Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bi-xenon in orginele koplampen

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Harry 341 »

Roger B. (11)61 schreef::toppie weer een tegenliggerverblinder minder op de weg.... prima aktie harry.....

als je toch wat meer licht wil kun je dikkere draden naar de koplampen leggen via relais en zekering bij de accu. de relais stuur je aan vanuit de originele bedrading. dan heb je 13,5 volt ipv amper 12 op je lamp, DAT scheelt al een bult licht...... moet wel wat vaker je halogeentje vervangen omdat die niet voor 13,5 volt gemaakt zijn.........

anders de illegale oplossing.... "rally"lampjes kopen, is een H4 lamp met 90/100Watt ipv 55/60.....mag niet op de openbare weg, maar geeft ook wat meer licht.

beste optie is beide bovenstaande toepassen....................
Heb de onderste optie..... :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

rally met dikke bedrading? :knipoog :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Ron---63--- »

En dan geen rubberen afdekkap erop doen lijkt me....
Gaat zo stinken anders :lach
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

valt wel mee hoor, heb drie jaar met 90/100 op 13,5 volt gereden in de Discovery, nooit problemen gehad met warmte en kunststof............... wel één keer nadat ie een kwartier ofzo met brandend licht stil gestaan had en daarna een diepe bak water in gescheurd ben beide glazen gescheurd........ maar de reflecter nooit problemen mee gehad. en ivm terreinrijden toch echt wel die dop aan de achterkant er op!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Harry 341 »

Roger,ik ben een supernerd wat bedrading betreft....bij mij gaat altijd het draadje branden i.p.v. het lampje....Heb jij een tekeningetje o.i.d hoe en wat met dat relais?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben nu onderweg, maar volgens mij heb ik al eens een stukje daarover geplaatst met foto's en tekening van hoe de bedrading loopt.

zal vanavond even kijken of ik het hier op het forum kan vinden.

Ik heb via oskar twee stekkers en een contrastekker van een wijsneuskoplamp gekregen en daarmee de originele bedrading helemaal in tact gelaten.

relais heeft 4 pootjes, 85 en 86 zijn van de spoel, 87(a) en 30 van de schakelaar.

van pluspool dikke draad (2,5mm2) naar twee zweefzekeringen, van de zekeringen naar twee relais, op pootje 30 elk een draad.
pootje 87 van het ene relais naar de dimlicht-plusaansluiting van beide koplampen, pootje 87 van andere relais naar de plusaansluiting voor eht grootlicht op beide koplampen.

85 van het betreffende relais verbinden met de originele bekabeling voor dimlicht en de85 van het andere relais met de plus van het grootlicht van de originele bedrading.

beide 86 aan massa....klaar.

denk dat het een dik half jaar terug is dat ik het hier gepost heb...................eind vorig jaar gok ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Harry 341 »

Roger,bedankt hoor...zo kom ik er wel uit!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

even gekeken en zoekfunktie gebruikt:

Hier had ik het besproken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Anoir
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 mei 2007, 10:57

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Anoir »

Roger B. (11)61 schreef:en als ie het niet doet. meten of je bij grootlicht en dimlicht spanning op de verschillende draden hebt (of ff oude lamp op de tekker aansluiten en kijken of je groot- en dimlicht hebt
Roger, en anderen

het is gelukt.. die draden die het grootlicht moeten inschakelen waren omgedraaid.. Dus nu zit zwart op rood en rood op zwart. hehehe.. Foutje vanaf fabriek dus ;-)

dank jullie wel!!

groet,

Anoir
kafali
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:09
Locatie: Puttershoek

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door kafali »

Dag Roger B.

Was eff aan het rondneuzen,en zag je text staan.
Nou is de vraag als je met nederlandse kenteken in duitsland zou rijden met aftermarket xenon,ben je dan ook de klos?
Ik wil binnenkort op vakantie en ben van plan de angeleyes met xenon erin te plaatsen vandaar dus de vraag .
mijn doel is om naar Alanya te gaan ,en xenon is toch fijner snachts.

Mvg MB


Roger B. (11)61 schreef:verklaring voor dat verschil in strooilicht/lichtbeeld en dus verblinding zit hem voor 99% in eht heldere glas van de angeleyes en gestreepte glas van de originele koplampen....

de wetgever in Nederland op dit punt begrijp ik niet, per 1 april 2009 verbieden ze conversiekits, en nog geen 4 maanden later trekken ze dat weer in..... :muur :muur

of het strikt volgens de wet niet het e-keur van je lampen laat vervallen en in principe dus toch illegaal is durf ik niet te zeggen.

Hier is het in elk geval zo goed als onmogelijk om een auto achteraf van xenon te voorzien, zeker als dat af fabriek niet geleverd is.
-conversie in H1,H2,H3,H4,H7 lampen is niet toegestaan
-als je een legale manier vind om een koplamp te voorzien van Xenon dan
- moet er een reinigingsinstallatie voor de koplampen aanwezig zijn in de vorm van Wissers en /of sproeiers
- moet de auto voorzien zijn van automatische niveauregeling of automatische koplamhoogteregeling
-het hele omgebouwde spul ter keuring aangeboden worden bij de TUV en mits goedgekeurd alles in het kenteken ingeschreven worden.

Kortom onder de 2 a 3 mille heb je geen xenon achteraf in een auto................. laat maar dan
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bi-xenon in orginele koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij kan een land dat een voertuig uit een ander land toestaat op haar openbare wegen geen moeilijkheden maken over dingen aan het voertuig die in het land van herkomst gewoon legaal zijn.

kortom, net zoals je voor je spoiler en dergelijke geen aanvullende papieren nodig hebt om ermee in DLD te mogen rijden met nederlands kenteken, lijkt me ook dat ze over de Xenon geen problemen zullen maken.
als ik zie hoeveel van die manta-wannabe-golfjes en polotjes en dergelijke hier met xenon rijden denk ik dat er heeeel veel illegaal gereden word, zelfs met duits kenteken...

je kunt overwegen ivm het verblindingsverhaal je koplamphoogte aan te passen (iets lager zetten/knopje op dash een standje lager zetten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie