te doen en een flinke hoeveelheid olie mee te nemen en regelmatig bijvullen.
Als het de carterventilatie is dan is dat naar mijn idee simpel op te lossen. Als het dat niet is dan is revisie of vervangen waarschijnlijk de enige optie.
Dank voor je reactie. Wat betreft carterventilatie (toch maar even checken), is dat in de T4 1.9 slechts dat uitstulpsel op het klepdeksel, of zijn er nog meer punten?
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

BIj een carbage run zag ik ooit een auto met een olievat op z'n imperiaal, slangetje eruit direct op het bijvulpunt, kraantje ertussen, en elke zoveel km even het kraantje open :bonk
Ohrtmann

Bericht door Ohrtmann »

Chewbacca schreef: 29 apr 2020, 14:42 BIj een carbage run zag ik ooit een auto met een olievat op z'n imperiaal, slangetje eruit direct op het bijvulpunt, kraantje ertussen, en elke zoveel km even het kraantje open :bonk
Dat zou wel heel goed bij de uitstraling van onze bus passen!
idh

Bericht door idh »

In de titel staat een 1.9D. Ik neem aan dat dit ook klopt? Als het een 1.9TD kan het ook aan de turbo liggen....
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Plaats reactie