Kort geleden een T4 2.4d aangeschaft met 4 ton op de teller. Ik was eerst wat terughoudend vanwege de tellerstand, maar heb besloten het er op te wagen. De motor loopt lekker en hij schakelt goed. Hij reed een stuk lekkerder dan ik had verwacht. De bus is 20 jaar geleden omgebouwd tot camper, hoe dit is gedaan is op deze website te zien: www.henkschepers.nl
Het is een verlengde T4. Ik heb niet voldoende verstand van auto's om een afweging te maken of het een goede koop is geweest, maar het voelde goed. Alle standaard dingen motorisch waren prima, geen tekenen van een lekke koppakking oid. De eigenaar hield van zijn bus en heeft er veel mee gereisd. Ik kreeg heel veel tijd om de bus te bekijken en te testen en er over na te denken. Er zit duidelijk nog wel werk aan de bus, ik heb er 4000 euro voor betaald. Ik heb niet een heel dik budget dus doe zoveel mogelijk zelf. Het blijft altijd een gok bij het aanschaffen van een bus als je budget beperkt is.
De camper, het was liefde op het eerste gezicht:

Het uitzicht vanaf mijn thuiskantoortje

Dingen die ik eraan heb gedaan:
- nieuw vloertje gelegd (pvc)

- alle koperen gasleidingen nagelopen en een lek verholpen (deze zat op een best lastig bereikbare plek, niet goed over nagedacht bij de bouw)

- ventilatierooster schoongemaakt
voor (gatver):

na:

- leidingen gasflessen vervangen
- nieuwe (schoon)waterpomp geplaatst omdat de pomp die erin zat het begaf na 1 dag
Dingen die ik nog wil (en moet) doen:
- roestplekken behandelen: vooral de dorpel rechtsvoor en rechts een deel van de dorpel waar de schuifdeur in zit. Links de wielkast aan de voorkant repareren. Kleine roestplekjes kan ik zelf wel
- nieuwe huishoudaccu (heb er al eentje op het oog)
de accu zit onder de stoel, maar wil een wat grotere zien te passen hier:

- vies oud lelijk tapijt van de muren en dak trekken om iets van naaldvilt op te plakken, denk beige.
- 2 weken geleden wat koelvloeistof verloren, nu lijkt er niets aan de hand. Maar dit moet wel nagekeken worden.
- op termijn 1 bank achterin vervangen omdat de zitting, zijnde een houten plaat een barst heeft en het ooit zal begeven.
Voor het vervangen van het plaatwerk zoek ik nog iemand die mij hier verder mee kan helpen. Mijn vader kan lassen, maar wellicht laat ik het liever doen door iemand die dit vaker heeft gedaan bij dit model bus. Mijn budget is wel een beetje beperkt dus ik doe graag zo veel mogelijk zelf.
Onderstaand een paar foto's van de rotte plekken:

wielkast linksvoor±

Verder wat oppervlakkige roest die ik prima zelf kan behandelen.
De dorpel onder de schuifdeur is rot aan de linkerkant. Daar wil ik wel zsm wat aan doen.
Ik heb geluk dat een vriend van me een eigen bedrijf en werkplaats heeft, waar ik regelmatig gebruik van mag maken. Hij is zelf een T5 aan het ombouwen tot camper. Ik vind het een ontzettend leuk project, ondanks de nodige frustraties - welke mij veel leren over mezelf.
Als iemand tips, advies of opmerkingen heeft dan hoor ik deze heel graag :) ik hoop deze camper nog heel wat jaren te kunnen gebruiken. Het is mijn eerste camper en ben er heel blij mee. Vooral de roest baart mij zorgen - ik heb geen idee wat het gaat kosten om de dorpels en 1 wielkast te vervangen (spuiten doe ik zelf wel). Iemand enig idee?