Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
banden onder syncro
banden onder syncro
ik heb een vraagje
ik heb een voorband aan flarde gereden vandaag
nu wil ik alle twee de voorbanden laten vervangen en achter niet
maar ik rij een syncro uit 97 is dat een probleem of moet achter ook worden vervangen ??
hoop van niet anders word het een duuren grap
achter banden hebben nog genoeg profiel en zitten er 45000 km onder
ik heb een voorband aan flarde gereden vandaag
nu wil ik alle twee de voorbanden laten vervangen en achter niet
maar ik rij een syncro uit 97 is dat een probleem of moet achter ook worden vervangen ??
hoop van niet anders word het een duuren grap
achter banden hebben nog genoeg profiel en zitten er 45000 km onder
Re: banden onder syncro
Volgens mij moet je bij een synchro alle banden gelijktijdig vervangen omdat je anders omtrekverschillen krijgt en dus extra krachten op de aandrijving.
In het handboek staat dat ook.
Leo
In het handboek staat dat ook.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: banden onder syncro
dat had ik ook gelezen ,maar het kon zijn dat jullie er andere ervaringen mee hebben
of zeggen dat het onzin is
of zeggen dat het onzin is
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: banden onder syncro
beetje onzin, je kan best met 1 mindere en 3 nieuwe banden rijden.
dat minimale verschil lost je differentieel wel op, zonder schade!
met 4x4 mag je niet meer dan 2% omtrek verschil hebben, en da's een hoop hoor :yingyang
dat minimale verschil lost je differentieel wel op, zonder schade!
met 4x4 mag je niet meer dan 2% omtrek verschil hebben, en da's een hoop hoor :yingyang
Re: banden onder syncro
ik heb vandaag even rond gebeld naar twee bedrijfen die er veel van weten
en ze zijde alle twee dat ik alleen dan de voorbanden hoef te vervangen
achter kan gewoon blijfen zitten
dat was ik zelf ook van plan
en ze zijde alle twee dat ik alleen dan de voorbanden hoef te vervangen
achter kan gewoon blijfen zitten
dat was ik zelf ook van plan
Re: banden onder syncro
Hoi ,
Ik rij al 10 jaar syncro , eerst met de T3 syncro (nog steeds) en daar mog het verschil 2mm zijn rondom. Dat is niet veel.
Dit is officieel met de T4 ook alhowel de T4 meer kan verdragen maar het is onzin dat dit door het diff wordt opgelost want dat doet het niet. Verschillende banden kan maar je visco zal meer werken omdat er rolomtrek verschilen zijn en daardoor zal je visco steeds aggresiever worden en je v-bak zal zwaarder belast worden.
Het is pas met de T5 , die 4motion heeft en dus een data gestuurde diff heeft dat er meer toleranties zijn.
Erwin
Ik rij al 10 jaar syncro , eerst met de T3 syncro (nog steeds) en daar mog het verschil 2mm zijn rondom. Dat is niet veel.
Dit is officieel met de T4 ook alhowel de T4 meer kan verdragen maar het is onzin dat dit door het diff wordt opgelost want dat doet het niet. Verschillende banden kan maar je visco zal meer werken omdat er rolomtrek verschilen zijn en daardoor zal je visco steeds aggresiever worden en je v-bak zal zwaarder belast worden.
Het is pas met de T5 , die 4motion heeft en dus een data gestuurde diff heeft dat er meer toleranties zijn.
Erwin
Re: banden onder syncro
Rijd ook synchro en ben het helemaal eens met Erwin Je kunt proberen de andere banden te verkopen.
Zelf wissel ik regelmatig de banden van voor naar achter v.v. elke 15.000 km om ze gelijkmatig te laten slijten.
Zelf wissel ik regelmatig de banden van voor naar achter v.v. elke 15.000 km om ze gelijkmatig te laten slijten.
Re: banden onder syncro
nog even op internet gezogd en ga toch maar alles vervangen
ga het risico maar niet lopen op een kapotte versnellings bak
ga het risico maar niet lopen op een kapotte versnellings bak
Re: banden onder syncro
Is dit allemaal niet iets overdreven??
Stel je rijd met een iets andere bandenspanning op 1 wiel Dan zou de hele zooi in de soep kunnen draaien.
Zal er zo weinig tolerantie op dit systeem zitten??
dacht altijd dat je met synchro lekker ruig te keer kon gaan.
Bedoelt voor ruig terrein.
gr. propje
Stel je rijd met een iets andere bandenspanning op 1 wiel Dan zou de hele zooi in de soep kunnen draaien.
Zal er zo weinig tolerantie op dit systeem zitten??
dacht altijd dat je met synchro lekker ruig te keer kon gaan.
Bedoelt voor ruig terrein.
gr. propje
Re: banden onder syncro
hier een site met goed uitleg
http://home.zonnet.nl/syncro4wd/techniek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home.zonnet.nl/syncro4wd/techniek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: banden onder syncro
deze site gaat volgens mij over de T3 syncro....... die heeft de motor achterin liggen als ik me niet vergis, en als ik het goed begrepen had was de T3 syncro ook gevoeliger dan de T4
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: banden onder syncro
maar de techniek van de viscokoppeling is wel ongeveer het zelfde
dus de problemen ook
dus de problemen ook
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: banden onder syncro
vind ik toch ook wel .propje schreef:Is dit allemaal niet iets overdreven??
De Syncro is best wel stevig genoeg om kan die paar mm in wielomtrek écht wel aan hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: banden onder syncro
ik heb dus begrepen dat de T4 minder storingsgevoelig is in zijn aandijflijn dan de T3 (syncro)spike schreef:maar de techniek van de viscokoppeling is wel ongeveer het zelfde
dus de problemen ook
om een voorbeeld uit een ander merk te geven.... bij de Landrover Freelander zit ook een viscodiff tussen voor- en achteras, bij deze auto is omwille van het spelingsvrij houden van de aandrijflijn zelfs bewust een overbrengingsverschil tussen voor- en achteras ingebouwd (vooras wil iets meer toeren draaien) dit betekend dus dat het diff altijd een toerental verschil moet opheffen en dus altijd iets slipt. De techniek in dat viscodiff is ongeveer het zelfde als in de t4 en de t4. Maar ook deze techniek is niet iets wat vaak stuk gaat.
VW heeft natuurlijk niet stil gezeten of syncro gebied na de introductie in de T3, en ook zij zullen de problemen gezien hebben en getracht hier iets aan te doen (al is het maar door onderdelen steviger te constueren zodat ze wel tegen de voorkomende belastingen kunnen) dus dat ongeveer de zelfde techniek in een -wat zal het zijn, 5 a 10 jaar?-later geproduceerd model toch minder problemen geeft.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: banden onder syncro
volgens het vw boekje moet je 4 Gelijke banden rijden
ze raden zelf aan om om de 15000 km de banden te wisselen van voor naar achter
ze raden zelf aan om om de 15000 km de banden te wisselen van voor naar achter