maar op dat nieuwe kenteken komt echt geen aanhanger gewicht dat in de buurt van de 3 ton gaat komen, dus hij kan met zijn bus sowieso niet de minigraver met aanhanger trekken.
Overigens weegt de 1,5 tons minigraver van bobcat (die Boels verhuurt)als ik het me goed herinner ongeveer 1685 kilo, tel daar een dubbelasser bij van pakweg 600 kilo....
ik denk niet dat je 700 kilo aan graafbakken erbij hebt.... Ik denk dat het totaal gewicht tussen de 2500 en 2600 kilo zal liggen.
Een model groter, de 2,5 tons kan niet op een graafmachine transporter (te breed) en moet op een auto-ambulance (en mag daar officieel ook niet op omdat die maar 2 ton mogen laden en de 2,5 ton minigraver 2790 weegt)
Zelf rijdt ik met mijn eigen autoambu en minigraver van 1,5 ton (huren bij Boels of andere verhuurder) en dan is de aanhanger geladen ongeveer 400 kilo te zwaar voor wat de bus mag trekken...
rick_k schreef:Zelf trek ik nooit meer dan 2 ton met de bus, dat gaat nog, daarboven kan je als je pech hebt en een keer goed moet remmen omver geduwd worden door je aanhanger en dat wil je niet.
mvg Rick
Een zware aanhanger zal bij remmen de bus niet zo snel omver duwen, immers gewicht op de aanhanger bepaald de remkracht van die aanhanger en dus zal de zwaardere aanhanger zelf ook harder remmen. Een aanhanger met goed afgestelde aanhanger-oplooprem mag niet hard tegen de auto drukken bij remmen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon