J vd Pal schreef: 28 okt 2020, 20:45
Omdat het plaatje later is veranderd is dit antwoord niet meer correct en daarom weggehaald.
Plaatje is veranderd omdat ik eerst de verkeerde plaatje er had neergezet dit is de transistor die jij aanwees bij jou pijl waarop je een oneffenheid had gezien,
Alleen nu uitvergroot zodat ik het ook kon zien,,
Een transistor is een inderdaad een schakelaar, door deze langzamer te laten schakelen of gedurende een langere periode uit te laten zal de lamp gemiddeld een lagere spanning krijgen en daardoor minder fel branden. Onze ogen zien dat niet omdat het sneller schakelt dan 60 keer per seconde. Daarnaast heeft de gloeidraad iets tijd nodig om warm te worden en af te koelen wat het knipperende effect teniet doet.
Transistoren zijn door te meten maar alleen met een speciaal meetapparaat, met een gewone multimeter lukt dat niet.
J vd Pal schreef: 28 okt 2020, 20:45
Omdat het plaatje later is veranderd is dit antwoord niet meer correct en daarom weggehaald.
Plaatje is veranderd omdat ik eerst de verkeerde plaatje er had neergezet dit is de transistor die jij aanwees bij jou pijl waarop je een oneffenheid had gezien,
Alleen nu uitvergroot zodat ik het ook kon zien,,
Geen probleem maar omdat de tekst die er onderstond niet meer van toepassing was op het getoonde plaatje heb ik die weggehaald.
Gehaald kost 25eurocent..
Maar is niet het probleem, binnenverlichting lamp blijft branden bij het sluiten van de deur.
De bekabeling vanaf de stekker gemeten en dit werkt goed, deur dicht schakelt uit..
Op de print zitten veel elektrische componenten.
De meeste er van kunnen onderdeel zijn van een dimmer of nabrander schakeling.
Een verdacht onderdeel verraadt zich vaak door een verkleuring.
Transistors doormeten is niet zo makkelijk, bij de andere componenten kun je een universeel meter gebruiken.
Liever wel eerst aan één zijde lossolderen. De prijzen zijn verwaarloosbaar.
Dankje..
Mij te veel werk...
Ik ga op zoek naar een andere..
Heb ontdekt dat in veel type auto's deze binnenverlichting gebruikt is zoals polo, passat octavia enz..
Ligt dit mankement dus bijna zeker altijd aan de printplaat?
Bij mij werkt de schakelaar( l portier) dus ook wel. Want als ik de verlichting aan laat, piept hij wel!
Waar zit de printplaat trouwens?
Tinus schreef: 28 okt 2020, 14:59
Heb alle deurschakelaars geprobeerd en het alarm gaat af bij het openen.
Dus deze werken goed.
Heb zelf het idee dat er wat mis is met de printlaat.
Ik wou er een foto bij zetten avn deze alleen krijg een zwart icoontje met te tekst afbeelding
Bij mij zit er niet zo'n printplaat in! Wel een heel klein plaatje met soldeerpuntjes. Geen transitorretjes te zien. Alleen het 10V lampje.
Ik heb dus een T4 van 1997!