Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Hallo weetjewellers ,
We hebben net pech gereden op de snelweg en willen graag jullie advies over wat er gebeurd kan zijn. Het betreft een VW T4 Carthago Malibu '99 met een 2,5TDI motor die 290dkm gelopen heeft. De afgelopen weken is de bus gekeurd (campercheck) en heeft hij groot onderhoud gekregen van zowel de mechanische delen als het campergedeelte. Hierbij zijn o.a. zowel de remschijven als de remblokken achter aan beide kanten vervangen. Als kers op de taart hebben we hem volledig laten polijsten. De bus is al 4 jaar in ons bezit en we hebben er al een hoop mooie reizen mee gemaakt.
Vanmiddag reden we op de snelweg toen de bus enorm begon te schudden/trillen alsof we een lekke band hadden, het trillen werd steeds erger en we hebben de bus op de vluchtstrook geparkeerd. Bij een kleine inspectie waren de banden ok maar kwam er een enorme hitte van het rechterachterwiel (niet de band). We roken ook een brandlucht.
Na enige tijd gewacht te hebben zijn we met een slakkengang weggereden en was het schokken/trillen verdwenen. Na +/- 10km hebben we de bus geparkeerd bij een tankstation en is de wegenwacht gebeld. Het wiel was niet zo heet meer maar wel voelbaar warmer dan het wiel linksachter.
De wegenwacht heeft het wiel verwijderd en constateerde dat de rem aanliep en meende dat de remcilinder waarschijnlijk defect zou zijn. Een tik met de hamer deed de rem los maar wanneer er opnieuw werd geremd of de handrem kort werd aangetrokken (en weer losgelaten) dan liep de rem opnieuw aan. Op de remschijf (z.g.a.n.) waren ook lichte zwart/blauwe sporen zichtbaar. Het advies was om niet meer door te rijden en onze mooie bus staat nu bij een depot om volgende week naar onze garage gebracht te worden waar ook het onderhoud heeft plaatsgevonden. Nu gaan wij er vanuit dat een vastzittende rem (cilinder) de oorzaak is maar we kunnen moeilijk plaatsen waarom de bus zo intens aan het trillen/schudden was. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Tips/advies over waar onze garagehouder ook naar zou moeten kijken zijn heel welkom. We willen deze zomer heel graag weer veel op reis zonder problemen. Alvast hartelijk dank!
We hebben net pech gereden op de snelweg en willen graag jullie advies over wat er gebeurd kan zijn. Het betreft een VW T4 Carthago Malibu '99 met een 2,5TDI motor die 290dkm gelopen heeft. De afgelopen weken is de bus gekeurd (campercheck) en heeft hij groot onderhoud gekregen van zowel de mechanische delen als het campergedeelte. Hierbij zijn o.a. zowel de remschijven als de remblokken achter aan beide kanten vervangen. Als kers op de taart hebben we hem volledig laten polijsten. De bus is al 4 jaar in ons bezit en we hebben er al een hoop mooie reizen mee gemaakt.
Vanmiddag reden we op de snelweg toen de bus enorm begon te schudden/trillen alsof we een lekke band hadden, het trillen werd steeds erger en we hebben de bus op de vluchtstrook geparkeerd. Bij een kleine inspectie waren de banden ok maar kwam er een enorme hitte van het rechterachterwiel (niet de band). We roken ook een brandlucht.
Na enige tijd gewacht te hebben zijn we met een slakkengang weggereden en was het schokken/trillen verdwenen. Na +/- 10km hebben we de bus geparkeerd bij een tankstation en is de wegenwacht gebeld. Het wiel was niet zo heet meer maar wel voelbaar warmer dan het wiel linksachter.
De wegenwacht heeft het wiel verwijderd en constateerde dat de rem aanliep en meende dat de remcilinder waarschijnlijk defect zou zijn. Een tik met de hamer deed de rem los maar wanneer er opnieuw werd geremd of de handrem kort werd aangetrokken (en weer losgelaten) dan liep de rem opnieuw aan. Op de remschijf (z.g.a.n.) waren ook lichte zwart/blauwe sporen zichtbaar. Het advies was om niet meer door te rijden en onze mooie bus staat nu bij een depot om volgende week naar onze garage gebracht te worden waar ook het onderhoud heeft plaatsgevonden. Nu gaan wij er vanuit dat een vastzittende rem (cilinder) de oorzaak is maar we kunnen moeilijk plaatsen waarom de bus zo intens aan het trillen/schudden was. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Tips/advies over waar onze garagehouder ook naar zou moeten kijken zijn heel welkom. We willen deze zomer heel graag weer veel op reis zonder problemen. Alvast hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door Brian ST op 02 apr 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA
Toevallig heb ik een bus staat met dezelfde klachten, na een tijdje rijden begint de hele bus te trillen en schudden. Wielen voor warm, heb geconstateerd dat de remzuiger/cilinder rechtsvoor klemt. Dus dat trillen komt daar het aanlopen van de rem(men).
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA
Dank voor de snelle reactie! vervelend dat je er ook last van hebt maar ergens ook fijn om te horen dat we niet de enige zijn. Waarschijnlijk zullen we dan de cilinder/klauw gaan vervangen. Ik zal nog een berichtje plaatsen als het probleem is opgelost. Andere input is nog steeds erg welkom. Groet
Laatst gewijzigd door Brian ST op 02 apr 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 Carthago - Trillen bij vastzittende rem RA
De remklauw vervangen is vaak niet nodig (soms wel uiteraard) , vaak komt de remklauw vast te zitten op de glijpennen . En dat gebeurd wel vaker na het vervangen van de remblokken omdat de remklauw / glijpennen dan in een andere positie moeten werken. Ik heb onlangs zelf ook nog zo' n geval gehad .Brian ST schreef: ↑02 apr 2022, 20:30 Dank boor de snelle reactie! vervelend dat je er ook last van hebt maar ergens ook fijn om te horen dat we niet de enige zijn. Waarschijnlijk zullen we dan de cilinder/klauw gaan vervangen. Ik zal nog een berichtje plaatsen als het probleem is opgelost. Andere input is nog steeds erg welkom. Groet
Revisiesetjes kosten weinig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Ik ga ook voor de glijpennen,
en revisie setjes daarvoor kun je van TRW vinden..
en revisie setjes daarvoor kun je van TRW vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Het is ook goed mogelijk dat de remzuiger is gaan klemmen door vuil en prut die zich in de loop van de jaren achter de zuiger heeft gevormd en klem gaat zitten omdat de zuiger naar binnen geduwd werd om de dikkere nieuwe remblokken ruimte te geven ( zelf meegemaakt). Je kunt de garage de remzuigers laten laten uitnemen en e.e.a. inspecteren, maar dat kost waarschijnlijk bijna net zoveel tijd als nieuwe remklauwen ( aftermarket exemplaren zijn niet duur).
Ik zou beide remklauwen laten vervangen, waarbij je m.i. ook wel een beetje coulance van de garage mag vragen.
Ik zou beide remklauwen laten vervangen, waarbij je m.i. ook wel een beetje coulance van de garage mag vragen.
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Het toeval wil dat afgelopen donderdag bij mij de achterrem ook bleef hangen nadat ik de bus van de handrem haalde.
Bij mij waren de glijpennen de boosdoener..
Bij mij waren de glijpennen de boosdoener..
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Dat is inderdaad toevallig! De bus staat nu bij de garage en we moeten nog terug horen. Wordt vervolgd.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Toeval bestaat niet, gisteren nog een T4 met piepende achterremmen. Glijpen staat vast en het hoesje is stuk van de remzuiger.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Verdorie, de garage geeft aan dat hij het probleem niet kan vinden. Hij heeft de remmen uit elkaar gehaald en er zelf nog mee gereden maar kan het probleem niet reproduceren. Specifiek de glijpennen zouden volgens hem ook goed zijn.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Lijkt me dat de garage de boel nu wèl goed schoon gemaakt heeft en niet als schuldige wil aangeduid worden.
'99 T4 2.5 TDI
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
En waar baseer jij deze beschuldiging op? Ik vind het ronduit onbeschoft om zomaar te roepen dat de garage hier de boel loopt te naaien.ladanivabelgium schreef: ↑08 apr 2022, 08:21 Lijkt me dat de garage de boel nu wèl goed schoon gemaakt heeft en niet als schuldige wil aangeduid worden.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
In overleg met de garage besloten om de remklauwen te vervangen en de glijpennen na te lopen. Naar eigen zeggen had hij deze al schoongemaakt en opnieuw ingevet dus hij dacht niet dat deze vervangen zouden moesten worden. Ze worden wel nog een keer dubbel gecheckt.
Ik ga er vanuit dat hiermee het probleem opgelost is, zo niet dan zal ik in dit topic nog een update sturen. Dank allemaal voor het meedenken!
Ik ga er vanuit dat hiermee het probleem opgelost is, zo niet dan zal ik in dit topic nog een update sturen. Dank allemaal voor het meedenken!
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Glijpennen niet dubbelchecken maar gewoon vervangen.. dan heb je meteen ook nieuwe rubbertjes..
En meteen links en rechts..
En meteen links en rechts..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 Carthago - Trilt + vastzittende rem RA
Yes ik ben het met je/jullie eens. De garage is gevraagd ook de glijpennen mee te nemen.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99