Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olietoevoeging, Ervaringen??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door frank884 »

De olie in mijn 102pkTDI is een halfsyntheet en op zich goed. Alsnog na 180000 km overgaan op een volsyntheet (overigens schandalig duur) durf ik niet wegens mogelijk te snel loskomen van vervuiling en mogelijk problemen dientengevolge voor de motor.
De volsyntheet 5 w 40 (kendall) die ik gebruik kost 7.50 euro incl btw per liter
bij een afname van 5 gallon = 18.9 liter
ik ververs 1x / jaar of om de 20.000km dus dat is incl wat voor bij te schudden 6 liter
a 7.50 euro = 45 euro per jaar (er zijn hogere kosten aan de outo dan dat!!!!)
natuurlijk veel duurder dan de minerale 15 w 40 die ik vroeger in de ABL motor (1.9TD)
deed maar die deed ik wel ook dubbel zo vaak :werkaanT4 verversen.
en een TDI stelt gewoon veel hogere eissen aan de olie dan de technologisch "oudere" TD.

Als je regelmatig een flink stuk autoweg rijdt dan heb jij geen vervuiling
die olie moet heet worden!!!! en dan vervuild niks.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door Multivan Generation »

ik heb hier wel eens serieus over nagedacht

http://www.xado.nl/nl/xado-technologie.html
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door HarryF »

chucky schreef:Hoi,Harry
Ik gebruik zelf in mijn acv motor TSL . perfect spul
wij gebruiken het zelf in de werkplaats voor auto s met problemen ,kleven van de kleppen in de geleiders enz
Het is wel duur spul

Groetjes Chucky
Dat bedoel ik nou. Ik kan bij de oude Cinquecento van m'n dochter kiezen voor een motorrevisie (goed geld brengen naar slecht geld) of een aantal procenten TSL toevoegen wat bijna (omgerekend per olietoevoeging) niks kost. Wat ik dan kies.....lijkt me duidelijk en mijn eigen ervaring is, net als bij Chucky dat het helpt. (al meer dan 3 jaar geen problemen meer)

Ik heb veel meningen gehoord en helaas weinig concrete ervaringen, maar misschien zijn die laatste er op dit forum bijna niet. Kan dus niemand wat aan doen. Zelf twijfel ik nog steeds, niet omdat ik TSL geen goed spul vind, maar meer om niet onnodig geld uit te geven.
Iedereen bedankt voor z'n inbreng (tot nu?!) :jumpklap

Chucky, kun jij iets zeggen over het gemiddelde brandstofverbruik van je ACV. Die van mij loopt 1:12,5 gemiddeld de afgelopen paar jaar. Ik rijdt bijna alleen langere afstanden en dan waar het kan 120 op de teller. TSL beweert toch ook zuiniger te rijden?! :driveT5


Peter, Xado klinkt wel erg futuristisch, maar ook hier geldt, zeker voor oudere auto's, dat je wellicht hoge revisiekosten kunt voorkomen. In dat geval....waarom niet. Mocht je iets ervan gaan gebruiken houd me/ons dan s.v.p. op de hoogte.

Frank, jij ziet er voor mij dus geen probleem in om als nog over te gaan op een volsyntheet??


Groetjes aan ieder,
HarryF uit Enschede
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door Ron Mokum 383 »

Harri ik gebruikte het van af de demo in Rotterdam meen ik dus al weer wat jaartjes geleden.
Mijn ervaring is dat de motor wat mooier loopt ( of het zit tussen mijn oren )
Ik had problemen met mijn versnellingsbak, het af en toe moelijk in z,n een gaan, ik heb toen een olie wissel gedaan met toevoeging van TSL en heb er nu al een jaar geen last meer van.
Ik kocht dit produkt bij Lazulec in Amsterdam ( Sloterdijk ) ik betaalde voor een flesje van 250 cc ongv. € 18 maar dit bedrijf is overgenomen door een ander. ( naam weet ik niet meer)
Dit bedrijf verkoopt geen TSL, ik heb toen de importeur gebeld ( ik meen in Naarden ) en deze heeft het toen opgestuurd, maar ik was toen geen €18 maar €36 kwijt. (ik voelde me een beetje genaaid)
Dus ik zoek eigenlijk een verkoop adres in Amsterdam, de impoteur vertelde mij dat het bedrijf die Lazulec overgenomen heeft dit ook verkoopt, maar als ik kom, dan zeggen deze, dit verkopen wij niet?

Gr.Ron
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet elke vestiging van een keten verkoopt het hele mogelijke assortiment......

moeilijk schakelen bij de T4 komt hier ook vaker aan bod, en vaak wordt een olieverversing, of zelfs alleen bijvullen als oplossing genoemd..... zeg niet dat het niet door de TSL kwam, maar zeker weten we het nu niet...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
chucky
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 mar 2007, 20:40
Locatie: noord holland

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door chucky »

Hoi,Harry
Terugkomend op het verbruik is dat hij niet zuiniger is geworden gem 1:12
loopt wel heel rustig ,ik weet wel dat TSL ook bij collega s vaak word gebruikt wordt bij bak problemen (schakelen) Wat betreft de prijs ,wij kopen het in voor 250 euro ex voor 2,5 liter niet echt goedkoop

Groetjes Chucky
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Olietoevoeging, Ervaringen??

Bericht door Ron Mokum 383 »

moeilijk schakelen bij de T4 komt hier ook vaker aan bod, en vaak wordt een olieverversing, of zelfs alleen bijvullen als oplossing genoemd..... zeg niet dat het niet door de TSL kwam, maar zeker weten we het nu niet...

Inderdaad Roger, ik weet ook niet of TSL de oplossing was,met een olie wissel was het probleem misschien ook opgelost geweest.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Plaats reactie