Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 zelfbouw camper opknappen
T4 zelfbouw camper opknappen
Hier weer een berichtje van mij.
Kort geleden een T4 2.4d aangeschaft met 4 ton op de teller. Ik was eerst wat terughoudend vanwege de tellerstand, maar heb besloten het er op te wagen. De motor loopt lekker en hij schakelt goed. Hij reed een stuk lekkerder dan ik had verwacht. De bus is 20 jaar geleden omgebouwd tot camper, hoe dit is gedaan is op deze website te zien: www.henkschepers.nl
Het is een verlengde T4. Ik heb niet voldoende verstand van auto's om een afweging te maken of het een goede koop is geweest, maar het voelde goed. Alle standaard dingen motorisch waren prima, geen tekenen van een lekke koppakking oid. De eigenaar hield van zijn bus en heeft er veel mee gereisd. Ik kreeg heel veel tijd om de bus te bekijken en te testen en er over na te denken. Er zit duidelijk nog wel werk aan de bus, ik heb er 4000 euro voor betaald. Ik heb niet een heel dik budget dus doe zoveel mogelijk zelf. Het blijft altijd een gok bij het aanschaffen van een bus als je budget beperkt is.
De camper, het was liefde op het eerste gezicht:
Het uitzicht vanaf mijn thuiskantoortje
Dingen die ik eraan heb gedaan:
- nieuw vloertje gelegd (pvc)
- alle koperen gasleidingen nagelopen en een lek verholpen (deze zat op een best lastig bereikbare plek, niet goed over nagedacht bij de bouw)
- ventilatierooster schoongemaakt
voor (gatver):
na:
- leidingen gasflessen vervangen
- nieuwe (schoon)waterpomp geplaatst omdat de pomp die erin zat het begaf na 1 dag
Dingen die ik nog wil (en moet) doen:
- roestplekken behandelen: vooral de dorpel rechtsvoor en rechts een deel van de dorpel waar de schuifdeur in zit. Links de wielkast aan de voorkant repareren. Kleine roestplekjes kan ik zelf wel
- nieuwe huishoudaccu (heb er al eentje op het oog)
de accu zit onder de stoel, maar wil een wat grotere zien te passen hier:
- vies oud lelijk tapijt van de muren en dak trekken om iets van naaldvilt op te plakken, denk beige.
- 2 weken geleden wat koelvloeistof verloren, nu lijkt er niets aan de hand. Maar dit moet wel nagekeken worden.
- op termijn 1 bank achterin vervangen omdat de zitting, zijnde een houten plaat een barst heeft en het ooit zal begeven.
Voor het vervangen van het plaatwerk zoek ik nog iemand die mij hier verder mee kan helpen. Mijn vader kan lassen, maar wellicht laat ik het liever doen door iemand die dit vaker heeft gedaan bij dit model bus. Mijn budget is wel een beetje beperkt dus ik doe graag zo veel mogelijk zelf.
Onderstaand een paar foto's van de rotte plekken:
wielkast linksvoor±
Verder wat oppervlakkige roest die ik prima zelf kan behandelen.
De dorpel onder de schuifdeur is rot aan de linkerkant. Daar wil ik wel zsm wat aan doen.
Ik heb geluk dat een vriend van me een eigen bedrijf en werkplaats heeft, waar ik regelmatig gebruik van mag maken. Hij is zelf een T5 aan het ombouwen tot camper. Ik vind het een ontzettend leuk project, ondanks de nodige frustraties - welke mij veel leren over mezelf.
Als iemand tips, advies of opmerkingen heeft dan hoor ik deze heel graag :) ik hoop deze camper nog heel wat jaren te kunnen gebruiken. Het is mijn eerste camper en ben er heel blij mee. Vooral de roest baart mij zorgen - ik heb geen idee wat het gaat kosten om de dorpels en 1 wielkast te vervangen (spuiten doe ik zelf wel). Iemand enig idee?
