Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: standkachel

Bericht door Donald4Motion »

Jeroen gaat bij jouw een groen lampje op je afstandbediening branden of ergens anders?
Die van mij brandt/knippert alleen rood en dan doet de interieur verwarming het, dus zonder vloeistofvoorverwarmer.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

Mijn lampje brand groen als ik hem aanzet. Als hij geen connectie heeft geeft hij een rood lampje als foutmelding. Uitzetten is bij mij rood.

Vandaag weer hetzelfde na het lopen van de standkachel, een prutelende motor. Morgen maar eens bellen met de dealer :nuts
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door koos 1008 »

hee donald vraag of de garage de code wel ingelezen heeft heb ook 4 manden moeten wachten maar hij doet het nu wel
koos 1008
Donald4Motion schreef:Die van mij werkt ook nog niet. dus ben ook erg benieuwd naar het antwoord.
Het moet wel beide kunnen werken.

Mijn dealer kan er ook niet echt uitkomen :bonk

Ps. heb je wel beide stickers van webasto in je deur?
mijn vrouw rijd net als een t4
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: standkachel

Bericht door Donald4Motion »

Hoe bedoel je Koos, ze lezen toch gewoon de computer uit of ben ik wrong?

Of moet de computer een nieuwe code inlezen
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door koos 1008 »

ja bij mijn wel dus als ik jou zal ik het even na vragen bij de vw
de mijne deed het helemaal niet ze waren de code vergeten in te lezen
gr koos 1008
Donald4Motion schreef:Hoe bedoel je Koos, ze lezen toch gewoon de computer uit of ben ik wrong?

Of moet de computer een nieuwe code inlezen
mijn vrouw rijd net als een t4
jayvw
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 okt 2009, 16:13
Locatie: Belgie

Re: standkachel

Bericht door jayvw »

Ik heb ook de standkachel met remote in m'n bus de laatse dagen valt hij echter soms zonder reden uit na enkele minuten iemand enig idee ?? voor de rest heel tevreden van slaap ook geregeld in de auto in de bergen 's morgens is het inderdaad zalig om in een warme bus wakker te worden.

greets
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

jayvw schreef:Ik heb ook de standkachel met remote in m'n bus de laatse dagen valt hij echter soms zonder reden uit na enkele minuten iemand enig idee ?? voor de rest heel tevreden van slaap ook geregeld in de auto in de bergen 's morgens is het inderdaad zalig om in een warme bus wakker te worden.

greets
ik denk dat de waterpomp kapot is !!! waardoor de kachel oververhit raakt !!!!
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Marten Hoffmann »

jayvw schreef:Ik heb ook de standkachel met remote in m'n bus de laatse dagen valt hij echter soms zonder reden uit na enkele minuten iemand enig idee ?? voor de rest heel tevreden van slaap ook geregeld in de auto in de bergen 's morgens is het inderdaad zalig om in een warme bus wakker te worden.

greets
In mijn T5 heb ik de timer achteraf laten inbouwen op de af-fabriek bestelde koelvloeistofverwarmer. Heel af en toe werkt de timer niet goed en krijg ik een letter 'F' op het display. Geen idee waarom al deed zich dit wat vaker voor toen de accu op zijn einde liep. In deze tamelijk winterse periode blijkt nu dat de standkachel alleen lauwe lucht produceert als hij met de timer werkt. Maar als de motor draait werkt de koelvloeistofverwarmer beslist wel want de auto is binnen een paar minuten op temperatuur. Een ex-VAG-man (nu een collega) meende dat de dealer de kachel ongeveer 20 min. kan 'doorblazen' via de testkast. De standkachel maakt bij timergebruik wel alle 'goede' geluiden: eerst een paar keer tikken en dan steeds hoger fluiten, net een turbine :winter Of zou het toch een verstopte brander zijn (zoals bij Navi16) die bij draaiende motor wel goed werkt?

Iemand suggesties? En @Navi16: wat kostte die vervanging?
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: standkachel

Bericht door navi16 »

iemand suggesties? En @Navi16: wat kostte die vervanging?[/quote]

voor verbrander, waterpomp en arbeidsloon was ik rond 450 euro kwijt
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Marten Hoffmann »

navi16 schreef:voor verbrander, waterpomp en arbeidsloon was ik rond 450 euro kwijt
Auw :groteogen ...... maar ja, als het moet dan moet het. En de standkachel vaker laten branden, ook in de zomer.
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Marten Hoffmann
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jul 2007, 08:41
Locatie: Amerongen
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Marten Hoffmann »

Het lijkt er - na overleg met de inbouwer van de timer en de VW-dealer - op dat de waterpomp die achteraf in de ThermoTop is gezet niet helemaal goed werkt. De inbouwer (AutoRAS) kende tot nu toe alleen maar pompen die wél of níet werken maar die van mij lijkt daar precies tussenin te zitten. Hoe dan ook: binnenkort eerst maar eens laten uitlezen, kijken of de diagnose iets zegt over die pomp. En zo niet, dan kost zo'n pomp 135 Euro ex. BTW (oeps ...... ). Gelukkig heb ik handige collega's die zo'n ding er wel in krijgen. Die montage is nou niet bepaald hartchirurgie, zal ik maar zeggen :adhd
Met vriendelijke groet,
Marten | T5 2008 130 pk enkele cabine | www.tandemclub.nl
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: standkachel

Bericht door Harry4motion »

Ik hoop dat het snel gat werken, nu kun je hem goed gebruiken met dit weer :jumpklap
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: standkachel

Bericht door Donald4Motion »

goudriaan schreef:hallo,
ik heb een t5 california met regelbare standkachel.
verwarmt de standkachel ook de koelvloeistof van de motor ? Het voordeel zou dan zijn dat je minder met een koude motor rijdt en daardoor minder slijtage enz.

zo ja, hoe lang zou de standkachel moeten draaien voordat de motor redelijk voorverwarmd is?

ik ben benieuwd!
IK heb het antwoord inmiddels :knipoog

De standkachel zordt dat je interieur op gewarmd wordt!
De vloeistofvoorverwarmer gaat pas werken bij een temperatuur onder de 5 graden en gaat pas werken zodra je wegrijdt, om de motor te helpen snel op temperatuur te komen.

Je kan horen of die het doet.
Als je na een paar kilometer de bus even stil zet en contact uit doet dan hoor je soort turbine achtig geluid, DAT is je koelvloeistofvoorverwarmer dan!
:toppie

Dus de standkachel staat NIET verbonden met je interieurkachel(eigenlijk gewoon k*t) :winter maar werkt pas zodra je wegrijdt. je merkt er dus niks van :groteogen
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

Heb ook nog even geinformeerd hierover. De koelvloeistofverwarmer kan met een upgradekitje omgebouwd worden naar een volwaardige standkachel.
De lucht word dan ook uit de dashbord roosters geblazen.

Ben het nog niet helemaal met hun eens dat dit de enigste oplossing is om ook het blok voor te verwarmen. Heb al een klokje en afstandsbediening.
Dus ga niet nog eens een setje kopen speciaal voor de koelvloeistofverwarmer.

Het moet in te schakelen zijn via vagcom naar mijn idee. Er zitten nog wat opties in vagcom waar ik een mogelijkheid zie. Ga hier nog wel even een studie van maken.
De dealer heeft het mij wel verkocht met de mogelijkheid tot het blok voorverwarmen. Dan verwacht ik dus niet nog een koude start en dan pas werkend. :nuts
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie