Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd, montage schokdempers

vragen over de T4
Plaats reactie
Frans 13
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 nov 2007, 00:20
Locatie: almere
Contacteer:

Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Frans 13 »

Beste Weetjewellers,

Na 13 jaar trouwe dienst en veel rijplezier de TD 1.9 ingeruild voor een 2,5 TDI 88pk. Echter van begin af aan tegen verschillende dingen aangelopen o.a. waterpomp die niet vervangen was bij distributie wissel, dus dat laten doen, daar kwam de ( eigen ) garage er achter, dat de pomp van de stuurbekrachtiging stond te klapperen en bijna kaduk was ( ruil pomp ), door verkeerd gemonteerde spanrollen, daardoor speling multiriem etc ( vette rekening ).
Van begin af aan geluid achter de dubbele cabine, volgens verkoper gordels. Mijn gedachte de schuifdeur ( door Peter en Oskar spontaan op kampeer weekend perfect afgesteld ). Het geluid achterin na het verwijderen van de dubbele cabine bleef aanhouden. Ik dacht de oorzaak te hebben gevonden: rubberschotel onder de spiraalveren, helaas het geluid was minder maar niet weg. Vrijdag jl. de schokdempers laten testen: voor redelijk: links 35 %, rechts 44 %, achter slecht links en rechts 5 %, dus die zijn op. Via markplaats een setje besteld.

Nu de hamvraag, hoe krijg ik de bout in de carroserie, die de schokdemper aan de bovenkant vastzet in gespoten met wd 40, want er is moeilijk bij te komen, ten tweede zitten er tussen de demper aan de bovenkant rubber vulringen.

Graag advies :
:ikrij groet, Frans
kennis vergaren
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door René »

Anders ff langskomen. Indien bouten losgaan ( en niet vastgeroest zitten in de afstandsbus) is dat karwei in pak een beet 1 uurtje opgelost.

René
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Bert B »

Let wel op, het zijn bouten met een speciale schroefdraad.
Als je pech heb, zoals ik, doet de garage er ook 1,5 uur over om te demonteren monteren. demonteren werd doorzagen/branden.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door René »

Vandaar dat ik zeg, als de bouten los willen komen en niet vast geroest zitten in de afstands bussen.
Kan eventueel uit voorzorg twee nieuwe bouten bestellen

Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Multivan Generation »

@ Frans,
je schreef:
Vrijdag jl. de schokdempers laten testen: voor redelijk: links 35 %, rechts 44 %, achter slecht links en rechts 5 %, dus die zijn op. Via markplaats een setje besteld.

Nu de hamvraag, hoe krijg ik de bout in de carroserie, die de schokdemper aan de bovenkant vastzet in gespoten met wd 40, want er is moeilijk bij te komen, ten tweede zitten er tussen de demper aan de bovenkant rubber vulringen.
Mijn eerlijke advies is alle 4 vervangen, omdat ze alle 4 onder de 60% liggen en dat is ongeveer de grens voor vervangen.
En in jouw geval, met jouw "beperking" zou ik het laten doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Frans 13
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 nov 2007, 00:20
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Frans 13 »

Beste mensen,

Fantastisch alle adviezen ! Gelukkig is mijn zoon momenteel in het land en enorm handig, die heeft zijn hulp aangeboden. Morgen alvast nieuwe bouten bij de dealer bestellen en we gaan we ze allen vier vervangen.
Verdere info komt na montage.

groet, :ikrij
Frans
kennis vergaren
Frans 13
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 nov 2007, 00:20
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Frans 13 »

Frans 13 schreef:Beste mensen,

Fantastisch alle adviezen ! Gelukkig is mijn zoon momenteel in het land en enorm handig, die heeft zijn hulp aangeboden. Morgen alvast nieuwe bouten bij de dealer bestellen en we gaan we ze allen vier vervangen.
Verdere info komt na montage.

groet, :ikrij
Frans
Vervolg montage schokbrekers,

De afgelopen week hebben we de schokbrekers achter gemonteerd, gelukkig zatten de bouten niet muurvast ( deze vervangen )en viel het allemaal mee. Onder de spiraalveren rubberkapjes en schijven geplaatst.De auto voelt met rijden wat stugger aan, maar het gekraak achter is wel minder, maar niet weg. Ook nog even de rubbers van schuifpui en achterklep met siliconenspay ingespoten.

Nu is de vraag zijn het de draagarmrubbers of de wagenhoogte (achter), want het hoogte verschil met voor is ongeveer 3 à 4 centimeter.
Hoe verlaag je de auto achter of moet je voor verhogen ?
Heeft iemand ervaring met de draagarmrubbers (achter) vervangen ? Zo, ja zijn er speciale aandachtspunten ???

groet, :ikrij
Frans
kennis vergaren
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Harry 341 »

jan2009 schreef:
Frans 13 schreef:
Nu is de vraag zijn het de draagarmrubbers of de wagenhoogte (achter), want het hoogte verschil met voor is ongeveer 3 à 4 centimeter.
Hoe verlaag je de auto achter of moet je voor verhogen ?
Heeft iemand ervaring met de draagarmrubbers (achter) vervangen ? Zo, ja zijn er speciale aandachtspunten ???

groet, :ikrij
Frans
Als je goed kijkt naar elke standaard T4 dan zie je dat ze allemaal met de kont omhoog staan als ze leeg zijn , over de hele lengte van de bus kan dat best wel op 3 a 4 cm uitkomen en lijkt mij niet extreem dat verschil .
Wellicht zijn er in het verleden ook nog zwaardere veren ondergezet en is het hoogteverschil nog duidelijker.
Een transporter is een bedrijfsauto en moet dus de nodige lading kunnen vervoeren , met het nodige gewicht erin zal deze recht staan.
Nadeel is dus ook dat bij een lege bus deze ook stuiterd over drempels e.d
Voor meer comfort zitten er bij ons andere veren onder namelijk van een Multivan , bus zakt achter dan ook wat en staat nagenoeg recht .
Ik vindt het geen smoel als de bus met de kont omhoog staat,dan moet je er ook gordijntjes en een imperiaal opzetten.....als je begrijpt wat ik bedoel./... :knipoog
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door Multivan Generation »

@ Frans 13,
ik zou aan je veren en de hoogte voorlopig niets doen.
Er komt nog een interieur in wat je wilt gaan maken,
en dat brengt ook de nodige kilogrammen mee en dan zal hij wel iets inzakken.

Wil je er snel wat aan doen,
dan kun je ook eens hier kijken:

verlagen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Advies gevraagd, montage schokdempers

Bericht door frank884 »

de hoogte aan de voorkant kun je gewoon traploos verstellen met de draadeinden die zich bij de brandstof tank bevinden.
dat kun je die ook zo draaien dat die voor en achter vrijwel gelijk staat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie