Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dynamo laadprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wim T4 935 schreef:Roger bedoel je met meten van de D+ draad niet dat je moet meten bij de dynamo?
ja, draad bij de dynamo losnemen, contact aan en dan metn of er spanning op de draad staat

Wim T4 935 schreef: Ik moet er nog even niet aan denken voor een defect lampje het instrumentenpaneel vervangen. En gebruikt zoeken met al die verschillende nummers.
vervangen is alleen nodig als er in het paneel iets stuk is, als je alle stekkers en zekeringen gecontroleerd hebt en dan toch via de D+ uitgang van je tellerunit (de draad die daar op aangesloten zit) middels een lampje en juiste aansluiting daarvan de dynamo wel aangestuurd krijgt..... dan moet er in de tellerunit iets mis gegaan zijn.... reparatie is waarschijnlijk duurder dan gebruikt vervangen.

nummers is niet zo moeilijk op de site van T4-wiki.de onder kombiinstrument en dan umbau staat een hele lijst met onderdeelnummers van tacho's en welke funkties ze dan hebben, dan weet je welke teller wat doet. ik heb zo een-ff uit het hoofd meen ik- 822 gekocht, een teller met canbus en MFA, samen met een canbusinterface moet dat gaan werken in mijn 96-er tdi

maar jij hebt al een canbus-teller er in, vrijwel elke tellerunit met canbus zal werken in jouw T4, alleen moet je evne kijken voor het mooie dat je voor de juiste motor kiest (rood deel van de toerenteller en snelheidsmeter verschilt) en als je dan toch een andere er in zet kun je overwegen meteen een met MFA te kiezen en een MFA hendeltje erbij te plaatsen (ipv de rechter hendel)
Wim T4 935 schreef: Nou ja eerst morgen maar eens naar de garage gaan om samen te proberen in ieder geval het probleem definitief vast te stellen. Ik ben overtuigd van de capaciteiten van de garage. De eigenaar, waar ik sinds de aankoop een meer dan alleen zakelijke band heb opgebouwd, belde mij gisteravond zelf met de intentie om mij te informeren en nam daar ruim de tijd voor. Hij kent WeetJeWel, heeft meerdere klanten met stickers op de auto, en stelde voor om het hier aan de orde te stellen. Want er is veel kennis aanwezig hier en hij staat absoluut open voor positieve inbreng.
moet toch te doen zijn lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Wim T4 935 »

Mijn T4 is terug op het honk.

Het instrumentenpaneel bleek uiteindelijk NIET kapot :yes

De oorzaak is uiteindelijk de bekabeling tussen zekeringenkast en het instrumentenpaneel en specifiek de geschakelde plus van het instrumentenpaneel. :ie

Maar goed zij rijdt weer want zo'n kale 1900 is toch wel even afzien als je dit gewend bent.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes mooi dat het opgelost is, en die kabel was zomaar vanzelf stuk gegaan???? en vooral, die geschakelde plus had alleen invloed op je laadstroomcontrole?????????
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Wim T4 935 »

Nu het gerepareerd is branden de lampjes als ik het contact aanzet feller als ik mij herinner.

De vorige eigenaar was nogal van de heftige kwa audio. Ik vermoed dat er middels zo'n berucht Scotch knijpstekkertje een aftakking heeft gezeten en dat die na de gedwongen verkoop er niet bepaald zorgvuldig is uitgehaald.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door multivan150pk »

zal het niet kunnen zijn wat ik gehad heb?
bij mij was de spanner van de multiriem kapot,en daardoor was de riem te slap waardoor de dynamo niet laadde.
en het slippen van de riem was niet eens te horen.
zo heb ik 2 jaar rondgereden,met 3 nieuw accu,s omdat de leverancier meende dat de accu,s kapot waren.
toen kon het niet anders zijn dan de dynamo kapot,en zodoende werd de slappe riem zichtbaar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Egbert&Manon »

Door een voltmeter op de accu te zetten tijdens rust, voorgloeien, starten, stationair en beetje gas wordt je al een heel stuk wijzer.

:nouwatkostdat

viewtopic.php?f=7&t=27164#p170688" onclick="window.open(this.href);return false;


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
picapau
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2009, 22:59

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door picapau »

hallo beste mensen ,
T4 2,5tdi 2002
Heb nieuwe dynamo en krek de zelfde problemen.
Als ik met een losse draad aan de gang ga op de blauwe draad heb accu spanning die op loopt.
schuif ik de stekker er op dan doet de dynamo (stuurdraad ) niks .
Zit nu te twijvelen om de dynamo er maar weer af te halen.
En laadstroom regelaar maar weer te laten controleren /aansluiting.
zekering 5 amp bij de accu was ook stuk .(kast hoofdzekering )
Heeft er iemand ook meer last van dit "stekker aansluit "probleem gehad op de
dynamo?
Groet wim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door Multivan Generation »

dan zou ik een nieuwe stekker kopen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door HenkK »

Ter lering ende vermaak,

http://www.windenergy.nl/website/index. ... &Itemid=58" onclick="window.open(this.href);return false; :zwaai
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
picapau
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2009, 22:59

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door picapau »

Hallo mensen,
Stekker is okee blauwe draad door gemeten en geconstateerd dat hier een te hoge overgangs weerstand in zit.
Fout zit dus in instrumentaansluiting en naar de accu,daar ergens tussen.
Misschien een stekker aansluiting bij instrumenten paneel die geoxideerd is ?
Heb hier nog niet gekeken moet nog genoeg moed, en info verzamelen op dit in zijn geheel los te nemen.als dit los zou zijn kan ik weer verder meten.
info voor demontage dashboard is dus welkom !
Groet wim
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Dynamo laadprobleem UPDATE 20-05-2010

Bericht door René »

http://multivan.web-log.nl/multivan/200 ... runit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat genoeg info.

René
Plaats reactie