Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Good ole pick-up »

Aangezien ik van de week een oliedruksensor moest vervangen heb ik de motorbeschermingsplaat er even onderuit gehaald.
Het weer zat niet helemaal mee dus nadat de sensor erop zat had ik niet zoveel zin om in de stromende regen die kap weer terug te schroeven.
Ik rij nu dus zonder kap rond en het viel me op dat het motorgeluid in het interieur minstens 50% minder is, ik zit er nu over te denken om zonder kap te blijven rijden of om zo'n after-market plastic kap te monteren.
Kan het kwaad, rijden zonder beschermingskap?
Heeft iemand zo'n plastic kap gemonteerd, scheelt dat qua interieurgeluid?
Ik heb het idee dat zo'n stalen kap als een soort van klankkast fungeert, niet normaal wat een herrie zo'n 1X motor maakt met 110km/h.

Misschien dat iemand z'n plastic kap wil ruilen voor mijn originele stalen?
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door brugseb »

Rij zelf al sinds aankoop zonder beschermplaat. Geen idee wat het betekent qua geluid - zit het absorberend materiaal er nog op?
Als je niet off-road gaat lijkt er me weinig gevaar - wel opletten dat alle laaghangende leidingen en kabels netjes aan de binnenkant van de bumperbalk geklikt blijven. Bijkomend nadeel bij onze bus: olie drupt op onze oprit, en niet in de "lekbak" :bifun :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door koekie520 »

Je hebt een punt. Het is ook niet voor niets dat er in die ijzeren bak isolatiematen liggen. In oudere modellen was het een soort schuim. absorbeerde olie als een spons en was vrij snel rijp voor de vuilbak. Bij de nieuwere is het al iets beter, maar evengoed rommel.
Of het met een plastieken plaat beter is kan ik je niet vertellen, maar ik heb er m'n twijfels over.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Pascal-141 »

Zonder de beschermplaat heb je alleen maar meer lawaai , zeker van buitenaf.
En bovendien meer kans op motorschade , als er bvb een steentje in je riemschijven vliegt . Of bij de TDIs zitten de stekkers van de sensoren vooraan op het blok , zonder bescherming komt daar vocht in , met meer kans op electronische problemen dan .
Die metalen bak hangt er niet voor niets onder . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door BenTDI »

Hallo ik zou de stalen beschermingsplaat (bak)eronder blijven houden ....ik ben al eens van de weg geschoven bij gladheid om de voorliggende auto's te ontwijken kwam ik op een stoep terecht en bleef ie staan op die beschermingsplaat ....dan ben je blij dat ie niet op je carter staat of er dwars doorheen heb ik welleens bij een caddy gehad gat in het carter....
Groet Bentdi :yes :proost
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Good ole pick-up »

brugseb schreef:Rij zelf al sinds aankoop zonder beschermplaat. Geen idee wat het betekent qua geluid - zit het absorberend materiaal er nog op?
Als je niet off-road gaat lijkt er me weinig gevaar - wel opletten dat alle laaghangende leidingen en kabels netjes aan de binnenkant van de bumperbalk geklikt blijven. Bijkomend nadeel bij onze bus: olie drupt op onze oprit, en niet in de "lekbak" :bifun :bifun
Absorberend materiaal zit er niet op nee, daar zal die herrie wel mee te maken hebben.
Als het bij jou goed gaat dan zal het bij mij ook wel goed komen,en bij mijn vrachtwagens heb ik ook geen plaat onder de motor en dat gaat ook al 20 jaar goed.
jan2009 schreef:Mijn gedachte is ook het geluids absorberend materiaal , anders zelf iets er in plakken .
Persoonlijk zou ik het risico zonder motorbescherming te rijden niet te lang doen.
Denk aan opspattende steentjes die tussen je riemen kunnen komen.
Pascal-141 schreef:Zonder de beschermplaat heb je alleen maar meer lawaai , zeker van buitenaf.
En bovendien meer kans op motorschade , als er bvb een steentje in je riemschijven vliegt . Of bij de TDIs zitten de stekkers van de sensoren vooraan op het blok , zonder bescherming komt daar vocht in , met meer kans op electronische problemen dan .
Die metalen bak hangt er niet voor niets onder . :knipoog
Jullie hebben ook wel weer een punt ja, natuurlijk zit zo'n kap er niet voor niks op, maar een steentje kan hoogstens tussen de V-snaar komen en niet tussen de distributieriem.
Maakt toch niet zo heel veel uit lijkt mij.
En ik heb een 1.9D 1X motor, vrij weinig electronica op zo'n blokkie die voor problemen kan zorgen toch?

Meer lawaai heb ik zeker niet, misschien van buitenaf ja maar het gaat mij om het geluid aan de binnenkant bij snelwegverkeer.
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Good ole pick-up »

BenTDI schreef:Hallo ik zou de stalen beschermingsplaat (bak)eronder blijven houden ....ik ben al eens van de weg geschoven bij gladheid om de voorliggende auto's te ontwijken kwam ik op een stoep terecht en bleef ie staan op die beschermingsplaat ....dan ben je blij dat ie niet op je carter staat of er dwars doorheen heb ik welleens bij een caddy gehad gat in het carter....
Groet Bentdi :yes :proost
Zo dan, dat is dan wel een heel erg hoge stoeprand! :ie
Of staat mijn busje misschien erg hoog?
Weet je, schade rijden met gladheid kun je meestal toch niks aan doen, in het geval van de weg glijden zit je onderkant misschien niet in elkaar maar daar heb je weinig aan als je zijkant om een boom gevouwen staat toch?
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door busbart »

Dan kun je toch in ieder geval nog je motorbeschermbak verkopen?! :yes
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Good ole pick-up »

Bij deze! Wou je 'm kopen dan?
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door busbart »

De hele bus?
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door busbart »

Toch wel voordat je hem om die paal vouwt hé?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door Good ole pick-up »

De plaat zit er niet onder dus als ie om die paal gevouwen staat is ie nog steeds heel! :jump
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door brugseb »

busje met boom in - mag je dan terug in de milieuzone ? :bifun :bifun :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door busbart »

dan is het in ieder geval wel een groen groene bus :driveT5
Groet, Bart
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Minder motorgeluid bij monteren plastic motorbeschermingsplaat ipv type van staal?

Bericht door dennisvt4 »

zonder bescherming door een plas water en het spat toch echt meer over het blok, heb ook ff zonder gereden en je hoort het aan de snaren bij een grote plas :nuts
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Plaats reactie