Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische storing, waar te zoeken?

vragen over de T4
Plaats reactie
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Idworx »

Allereerst een gezond en zo storingsvrij mogelijk Nieuwjaar toegewenst! :driveT4

Mijn 2.4 AAB 1996, vertoond af en toe rare kuren op elektrisch gebied.
Na een tijdje rijden valt de toerenteller weg, groot lichtlampje op dashboard gaat branden, dashboard verlichting valt weg, richtingaanwijzers werken wel maar de verklikker in het dashboard doet het niet meer.
Van de week gebeurde dit na een kilometer of 3 rijden, na een half uur rijden was alles opeens weer in orde en daarna vertoonde de bus weer dezelfde kuren. Ik ben al aan het zoeken geweest maar waarschijnlijk niet op de goede plaatsen.
Hebben jullie nog suggesties?
mvgr
Bert
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door patje1010 »

Hoi Bert,

ACCU ??? Misshien kun je hem laten uitlezen door iemand. Had zelf laatst ook een storing bleek de accu te zijn wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht.

Gr Patrick

EN VOOR ALLEN EEN GOED EN GEZOND 2010 TOEGEWENST
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Multivan Generation »

Dag Bert,
ik zal je iets leuks vertellen.
tik in http://www.weetjewel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

klik op het logo

daarna in het linker navigatiemenu klik je op T4 tips en trucs.

je komt dan hier uit:

http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm

Vervolgens doe je op je toetsenboard control-F
Je krijgt een zoekschermpje en tikt dashboard in.

Je krijgt dan een paar opties en voila..
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm


Moraal van het bovenstaande, veel mensen weten vaak niet dat weetjewel veel veel omvangrijker is; als alleen het forum :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

die ctrl+f had ik nog nooit gebruikt :toppie funktie

maar ik denk dat zijn probleem daar niet in zit, die spanningsregelaar doet niets met het grootlichtlampje volgens mij..

denk dat accu/dynamoprobleem danwel massaprobleem een mogelijke oorzaak van het probleem zijn.

begin eens met het goed aandrukken van alle stekkers van de tellerunit (op tellerunit en in zekeringkast) controlleer ook alle massapunten die je vinden kunt (eventueel losmaken, schoonmaken en weer vastzetten)
laat zoals gezegd de accu een goed doormeten en liefst ook het laadcircuit.

als je dan nog niets gevonden hebt begin ik ana de tellerunit te twijfelen..........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door j.d.hukema »

Hoe oud is de accu? En zitten de accu polen wel goed vast of zijn de polen wel goed schoon.Als deze niet goed schoon zijn of los zitten krijg je dit ook.
Met een multimeter weet je het zo of hij wel goed laad.
Op 12volt gelijkspanning zetten en dan de rode draad op plus en de zwarte op de min drukken als de motor loopt .Moet hij minimaal 13.6 volt aangeven.Ik heb zelf een volt meter op het dachtbord gemaakt .Kan je altijd zien of je dynamo wel laad.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

voldoende spanning op je accu is een indicatie, geen garantie dat ie goed laad..... als je het zeker wil weten moet je meten hoeveel ampére de dynamo naar je accu pompt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Idworx »

Bedankt voor alle reacties.
Voordat ik aan de slag ga om het tellerhuis uit te bouwen ga ik inderdaad maar eens aan de slag met het bekijken van de verschillende massa aansluitingen. Ik weet niet precies hoeveel er "verstopt" zitten.
In ieder geval was ik al aan de slag geweest met de stekkertjes en de zekeringunit. Voordat ik het forum de vraag ga stellen probeer ik het eerst zelf uit te zoeken.
Ik heb de accu eruitgehad en vol geladen, volgens mij werkt de laadunit e.d. wel, alles blijft tenslotte wel werken maar niet op de juiste manier. Ik toch maar weer eens "onder het dashboard" de aansluitingen op het tellerhuis bekijken.

Als het iets met de spanningsregelaar op de tellerunit zou moeten zijn is dat dan van tevoren vast te stellen? Voordat ik alles eruit ga halen zonder dat dit zin zou hebben.
mvgr
Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij komt het spanningsregelaarprobleem vooral naar voren door het af en toe oplopen en terugvallen van zowel tankwijzer als temperatuur wijzer.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: Elektrische storing, waar te zoeken? Opgelost?

Bericht door Idworx »

Om niet alleen vragen te stellen maar ook om aan te geven of iets gelukt is, bij deze het eindresultaat.
Nadat de temparatuurmeter en de tankmeter ook kuren begonnen te vertonen, de spanningsregelaar vervangen.
Hierbij gebruik gemaakt van de FAQ T4. Het stuur laten zitten maar tijdens het eruit halen van het plastic rechthoekig gedeelte wat voor de klokkenpartij zit moet dit inderdaad met de nodige kracht/voorzichtigheid gedaan worden. Het beweegt allemaal wel mee maar het zou me ook niets verbazen als het breekt. Ik weet niet hoeveel moeite het kost om het stuur te verwijderen maar je sleutelt dan waarschijnlijk wel wat rustiger :knipoog
Spanningsregelaar vervangen, helaas bleek dit niet het euvel te zijn maar de stekker aan de achterzijde van het tellerhuis. :nuts . Als ik deze op en neer bewoog dan verscheen de storing. Stekker uit elkaar gehaald, niets te zien, Printplaat bekeken, niets te zien. Draadbreuk oid ook niet kunnen vinden.
De stekker met behulp van ducktape iets opgevuld zodat deze spelingsvrij in de tellerunit zit. Alles werkt nu wel naar behoren maar het echte euvel heb ik volgens mij hiermee niet gevonden. Eens kijken of het in de loop der tijd blijft werken en anders wordt het nog verder spitten. In ieder geval weet ik nu wel waar te zoeken.
mvgr
Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische storing, waar te zoeken?

Bericht door Multivan Generation »

Dank voor de terugkoppeling :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bieze
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:44
Locatie: tussen emmelle en oemelegoem

Re: Elektrische storing, waar te zoeken? Opgelost?

Bericht door bieze »

Idworx schreef:...het echte euvel heb ik volgens mij hiermee niet gevonden...
:werkaanT4
Het zou me anders niet verbazen als het dit wel is, zeker omdat je de storing kon 'reproduceren' door de stekker te bewegen...
Vaak oxideren de contacten een beetje en door de stekker een keer eraf en weer erop te schuiven, schuur je de contactoppervlakte weer terug wat op. Bewegende stekkers klinkt zowieso niet goed.

Hopelijk blijft het nu weg...
Plaats reactie