Kort geleden een T4 2.4d aangeschaft met 4 ton op de teller. Ik was eerst wat terughoudend vanwege de tellerstand, maar heb besloten het er op te wagen. De motor loopt lekker en hij schakelt goed. Hij reed een stuk lekkerder dan ik had verwacht. De bus is 20 jaar geleden omgebouwd tot camper, hoe dit is gedaan is op deze website te zien: www.henkschepers.nl
Het is een verlengde T4. Ik heb niet voldoende verstand van auto's om een afweging te maken of het een goede koop is geweest, maar het voelde goed. Alle standaard dingen motorisch waren prima, geen tekenen van een lekke koppakking oid. De eigenaar hield van zijn bus en heeft er veel mee gereisd. Ik kreeg heel veel tijd om de bus te bekijken en te testen en er over na te denken. Er zit duidelijk nog wel werk aan de bus, ik heb er 4000 euro voor betaald. Ik heb niet een heel dik budget dus doe zoveel mogelijk zelf. Het blijft altijd een gok bij het aanschaffen van een bus als je budget beperkt is.
De camper, het was liefde op het eerste gezicht:
Het uitzicht vanaf mijn thuiskantoortje
Dingen die ik eraan heb gedaan:
- nieuw vloertje gelegd (pvc)
- alle koperen gasleidingen nagelopen en een lek verholpen (deze zat op een best lastig bereikbare plek, niet goed over nagedacht bij de bouw)
- ventilatierooster schoongemaakt
voor (gatver):
na:
- leidingen gasflessen vervangen
- nieuwe (schoon)waterpomp geplaatst omdat de pomp die erin zat het begaf na 1 dag
Dingen die ik nog wil (en moet) doen:
- roestplekken behandelen: vooral de dorpel rechtsvoor en rechts een deel van de dorpel waar de schuifdeur in zit. Links de wielkast aan de voorkant repareren. Kleine roestplekjes kan ik zelf wel
- nieuwe huishoudaccu (heb er al eentje op het oog)
de accu zit onder de stoel, maar wil een wat grotere zien te passen hier:
- vies oud lelijk tapijt van de muren en dak trekken om iets van naaldvilt op te plakken, denk beige.
- 2 weken geleden wat koelvloeistof verloren, nu lijkt er niets aan de hand. Maar dit moet wel nagekeken worden.
- op termijn 1 bank achterin vervangen omdat de zitting, zijnde een houten plaat een barst heeft en het ooit zal begeven.
Voor het vervangen van het plaatwerk zoek ik nog iemand die mij hier verder mee kan helpen. Mijn vader kan lassen, maar wellicht laat ik het liever doen door iemand die dit vaker heeft gedaan bij dit model bus. Mijn budget is wel een beetje beperkt dus ik doe graag zo veel mogelijk zelf.
Onderstaand een paar foto's van de rotte plekken:
wielkast linksvoor±
Verder wat oppervlakkige roest die ik prima zelf kan behandelen.
De dorpel onder de schuifdeur is rot aan de linkerkant. Daar wil ik wel zsm wat aan doen.
Ik heb geluk dat een vriend van me een eigen bedrijf en werkplaats heeft, waar ik regelmatig gebruik van mag maken. Hij is zelf een T5 aan het ombouwen tot camper. Ik vind het een ontzettend leuk project, ondanks de nodige frustraties - welke mij veel leren over mezelf.
Als iemand tips, advies of opmerkingen heeft dan hoor ik deze heel graag :) ik hoop deze camper nog heel wat jaren te kunnen gebruiken. Het is mijn eerste camper en ben er heel blij mee. Vooral de roest baart mij zorgen - ik heb geen idee wat het gaat kosten om de dorpels en 1 wielkast te vervangen (spuiten doe ik zelf wel). Iemand enig idee?
Laatst gewijzigd door Goldkiwi op 30 mei 2022, 13:49, 16 keer totaal gewijzigd.
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Ik heb heel goede ervaring met Emiel. Hij levert goed werk af, is eerlijk en vertelt goed vooraf wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.
En hij is betaalbaar.
Dit is zijn website:
https://autolasser.nl/
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
En hij is betaalbaar.
Dit is zijn website:
https://autolasser.nl/
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Ik heb een paar jaar geleden mijn bus laten oplassen, hoe meer je in de bus gaat snijden, hoe meer roest je gaat vinden.
koste mij toen (inclu spuiten) tussen de 6 a 7 000 euro.
