Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrijfsauto rijden prive

vragen over de T4
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door repelsteeltje »

rene930 schreef:Volgens mij bestaat er ook nog de regel dat als je de bijrijdersstoel eruit haalt en de bevestigingspunten weghaalt je geen rittenadministratie bij hoeft te houden en alleen bijtelling hoeft te betalen over de daadwerkelijk prive gereden kilometers vermenigvuldigd met de kilometerkostprijs van de auto.
Deze regel geld ook als de auto een enkele cabine heeft, de bijrijdersstoel er nog inzit maar het laadruim (bijna)uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen en er regelmatig iemand mee gaat om de goederen te lossen.
Hier is de laatste tijd veel over te doen en er is nog niet echt duidelijkheid over.
De hoge raad heeft al enkele gunstige uitspraken gedaan hierover, zo ben ik bezig om te proberen om van 5 jaar de bijtelling terug te krijgen.
Er is best veel over te vinden op internet, mr google weet het wel te vinden.

kun je voor b.v. een caddy vergeten, ze houden ijskoud dat je er ook prive mee rijd, prima wagen meneer. Zeker als de persoon in kwestie die vaste berijder wordt genoemd niet nog een auto op zijn naam heeft...... Ritadministratie is dan het enige wapen tegen vadertje overheid.


De wagen waar ik het eerder over had is een toyota dyna, die WIL je niet eens prive rijden. Of je moet 100 kratten bier halen moeten. Met minder gewicht is een rit in dat ding gelijk aan zelfmoord. Wagen slaapt in het bedrijfspand, wordt geen administratie voor bijgehouden, en is 100% zakelijk gebruik door jan en alleman. Ziet er daar ook naar uit en het geeft geen enkel probleem.

Zolang je vasthoud dat de parkeerplaats buiten openingstijden op het bedrijf is, het een 100% bedrijfsvoertuig is en ook zodanig wordt gebruikt, geen woonwerk dus, en er geen vaste berijder te benoemen is, dus ook niet voor de verzekering, dan kom je er mee weg. In alle andere gevallen rest je de keuze of bijtelling betalen of elke meter schrijven.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

liv schreef:Hallo,
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.
Als het een zakelijke auto is dan betaald zij een vast bedrag aan bijtelling voor al het prive gebruik. Dat is standaard 25 % van de nieuwwaarde.
Als de wagen ouder is dan 15 jaar dan betaald zij slechts 35 % van de dagwaarde.
Als het een prive auto betreft dan moet iedereen die er in rijd een km admin. voeren. Zodat het totaal aan km's aansluitend klopt. Met hierin beschreven welke rit zakelijk is en welke rit prive.
Als het een zakelijke auto betreft waar aantoonbaar slechts 500 km prive in wordt gereden dan is een zelfde waterdicht km admin. nodig.
Als er regelmatig een ander prive rijd in de auto dan zal dat laatste niet lukken, lijkt mij zo.

Wat wel handig is om aan te geven bij de verzekering dat er een tweede 'vaste' bestuurder is.
je betaald bijtelling over de cataloguswaarde INCLUSIEF BPM (dus een T5 van 36000 euro op grijs, komt 42,5% BPM bij , bijtelling over 51300 betalen. Als je dan 25% bijtelling hebt, moet je 25% van dat bedrag bij je salaris tellen en daar loonbelasting over betalen.

je betaald dus niet 25% van de waarde aan belasting!


Hoe bedoel je dat van die priveauto waar iedereen km admin moet voeren?

Als ik een privé auto voor mijn bedrijf inzet, dan hoef ik toch alleen van de zakelijke ritten een administratie bij te houden (en dan over deze km 19ct /km aan mezelf uit te keren? De fiscus heeft verder toch niets met de hoeveelheid privékilometers te maken? (aangezien dat 0,0 invloed op de (belasting)kosten voor het bedrijf heeft)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door liv »

Hoi Roger,
Dat het incl. de BPM is daar zal je wel eens gelijk in kunnen hebben. Het is trouwens ook inclusief alle opties die er extra opzitten.
Wat betreft de km administratie. Ik heb altijd een sluitende ritten administratie gevoerd, dit moest echt volgens mijn boekhouder.
Dus met zowel de prive als zakelijke ritten en wie er in reed.
gr, michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor een zakelijke auto, ja al is daar niet echt van belang wie er in rijdt, als de regelmatige bestuurder maar belast wordt

maar een privé auto wordt niet belast, daar ga je alleen kilometers declareren bij de zaak waarvoor je zakelijk rijdt (19ct belastingvrij, daarboven belast als inkomsten) ik zie niet in wat het uitmaakt met welke auto je dat doet en nog minder wat je verder met die auto doet....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Multivan Generation »

BPM-percentage is trouwens al weer verlaagd en binnenkort wordt het nogmaals verlaagd :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar voor bijtelling telt nar ik aanneem het bpm percentage dat er ten tijde van op kenteken gezet zijn van de betreffende auto gold.
bijtelling incl bpm is overigens bij auto's van na juni 2005 dacht ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:maar voor bijtelling telt nar ik aanneem het bpm percentage dat er ten tijde van op kenteken gezet zijn van de betreffende auto gold.
Jep :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door RPS »

Aangezien jij de auto bestuurt als het druk is waarom gebruik je je eigen auto niet en krijg daarvoor een kilometervergoeding via het bedrijf van je dochter, het enige probleem wat kan ontstaan is wanneer je schade rijd tijdens de werkzaamheden je verzekering moeilijk kan doen omdat de wagen dan ''bedrijfsmatig'' wordt gebruikt en daar zijn andere verzekeringen voor.
Misschien kan je dochter informeren bij haar verzekering hoe dat opgelost kan worden, bijv een polis die geschikt is voor tijdelijk gebruik er is veel mogelijk als je maar vraagt. Ze kunnen als eis stellen dat het gebruik dan wel vooraf per dag moet worden gemeld.
Succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is niet echt een optie in zijn geval, dochterlief moet een extra auto hebben om in te zetten, ook als hijm twee maanden in zweden zit......met zijn transporter...

daarnaast is gebruik van eigen auto niet interessant, max 19 ct/km belastingvrij, over hogere vergoeding moet je loonbelasting betalen.
voor 19ct/km met en benzine automaat....hou je na de brandstof weinig over, daarvan moet je belasting, verzekering, onderhoud, afschrijving enz nog betalen..........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik volgt het wel maar ik weet hier niet zoveel van en mijn dochter heeft het voorgelegd bij haar boekhouder maar zoals zoveel bedrijven zijn die dicht dus nog even wachten.

Met mijn auto kan ik niets doen, TNT eist bepaalde auto´s. Ja als eigen bedrijf heb je daarin niets te zeggen en in nog veel meer dingen niet maar daar gaat het hier niet over.
De eis wat de auto betreft dat is die o.a. wit moet zijn en voorzien van 4 schappen aan de wand en het liefst met 270° achter deuren. Heeft de auto geen 270° deuren dan moet die apart met de hand geladen worden wat weer zeker een half uur extra tijd in beslag neemt.
Ik wil geen vergoeding van haar hebben dus ook geen km vergoeding.

Maar ik blijf het volgen en als ik wat weet dan zal ik het melden.
In iedergeval iedereen hartelijk dank voor alle reacties en een voorspoedig en gezond 2011 toegewenst
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

Helaas is het niet interessant genoeg voor haar om een bus aan te schaffen.
De gedachte aan een Transit zou een Transit Combo iets kunnen zijn maar dan wel privé en verhuren aan het bedrijf tegen km geld vergoeding.
M.a.w. gaat het geheel niet door want met een combo privé rijden met een kind is niet interessant
Ze kan wel mijn T4 tegen km geld huren maar die mag weer niet laden bij TNT
Helaas staat mijn T4 nog in de garage van het revisie bedrijf.
Ik hoop dat mijn T4 nog goed kom want die staat al globaal 7 maanden in de garage maar als het niet goed kom dan overweeg ik, ook om haar bij te kunnen staan, een witte Transit te nemen. Wit is een eis van TNT
Voor mij is het belangrijk om 2 keer per jaar met lading naar Zweden te kunnen gaan en als die hier stil staat kan ze hem, op papier, tegen km geld vergoeding lenen.
Zover de update
Afbeelding
Plaats reactie