Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noodloopje

vragen over de T5
Plaats reactie
JPCB
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 13:32

Noodloopje

Bericht door JPCB »

Hoi allemaal,


Ik heb onlangs een mooie T5 multivan gekocht uit dec 2005, met 225xxx km op de teller met het welbekende 2,5 blok. Niets aangepast. Net aangekomen in Frankrijk en een probleempje gehad. Gelukkig is er dit forum, dank voor het toevoegen!

Tijdens berg op, op snelweg met caravan 1500 kg, viel paar keer de turbo uit, geen lampje op teller oid. Na herstart geen enkel probleem. Nu heb ik al flink wat zitten zoeken ook hier en kunnen natuurlijk diverse oorzaken zijn.. Visueel zie ik niks geks. Slangen zien er goed uit ook weinig viezigheid.

Wat wel opviel:
1) Klemmetjes lucht filter zaten los
2) Op de foto zie je (volgens mij..?) lucht uitlaat? Het metalen gedeelte wat erin schuift heeft speling. Zowel van links naar rechts als boven naar beneden zeg maar.

Zou dit nog een van de oorzaken kunnen zijn?

Ik heb nog een injector reinig toegevoegd en gister na 200 km flink doorgetrokken om de boel schoon te blazen. Ook op veel toeren geen noodloop dus geen enkel probleem met de caravan er achter. Was wel vlakke weg!

Wie weet heeft iemand nog een tip: hier in Frankrijk kom ik geen meter verder met hulpverlening. Nogal Frans georiënteerd zeg maar :ie Bedankt alvast!!

Gr. Paul
Bijlagen
EC1B145C-3772-4A9C-90DA-DB30C3D263BE.jpeg
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Noodloopje

Bericht door Lalk »

Ik heb dit probleem ook. Soms in de noodloop, geen lampje op dashboard. Ik verdenk zelf een (iets) te lage druk van de turbo. Heb je toevallig ook een automaat? Daar schijnt het vaker bij voor te komen.
arjankraaijkamp
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Noodloopje

Bericht door arjankraaijkamp »

Speling op die koppeling klopt
Ik heb ze pas vervangen en bij de nieuwe zat even veel als de oude

Weet niet of je de bus ook heb uit laten lezen maar er kunnen foutcode in staan zonder dat je motor storing krijgt en weet niet of he bij vw ook zo is maar bij mercedes schakelt de turbo uit bij te grote druk verschillen zonder foutcodes
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
JPCB
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 13:32

Re: Noodloopje

Bericht door JPCB »

Bedankt voor de reacties.

Vandaag bij dealer geweest (hier in Frankrijk) en daar komt code P0234 naar voren. Zou waarschijnlijk wijzen op turbo defect maar was nog nader onderzoek voor nodig. Er kon dus niet helemaal de garantie worden gegeven.

Zoals gezegd, caravan vraagt te veel in deze. Nu even kijken hoe verder met alle geplande bergritten…

Kun je de turbo op een of andere manier nog gangbaarder maken? Of laten vervangen / reviseren?
Rovert
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018, 13:29

Re: Noodloopje

Bericht door Rovert »

Ik heb wellicht hetzelfde. Ik ben alleen net terug uit Frankrijk en bij de een na laatste afslag voordat ik thuis was opeens ook geen vermogen. Kon niks ontdekken en, na een hamburger, weer gestart weer de snelweg op en zover geen perikelen meer. Bij mij lijkt de auto ook soms te stotteren maar bij terugschakelen is dit over (lijkt alsof ik in een lage versnelling zit). Dit is al wel sinds 4 weken aanwezig. Wellicht hoort dit bij elkaar?

Hoorde ook dat de rem- of koppelingsschakelaar er iets mee te maken kan hebben?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Noodloopje

Bericht door krekwakwol »

Houd je wel genoeg toeren? Je kunt beter een keer eerder terugschakelen en meer op toeren blijven rijden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Rovert
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018, 13:29

Re: Noodloopje

Bericht door Rovert »

Weet niet of het toeren zijn, gezien het niet frequent is. Ik kan ook met 2500kg achter de auto 90 rijden en gas geven zonder problemen of een berg oop, waarbij de auto terugzakt maar niet gaat stotteren. Dacht eerst het dieselfilter maar is inmiddels gewisseld en nog aanwezig. Verbruik is ook aardig hoog. Binnenkort maar eens goed nalopen en uitlezen.
JPCB
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2023, 13:32

Re: Noodloopje

Bericht door JPCB »

Bij mij zit het probleem ergens rond de 2000/2500 toeren denk ik. Ook hoor ik soms een lichte zoem/hoog geluid uit het turbo gebied vandaan komen. Ook nu richting Italië weer gebeurd. Juist vanaf benzinestation bergop snelweg.

Cruise control lijkt juist positief effect te hebben…
Plaats reactie