(had ik het geweten was ik er nooit aan begonnen, dat ding rijdt nu nog steeds niet zoals het moet :-D )
grtjs,
Maarten
koste mij toen (inclu spuiten) tussen de 6 a 7 000 euro.
(had ik het geweten was ik er nooit aan begonnen, dat ding rijdt nu nog steeds niet zoals het moet :-D )
grtjs,
Maarten
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Bedankt! Hoeveel moest er gelast worden aan je bus?Meert_VR6 schreef: ↑30 mei 2022, 10:51 Ik heb een paar jaar geleden mijn bus laten oplassen, hoe meer je in de bus gaat snijden, hoe meer roest je gaat vinden.
koste mij toen (inclu spuiten) tussen de 6 a 7 000 euro.
(had ik het geweten was ik er nooit aan begonnen, dat ding rijdt nu nog steeds niet zoals het moet :-D )
grtjs,
Maarten
Ik hoop toch niet dat het bij mij ook zoveel gaat kosten, dat ligt echt wat teveel boven mijn budget
Mijn vader is jarenlang lasser geweest dus kan het 1 en ander wel doen (hij laste vuilniswagens in elkaar), maar sommige dingen zal ik toch echt door een specialist moeten laten doen.
Ik heb inderdaad gemerkt bij het schuren dat ik steeds meer roest tegenkwam. Een aantal stukken is zo te zien al vervangen/gerepareerd, maar dit is niet overal even netjes gedaan.
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Maak een afspraak met Emiel voor een taxatie.
Dat kost niets en dan weet je waar je aan toe bent.
Mvg,
Charles
Dat kost niets en dan weet je waar je aan toe bent.
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Het knap laten lassen en spuiten is inderdaad een tijdrovend en kostbaar werkje als je het niet zelf kunt doen.
Wij hebben onze bus ondertussen alweer vier jaar en hebben een paar keer wat laten doen waarvan we vinden dat het nodig is.
Alles in één keer doen is waarschijnlijk onder aan de streep wat goedkoper maar in jouw geval zou je ook kunnen overwegen om het in een paar stappen te doen.
Bv eerst het broodnodige ( dragende delen ect die afkeur kunnen zijn).
Je zou daar nog zelf onderscheid in kunnen maken tussen de delen die je vader zelf zou kunnen lassen en delen die een wat specialistische aanpak nodig hebben.
En dan meer het cosmetische verhaal kwa roest etc.
Wij hebben onze bus ondertussen alweer vier jaar en hebben een paar keer wat laten doen waarvan we vinden dat het nodig is.
Alles in één keer doen is waarschijnlijk onder aan de streep wat goedkoper maar in jouw geval zou je ook kunnen overwegen om het in een paar stappen te doen.
Bv eerst het broodnodige ( dragende delen ect die afkeur kunnen zijn).
Je zou daar nog zelf onderscheid in kunnen maken tussen de delen die je vader zelf zou kunnen lassen en delen die een wat specialistische aanpak nodig hebben.
En dan meer het cosmetische verhaal kwa roest etc.
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
kijk hier even naar, daar staan de roest en las fotoos bij.Goldkiwi schreef: ↑30 mei 2022, 11:09
Bedankt! Hoeveel moest er gelast worden aan je bus?
Ik hoop toch niet dat het bij mij ook zoveel gaat kosten, dat ligt echt wat teveel boven mijn budget
Mijn vader is jarenlang lasser geweest dus kan het 1 en ander wel doen (hij laste vuilniswagens in elkaar), maar sommige dingen zal ik toch echt door een specialist moeten laten doen.
Ik heb inderdaad gemerkt bij het schuren dat ik steeds meer roest tegenkwam. Een aantal stukken is zo te zien al vervangen/gerepareerd, maar dit is niet overal even netjes gedaan.
zat wel heel wat aan hoor, achterte wielkasten, voorste wielkasten, beetje aan de vloer, binnenkant van de dorpels, enz...
viewtopic.php?t=56116
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
1e: Hou er wel rekening mee dat het bij Maarten gaat om een originele Westfalia.
Die zijn aanzienlijk waardevaster dan een zelfbouwcamper. Dus dan loont een investering zich nog.
2e: De roest in zijn bus is niet 100% hetzelfde als de roest bij jou. Hoeveel er aan jouw bus moet worden weggezaagd en nieuw gelast kan heel anders zijn dan bij een andere bus. Dus daarom: Ga met je bus naar degene die het laswerk gaat doen en laat hem grondig inspecteren.
3e Je moet jezelf afvragen hoeveel geld je gaat uitgeven aan deze bus die toch behoorlijk ver in het roestproces zit.
Hoe diep de liefde op het eerste gezicht ook gaat.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Die zijn aanzienlijk waardevaster dan een zelfbouwcamper. Dus dan loont een investering zich nog.
2e: De roest in zijn bus is niet 100% hetzelfde als de roest bij jou. Hoeveel er aan jouw bus moet worden weggezaagd en nieuw gelast kan heel anders zijn dan bij een andere bus. Dus daarom: Ga met je bus naar degene die het laswerk gaat doen en laat hem grondig inspecteren.
3e Je moet jezelf afvragen hoeveel geld je gaat uitgeven aan deze bus die toch behoorlijk ver in het roestproces zit.
Hoe diep de liefde op het eerste gezicht ook gaat.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Bedankt voor de reactie, allemaal goede punten.chv schreef: ↑30 mei 2022, 15:47 1e: Hou er wel rekening mee dat het bij Maarten gaat om een originele Westfalia.
Die zijn aanzienlijk waardevaster dan een zelfbouwcamper. Dus dan loont een investering zich nog.
2e: De roest in zijn bus is niet 100% hetzelfde als de roest bij jou. Hoeveel er aan jouw bus moet worden weggezaagd en nieuw gelast kan heel anders zijn dan bij een andere bus. Dus daarom: Ga met je bus naar degene die het laswerk gaat doen en laat hem grondig inspecteren.
3e Je moet jezelf afvragen hoeveel geld je gaat uitgeven aan deze bus die toch behoorlijk ver in het roestproces zit.
Hoe diep de liefde op het eerste gezicht ook gaat.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Mijn vader kan een paar delen lassen dus daar kom ik al een aardig eind mee. Ik wil niet het aanschafbedrag opnieuw in de bus stoppen om hem ‘perfect’ te krijgen..
Is het onrealistisch om te denken dat wanneer ik de ergste delen nu aanpak en door de tijd heen af en toe wat er aan doe, ik er nog wel een jaartje of 5-10 mee kan? Ik weet niet hoe snel roest zo erg wordt dat de bus niet meer te rijden is.
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
ik zou toch vooral zorgen dat de (eventuele) structurele problemen verholpen worden.
in het geval van een aanrijding wil je toch dat de bus zo stevig mogelijk is.
voor derest hangt het er een beetje vanaf hoe netjes je hem zelf wilt, en hoe de keuring / apk de overige plekken als een probleem ziet.
je kan de roest ook stoppen / vertragen door er een antiroestmiddel op te zetten, maar dat is geen definitieve oplossing.
in het geval van een aanrijding wil je toch dat de bus zo stevig mogelijk is.
voor derest hangt het er een beetje vanaf hoe netjes je hem zelf wilt, en hoe de keuring / apk de overige plekken als een probleem ziet.
je kan de roest ook stoppen / vertragen door er een antiroestmiddel op te zetten, maar dat is geen definitieve oplossing.
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Vandaag nog even bezig geweest met wat oppervlakkig opknapwerk. Het rooster van de koelkast zag er verschrikkelijk uit en wou ik graag vervangen. Er moest wel een slijptol aan te pas komen om het gat wat groter te maken.
Voor:
Rooster eraf gehaald, veel roest!
Na wat wrikken en vaste schroefjes uitboren eindelijk het rooster eruit gekregen.
behandeld met roeststop/primer:
Zodra ik de juiste kleur lak heb gevonden kan ik de klus helemaal af maken.
De linker dorpel is eerder een keer een plaat op gelast maar dit was erg slordig gedaan.
De randen heb ik bijgeschuurd waarbij ik er achter kwam dat er nog een klein plaatje in gelast moet worden, en op termijn zal dit hele gelaste stukje wel opnieuw moeten denk ik.
Bij het schuren viel er al een gaatje in het plaatwerk. Dus daar wil ik ook zsm wat aan doen.
