Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilatie / verwarming achterin werkt niet

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Lutra

Re: Ventilatie / verwarming achterin werkt niet

Bericht door Lutra »

Met de bediening achterin kunnen de passagiers zelf de temperatuur en ventilatie regelen. Als er niemand zit kun je het vanaf het dashboard doen.
Als de auto is verkocht als “echte” California met bijbehorend prijskaartje zou ik hem terugbrengen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 20 apr 2025, 22:21 Dus als ik het goed begrijp is het schakelpaneel rechts boven bij het dak de bediening voor een extra kachel-unit die rechts achterin het klepje hoort te zitten?
Nee. De Camperunit boven bij je achteruitkijkspiegel is om onderdelen van het camperinterieur te monitoren en bedienen. Zo ook evt. de standkachel via het symbooltje links bovenin de camperunit. Die standkachel is bedoeld voor als je kampeert en de motor niet loopt. Hij draait op diesel, en zit rechts onder de bus, ongeveer ter hoogte van de B-stijl. Binnen heeft die kachel ook uitstroomopeningen in de B-zuil. Maar in een ander bericht in dit draadje schreef je al dat die kachel niet in jouw bus zit. Nog een reden voor mij om te denken dat je geen originele California hebt.

De ‘gewone’ verwarming en airco van de cabine en evt. van het passagiersgedeelte, voor als je rijdt, wordt bediend door knoppen op het dashboard. Op jouw dashboard zitten geen knoppen voor de passagiersruimte. Dat is geen Multivan/California dashboard. Zonder die knoppen is er niets te bedienen achterin, ondanks dat er daar wel een unit geplaatst is. Die unit hangt daar op deze manier voor de sier. Is dan ook volgens jouw eigen bevindingen nergens op aangesloten.

Er zijn ook uitvoeringen waar rechtsachter onderin een aparte kachel zit voor de passagiersruimte (maar geen airco, naar ik meen). Dat is de derde mogelijkheid waar Peter het over heeft. Maar die zit er bij jou dus ook niet.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 21 apr 2025, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Bedankt voor je reactie. Wat voor kachel zit er dan onder de bijrijdersstoel gemonteerd wat ik vaak zie? Ik dacht namelijk dat dat de standkachel is.

Mijn buren hebben ook een California maar bij hun zit er ook geen standkachel in terwijl dat een originele California is. Blijkbaar is dat dus een optie bij de aankoop.
Hanz

Bericht door Hanz »

bvddobb schreef: 21 apr 2025, 10:12 Nog een reden voor mij om te denken dat je geen originele California hebt.
Het lijkt er inderdaad op dat dit een latere inbouw is waar de bekledingspanelen zijn overgezet inclusief roosters en knoppen (anders heb je een gat in je paneel) maar zonder de bijbehorende installatie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

BennoZ schreef: 21 apr 2025, 10:22 Bedankt voor je reactie. Wat voor kachel zit er dan onder de bijrijdersstoel gemonteerd wat ik vaak zie? Ik dacht namelijk dat dat de standkachel is.

Mijn buren hebben ook een California maar bij hun zit er ook geen standkachel in terwijl dat een originele California is. Blijkbaar is dat dus een optie bij de aankoop.
Er wordt inderdaad soms ook een aftermarket standkachel onder de bijrijders stoel geplaatst, dit doen ze wel bij meerdere type's camperbussen.
Persoonlijk zou ik niet voor deze plaats kiezen, maar het is wat eenvoudiger te installeren omdat je dan geen aparte aan en afvoer lucht kanalen door de vloer hoeft te maken, alleen een montageplaat met in en uitlaat voor de brander en brandstofleiding doorvoer naar de onderzijde van de bus.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 21 apr 2025, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Hanz schreef: 21 apr 2025, 10:28 Het lijkt er inderdaad op dat dit een latere inbouw is waar de bekledingspanelen zijn overgezet inclusief roosters en knoppen (anders heb je een gat in je paneel) maar zonder de bijbehorende installatie.
Ja dat is ook zo maar ik kan natuurlijk niet weten dat wanneer een T5 later wordt omgebouwd naar een ‘California’ dat je hem dan geen ‘California’ meer mag noemen. Dat deze bus later is omgebouwd heeft de verkoper ook gewoon medegedeeld.

Mijn enige vraag was hoe het bedieningspaneel achterin werkt maar het blijkt nu dus dat er geen kachel-unit is ingebouwd. Mijn vraag is dus beantwoord. Hartelijk dank iedereen.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

krekwakwol schreef: 21 apr 2025, 10:40 Er wordt inderdaad soms ook een aftermarket standkachel onder de bijrijders stoel geplaatst, dit doen ze wel bij meerdere type's camperbussen.
Persoonlijk zou ik niet voor deze plaats kiezen, maar het is wat eenvoudiger te installeren omdat je dan geen aparte aan en afvoer lucht kanalen door de vloer hoeft te maken, alleen een montageplaat met in en uitlaat voor de brander en brandstofleiding doorvoer naar de onderzijde van de bus.
Bedankt voor je reactie, top!
Hanz

Bericht door Hanz »

BennoZ schreef: 21 apr 2025, 10:43
Hanz schreef: 21 apr 2025, 10:28 Het lijkt er inderdaad op dat dit een latere inbouw is waar de bekledingspanelen zijn overgezet inclusief roosters en knoppen (anders heb je een gat in je paneel) maar zonder de bijbehorende installatie.
Ja dat is ook zo maar ik kan natuurlijk niet weten dat wanneer een T5 later wordt omgebouwd naar een ‘California’ dat je hem dan geen ‘California’ meer mag noemen. Dat deze bus later is omgebouwd heeft de verkoper ook gewoon medegedeeld.

Mijn enige vraag was hoe het bedieningspaneel achterin werkt maar het blijkt nu dus dat er geen kachel-unit is ingebouwd. Mijn vraag is dus beantwoord. Hartelijk dank iedereen.
Je meldt in je eerste bericht allerlei problemen met een T5 California. De mensen die daarop reageren gaan er dan vanuit dat het een originele California is en baseren daarop hun antwoorden en tips. Als je direct had vermeld dat het een latere inbouw is dan weet iedereen dat zaken anders kunnen zijn dan bij een originele en had je wellicht sneller bruikbare reacties gekregen.
Maar goed, je vraag over de kachel is opgelost en voor je andere vragen (radio, stuurbediening) weten we nu dat een en ander waarschijnlijk anders is dan bij een originele California.
En als jij het een California wilt noemen dan zal niemand je tegenhouden maar bij hulpvragen is het wel handig om te weten dat het een latere inbouw betreft.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Nou mijn excuses dan, ik was me van geen kwaad bewust en dacht dat de naam gewoon California zou zijn. Ik kan natuurlijk niet weten dat wanneer hij later is omgebouwd naar ‘California’ dat je hem dan niet mag aanduiden als type California. Het leek me niet meer dan logisch om hem ‘California’ te noemen, voortaan zal ik dit dan maar niet meer doen. Ik heb mijn vragen in de andere topics direct aangepast
Hanz

Bericht door Hanz »

Het gaat er niet om of je hem California noemt of niet, dat zal mij worst zijn en je hoeft je daarvoor niet te excuseren. Maar een originele California is een bus met camperinbouw met een specifieke installatie wat betreft verwarming, koelkast, verlichting, watervoorziening en kookgelegenheid. Als zo'n camperinterieur later wordt ingebouwd worden al deze zaken niet altijd één op één overgenomen. Soms worden dingen weggelaten, soms anders aangesloten of er worden zaken toegevoegd die in een originele niet aanwezig zijn. Daarom is het handig als men weet dat het om een latere inbouw gaat en dat sommige zaken anders werken dan in een originele of niet werken. Dat maakt namelijk wel uit voor de mogelijke oorzaken en oplossingen van problemen.
Soms weet een eigenaar niet dat het geen originele California is en komt hij daar pas achter bij dit soort vragen. In jouw geval wist je het wel omdat de verkoper dat vermeld had en vandaar dat ik zei dat het handiger was geweest als je dat direct gemeld had.
Vat dit niet op als verwijt maar als tip om bij toekomstige problemen dit te vermelden.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Helder, bedankt.
Plaats reactie