Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kano op hefdak en toch hefdak omhoog? (voltooid)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

vertikaal achterop is ook not an option dus.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Adrie 260 »

@ Peter

Nee, nog niet gepoetst, althans de bovenkant niet, en hij staat momenteel in de stalling, heb nu belangrijker dingen.

@ Travel Wolf

Het is een Old Town Camper 15 en is gemaakt van Royalex.

@ Roger

Heb ik ook al aan gedacht, beugeltje maken op de trekhaak en een touwtje naar de voorbumper, maar heb dan bij het eerste viaduct een probleem, daarna niet meer :bifun .
De groewten uut Sommersdiek
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Ok dan, ik ben nu een heel eind verder... ik heb de eerder genoemde Sherpa Translift gekocht en opgehaald. Een prima systeem in goede staat nog.
De originele bevestigingsrailsen (zie onderstaande foto)voor op het hefdak zelf zaten er bij! Dat betekend dat ik geen Kerlan of andere constructies hoef toe te passen en het leven een stuk makkelijker wordt.
Afbeelding


Aangezien ik graag uitgebreid verslag wil doen van het project heb ik op mijn website foto's geplaatst met daarbij de uitleg van de diverse onderdelen.

Kijk daarvoor even op: http://www.fsanders.nl en dan even in het menu "Mijn VW T4 bus", daar zie je de link naar het project dakdragers wel staan...

Het gewicht van de dragers (excl. kano) is ongeveer 12-14 kg.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Freestyle »

Heel mooi, je hebt inderdaad de originele bevestigings set van een T4 erbij. Te herkennen aan de plastic afstandsbusjes / moeren. Nu is het alleen nog een kwestie van gaten in je dak boren en de bevestigings set met wat kit vastschroeven op het dak. Heb je de originele beschrijving met boorplan al? ik heb evt. nog wel een digitale versie als je hem nodig hebt, laat maar even weten! Goed dat je de tijd neemt om alles te beschrijven, daar heb ik toen niet de tijd voor genomen. Succes met boren!
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Freestyle schreef:Heb je de originele beschrijving met boorplan al? ik heb evt. nog wel een digitale versie als je hem nodig hebt, laat maar even weten!
@Freestyle:
Nee, ik heb geen beschrijving verder erbij. Op zich spreekt alles voor zich, maar als je het wil mailen, en dan zeker ook het boorplan, graag!
Oh, inmiddels heb ik die al in mijn mailbox van je! bedankt dus!!! :yes
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Ok, de zon schijnt... dus tijd om verder te gaan met het project... vandaag de 4 railsjes geplaatst! En de dragers kunnen er nu op.
Verslag vind je op mijn site: http://www.fsanders.nl/vw_camperbus/dakdragers.html

Afbeelding

Binnenkort ga ik de kano erop leggen, dan weet ik ook hoe zwaar het is om te heffen...
(duurt misschien één of meerdere weken, maar wordt vervolgd...)
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

UPDATE 9 mei 2010:

Yes, :yes vanmorgen is het gelukt, de kano op het dak! Het hefdak kan omhoog... maar het is nu nog erg zwaar en hij blijft ook nog niet staan. Dus volgende stap is een bedrijf (liefst in Drenthe) dat mij aan passende gasveren kan helpen die de 2 bestaande gasveren van het hefdak kunnen vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Het volledige verslag met meer foto's is hier te vinden.
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

nadeel van zwaardere veren is dat die zonder kano op het dak dan weer te zwaar zijn (afhankelijk van hoe de constructie precies gebouwd is kan dat zelfs je polyester dak mollen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door offline »

Als je mij en een hoop andere weggebruikers een plezier zou willen doen, maak dan de voor en achterkant van je kano AUB vast aan de auto met een kabeltje. Als ik zo`n constructie zie zie ik hem in gedachten al over de snelweg stuiteren :nuts

Offline
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door sgsdebruijn »

zal wel meevallen het vliegen, maar kabeltje kan wel aan de voorkant om de krachten op de kano van de rijwind wat tegen te gaan.
Ik heb nog steeds geen actie ondernomen, zoals eerder aangegeven ga ik voor originele systeem van Westfalia icm gasdrukveren en Kerlan systeem.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach...hier zitten de scharnieren aan de voorkant, dus moet je het dak al losrukken........bij de meeste camperdaken die ik ken klapt ie voor omhoog, die zouden dus open kunnen waaien tijdens het rijden theoretisch als er een windvlaag onder die kano komt....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door sgsdebruijn »

Inderdaad hier zal het wel meevallen.
Bij de mijne zat laatst de pin wat los, is wel iets om af en toe even na te kijken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

offline schreef:Als je mij en een hoop andere weggebruikers een plezier zou willen doen, maak dan de voor en achterkant van je kano AUB vast aan de auto met een kabeltje. Als ik zo`n constructie zie zie ik hem in gedachten al over de snelweg stuiteren :nuts
Ik doe op de snelweg (Duitsland) inderdaad aan de voorkant een extra spanband. Daar zit een mooi trek-oog voor. Eventueel achter zou naar de trekhaak kunnen, maar lijkt me niet nodig. Voor de rest valt het wel mee hoor, hij ligt erg vast in de beugels. Als je bedenkt dat ik hem op mijn personenauto vroeger wel met 5 banden vast moest leggen, omdat ie "slechts" op een bruggetje van 1 meter lag :lach
Roger B. (11)61 schreef:nadeel van zwaardere veren is dat die zonder kano op het dak dan weer te zwaar zijn (afhankelijk van hoe de constructie precies gebouwd is kan dat zelfs je polyester dak mollen)
Mogelijk dat ik de gasveren demontabel maak, zodat na de vakantie de originele er weer op kunnen. Binnen Nederland gebruik ik een zelf gemaakte aanhanger voor het vervoer van de kano. Op het dak is alleen t.b.v. vakanties in het buitenland.
De kracht van die gasveren kan het dak wel hebben, dat is geen probleem. Hooguit dat het dak op de bevestigingspunten van de dakdragers iets gaat indeuken door de last van de kano. Maar dat is dan pech, dat had mijn personenauto ook met de gewone dakdragers... 4 mooie kuilen waar de dragers altijd erop zaten. :toppie
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Travel Wolf
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2009, 02:29
Locatie: Assen

Re: Kano op hefdak en toch hefdak omhoog?

Bericht door Travel Wolf »

Multivan Generation schreef:Is dit wat?

http://www.winco-easylift.nl/
Ja, ik kijk nog even of ik een adresje dichterbij kan vinden (ik woon in Assen), maar anders is dit zeker het proberen waard om naar toe te rijden. :ikrij
Ik ben niet meer in het bezit van een Transporter. Dus zal niet meer actief aan het forum deelnemen. Bedankt voor de afgelopen jaren feedback!
Plaats reactie