Maar voor nu ingespoten met roeststop/primer, en hopelijk de komende week weer aan stapje verder.
ik leer langzamerhand een beetje omgaan met de tools en leer wat voor middeltjes er zijn. Ik denk er aan om een lascursus te gaan doen of een sleutelcursus zodat ik steeds meer zelf kan. het is immers leuk om te doen!
Voor:
Rooster eraf gehaald, veel roest!
Na wat wrikken en vaste schroefjes uitboren eindelijk het rooster eruit gekregen.
behandeld met roeststop/primer:
Zodra ik de juiste kleur lak heb gevonden kan ik de klus helemaal af maken.
De linker dorpel is eerder een keer een plaat op gelast maar dit was erg slordig gedaan.
De randen heb ik bijgeschuurd waarbij ik er achter kwam dat er nog een klein plaatje in gelast moet worden, en op termijn zal dit hele gelaste stukje wel opnieuw moeten denk ik.
Bij het schuren viel er al een gaatje in het plaatwerk. Dus daar wil ik ook zsm wat aan doen.
Maar voor nu ingespoten met roeststop/primer, en hopelijk de komende week weer aan stapje verder.
ik leer langzamerhand een beetje omgaan met de tools en leer wat voor middeltjes er zijn. Ik denk er aan om een lascursus te gaan doen of een sleutelcursus zodat ik steeds meer zelf kan. het is immers leuk om te doen!
Laatst gewijzigd door Goldkiwi op 07 jun 2022, 10:47, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Ik zie de foto's niet
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Die zijn opgeslokt door de roestduivel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
ik heb de post aangepast! als het goed is zijn de foto's nu wel zichtbaar.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: T4 zelfbouw camper opknappen
Ik zie de foto's. Helaas, je zult de roest veel beter moeten verwijderen voordat je verder gaat. Op deze manier komt de roest er binnen 6 maanden weer doorheen. En bovenaan het koelkastgat staat gewoon nog een rand verf los, in die kier komt geen nieuwe verf maar wel vocht....
De roterende staalborstels op de boormachine zijn waardeloos; ze laten het roestoppervlak glimmen waardoor het lijkt alsof het eraf is. De schuurschijf (met lamellen van schuurpapier) is al beter. Idealiter is er geen enkele donkere vlek meer over en zie je alleen blank metaal, voordat je er *roestomvormer* op smeert (Brunox o.i.d.). En ja, door het grondig roest verwijderen ga je merken dat er gaten in je plaatwerk vallen omdat het doorgeroest is, ik verwacht dat bijvoorbeeld linksonder het koelkastgat.
Wat ook goed werkt is zand- of gritstralen, er zijn hobbysetjes te koop. Als je al een compressor hebt hoeft dat niet veel te kosten, maar het geeft wel enorme troep, je moet de opening van de schuifdeur helemaal dichtmaken en in een soort tent gaan zitten om te voorkomen dat het door de hele ruimte heen ligt.
De roestomvormer reageert chemisch (het wordt paars), en dán ga je met primer e.d. er overheen. En dan blijft de roest een paar jaar of langer weg.
De roterende staalborstels op de boormachine zijn waardeloos; ze laten het roestoppervlak glimmen waardoor het lijkt alsof het eraf is. De schuurschijf (met lamellen van schuurpapier) is al beter. Idealiter is er geen enkele donkere vlek meer over en zie je alleen blank metaal, voordat je er *roestomvormer* op smeert (Brunox o.i.d.). En ja, door het grondig roest verwijderen ga je merken dat er gaten in je plaatwerk vallen omdat het doorgeroest is, ik verwacht dat bijvoorbeeld linksonder het koelkastgat.
Wat ook goed werkt is zand- of gritstralen, er zijn hobbysetjes te koop. Als je al een compressor hebt hoeft dat niet veel te kosten, maar het geeft wel enorme troep, je moet de opening van de schuifdeur helemaal dichtmaken en in een soort tent gaan zitten om te voorkomen dat het door de hele ruimte heen ligt.
De roestomvormer reageert chemisch (het wordt paars), en dán ga je met primer e.d. er overheen. En dan blijft de roest een paar jaar of langer weg.