Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Klokje rond T4 California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Timy

Klokje rond T4 California

Bericht door Timy »

Leuk om te zien. :ikrij
Hanz

Re: Klokje rond T4 California

Bericht door Hanz »

Wel een met een hoog logo op de achterklep. Wellicht de reden dat de roest nog binnen de perken blijft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
feddejaap
Contacteer:

Bericht door feddejaap »

Een feest van herkenning onze bus is ook uit 91 met vergelijkbare km stand. Wel hebben wij duidelijk iets meer last van roest her en der. Maar ook hier houden we het zo goed als mogelijk bij. Veel overeenkomsten, dat maakt het extra leuk te zien en lezen. Het digitale artikel mag je ook niet missen:
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... p-de-brug/
Hanz

Bericht door Hanz »

Uit het artikel: 'Tineke deelt met Ruurd de liefde voor origineel, maar tegelijkertijd is zij degene die soms heel kleine, maar waardevolle aanpassingen bedenkt. Zo werd een klepje voor de walstroom handig voorzien van kleine magneetjes, zodat hij niet kleppert tijdens het rijden.'
Je kan ook te ver gaan om dingen origineel te houden. Als een walstroomklepje kleppert dan is het kapot. Je kan het dan ook vervangen door een nieuw klepje dat nog gewoon te koop is.
@feddejaap: Dat jullie camper wat meer roest vertoont heeft er misschien toch mee te maken dat die uit het filmpje het logo hoog op de achterklep heeft wat een aanduiding zou zijn dat deze exemplaren verzinkt zijn en daardoor minder gevoelig voor roest.
Stino

Bericht door Stino »

Super leuk, onze oude lady heeft nog maar 226.000 op de teller, ziet er qua lakwerk een pak beter uit. (heeft waarschijnlijk altijd binnen gestaan in de winter)
Maar ik vind dat wel heel tof om te horen dat die oude '91 bussen, zelfs in deze staat nog een grote thumbs up krijgen.

Wij hebben ook zo'n grote deur aan het hoofdeinde van de achterklep, waar de luidsprekers in zitten, niet zoals de latere modellen waar het deurtje is verkleind en de speakers in het wandje zitten.
Is dat veranderd in de periode dat het logo is 'verlaagd'?

s.
vw T4 2.4 California 07/1991
Hanz

Bericht door Hanz »

Stino schreef: 21 apr 2025, 13:49 Wij hebben ook zo'n grote deur aan het hoofdeinde van de achterklep, waar de luidsprekers in zitten, niet zoals de latere modellen waar het deurtje is verkleind en de speakers in het wandje zitten.
Is dat veranderd in de periode dat het logo is 'verlaagd'?
Als je het bovenkastje boven de achterbank bedoelt; Er zijn drie uitvoeringen geweest van het deurtje, met rechte hoeken over de volle breedte met de luidsprekers daarin, een tweede met een kleiner deurtje met rechte hoeken tussen de luidsprekers die in het vaste wandgedeelte zaten en een derde met een kleiner deurtje tussen de luidsprekers met aan de bovenkant afgeronde hoeken. En ik heb ook bovenkastjes gezien zonder luidsprekers, die waren dus niet in alle bouwjaren standaard.
Ik denk niet dat er een relatie is met het hoge logo. Het verhaal is dat in het begin een serie is gebouwd bij Audi en daar is verzinkt. Deze hadden een hoog logo. De series die bij VW zijn gebouwd waren niet (helemaal) verzinkt en hadden een laag logo. De inbouw werd achteraf gedaan door Westfalia en het lijkt mij niet waarschijnlijk dat zij een deurtje in het interieur afstemden op de plaats van het logo.
Stino

Bericht door Stino »

Ha, ik kende maar 2 uitvoeringen.
De kleine deur, en de deur over de volledige breedte.

Ik snap dat het logo natuurlijk niet samen hangt met het interieur.
De gedachte was: de bussen komen uit een andere fabriek, misschien dat Westfalia op dat moment het ontwerp zou hebben aangepast.

De deur over de volledige breedte heb ik precies alleen maar gezien bij '90 en '91 bussen ...

s.
Hanz

Bericht door Hanz »

Stino schreef: 21 apr 2025, 14:40 De deur over de volledige breedte heb ik precies alleen maar gezien bij '90 en '91 bussen ...
Dat is mij ook opgevallen. Ik denk dat het deurtje over de volle breedte vrij snel is afgeschaft, het lijkt mij ook niet handig als de luidsprekers meebewegen met het deurtje. De kans op beschadiging van de bedrading is dan groot.
Stino

Bericht door Stino »

Er zit een soort krul draad achter, die dus wel wat beweging aan kan.
Maar het is inderdaad niet direct een goed ontwerp.

Ik heb laatst de 2 luidsprekers ge 'refoamed'. Na 33 jaar was die helemaal verteerd, waardoor de cone los in de magneet hing, met een hoop gekraak tot gevolg.
Alles proper gemaakt en een nieuwe foam rand errond gelijmd, en die kunnen er weer tegen. Dan past alles terug mooi in de originele behuizing.

s.
Chris1974

Bericht door Chris1974 »

Heeft deze bus nog een originele teller? Bij mijn weten werden die campers geleverd met een toerenteller. Deze heeft een klokje op die plek. Lijkt me niet origineel...?
feddejaap
Contacteer:

Bericht door feddejaap »

Of ze origineel zo geleverd zijn weet ik niet. Maar wij hebben ook geen toerenteller maar een analoge klok.
Er zijn geen aanwijzingen dat dit ooit vervangen is. Al weet ik natuurlijk niet zeker of al het onderhoud gedocumenteerd is bij zo’n oude bus. Ga er eigenlijk vanuit dat het zo hoort.
Hanz

Bericht door Hanz »

Dit is origineel. De eerste bouwjaren hadden nog geen toerenteller maar een klok.
Chris1974

Bericht door Chris1974 »

Mijn camper is ook van 1991... Die heeft wel een toerenteller. Maar goed, verder zou ik het ook niet weten.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Wat mij opviel,
en dat hebben heel veel T4's die bij me langs komen:

Mensen schatten vaak hun bus rooskleuriger in,
omdat sommige dingen langzaamaan er in sluipen; en als je er iedere dag zelf in rijdt dan merk je dat niet meer.

Versleten voor schokdempers
rubbers aan het onderstel aan de voorzijde, er zijn weinig bussen nog, die echt strak rijden.

Doffe lak, even een keer een poetsbeurt kan echt een wereld van verschil maken, vooral voor de diepte en glans van de lak.

Schakelsysteem goed in orde houden, veel bussen schakelen een beetje vaag.

Roest op tricky plekken, bijvoorbeeld bij achterste wielkasten in de buurt van de schokdemper opname.
En vooral hoe dit dan aangepakt werd/wordt. Dan wordt bij het begrip origineel ineens heel veel water bij de wijn gedaan.

De keurmeester was nog mild :toppie ook aangezien het rijden en vermogen.

Wil je een oude bus/california echt goed houden, dan kost dat veel moeite tijd, energie en ook geld.
Dus respect voor die mensen, die dat ook daadwerkelijk doen :toppie :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Frenz

Bericht door Frenz »

Hier ook een '91 Westfalia. Weliswaar benzine (ook met klok ipv toerenteller). Onze bus is ook nog prima en ik denk niet dat we het te rooskleurig inzien. De man die het onderhoud doet (net nog APK gehad) is behoorlijk kritisch. Hij is afgezien van de rand onder de voorruit zo goed als roestvrij en heeft ons in 7 jaar en inmiddels >70k kilometers (km stand >300K) nog noot in de steek gelaten. Ja ja ja, hij moet gepoetst worden (ooit was hij rood :lach )
Plaats reactie