Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden onder syncro

vragen over de T4
syncro4wd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:05
Locatie: stockholm

Re: banden onder syncro

Bericht door syncro4wd »

Hoi ,

Ik heb he al eerder geschreven en je moet het echt niet onderschatten, een paar mm verschil kan nog wel maar teveel zal zekers tot een zwaardere belasting geven op je bak en deze zal daardoor veel harder slijten. Ik bedoel dan niet dat deze naar een paar honderd km kapot zal gaan maar na 10.000km of meer met een warme visco rijden (en hij wordt warm want deze werkt dan konstant 4wd) kan tot schade lijden.
D
enige reden waarom de t4 het langer uithoudt is dat het 4wd systeem van de t4 veel zachter is en dus niet zo aggressief zoals bij de T3 . De t3 is meer offroader dan terwijl de t4 meer is afgestemt op slechte wegen en glad wegdek. De visco van een T4 zit ook niet in het achterdiff maar zit in het midden van je aandrijflijn.

gr,

Erwin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: banden onder syncro

Bericht door Roger B. (11)61 »

spike schreef:volgens het vw boekje moet je 4 Gelijke banden rijden
ze raden zelf aan om om de 15000 km de banden te wisselen van voor naar achter
Tja wisselen van voor-achter is altijd aan te raden, dan slijten de banden gelijkmatig af en kun je ze per 4 vervangen. Versere banden zijn soepeler en hebben daardoor beter grip. Volgens mij wordt dat in bijna elk instructie boekje aangeraden.

Gelijke banden..... kwestie van interpreteren...

Gelijk als in: zelfde merk, type en maat? of gelijk als in "gelijk zonder verschil, dus EXACT Gelijk" dat laatste gaat je dus nevernooit lukken.

Maar als je binnen normale slijtage verschillen blijft en banden van zelfde merk, type en maatvoering gebruikt lijkt me dat niets waar je auto stuk van gaat.

even rekenvoorbeeld in het extreme:

Bandenmaat 195/70/15 195mm breed, 70% van 195 mm hoog en 15"velgdiameter.

Diameter wiel = 2x70%x195mm + 15x25,4mm (1"=25,4mm) = 273mm+381mm =654mm
omtrek is diameter x PI = 3654 x 3,14 = 2053,56mm

Als je nu totaal afgeslteten banden hebt dan zit je dus een milimeter of 9 onder nieuw, dus 18mm diameterverschil, dan kom je op 646,2mm x3,14= 1997,04mm afrollengte.
1997,04 / 2053,56=97,25% dus maar 2,75% verschil (en dat is het maximale verschil met de zelfde bandenmaat)..... zou VW werkelijk een auto gemaakt hebben die dat niet aan kan?

nee, iik denk dat men vooral doelt op het gebruik van banden medt gelijke maatvoering en grip
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie