Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Morgen zal ik effe wat foto's plaatsen

Ik zou voor dat bedrag toch voor een T5 gaan.

Morgen meer.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door emil »

wat betreft zij ruiten , weet ik , bij mij zijn de beide achterste beide geblindeert
dit is gewoon om aan je grijs kenteken eisen te voldoen
als je laag tarief aan vraagt voor het vervoer van een scootmobiel\rolstoel in de laad ruimte
hoef je (volgens mijn) alleen foto's en aanvraag op te sturen naar de belasting dienst
en hoef je niets met douane of rdw
wat betreft t4 of t5 is het heel persoonlijk wij hebben er van beide 1
de t5 voelt wat groter en ruimer aan maar een t4 heeft op een of andere manier
iets meer "persoonlijkheid" en rijd ook prima
als je veel autobaan gaat rijden (dus hogere snelheden) is de 6 bak van een t5 aan te raden (2.5 tdi)
verbruik maakt bij ons niet veel uit, tussen de 2.5 t4 102pk en de 2.5 t5 130 pk beide verbruik ongeveer
1op 13 tot 1 op 14
het beste advies wat ik kan geven is : maak uitgebreide proefritten met beide en oordeel zelf
sucses
Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:56

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door zeef »

Onze omgebouwde T5 (naar een zelfrij situatie) is ter plekke bij de aanpasser opnieuw gekeurd door de RDW. Achterste raam links achter moest volgens de aanpasser geblindeerd worden dus dat hebben we maar gedaan.
Multivan T5 Comfortline 130pk
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door ELPeter »

Beste zeef, het linkerraam hoeft alleen geblindeerd als je een tweede zitrij hebt. Je hebt dan nl. een dubbele cabine en die moet normaal gesroken voorzien zijn van een tussenschot en een geblindeerd raam. Voor het tussenschot heb je een ontheffing omdat je anders natuurlijk niet binnen komt. Heb je geen tweede zitrij dan mogen alle ramen rondom open zijn. Dit volgens de nieuwe richtlijnen. Is denk ik wel afhankelijk van de leeftijd van de auto. Maar dat weet ik niet zeker.

Als je al een in Nederland toegelaten auto hebt en je wilt die aanpassen om in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief zijn inderdaad foto's genoeg.
1 of 2 Foto's van de inrichting en kopieën van bijv. invalide parkeerkaart of keuringsrapport. Maar dat vind je allemaal op "Voorwaarden Laag tarief" (Die de belastingdienst maar weer eens wijzigt)
Bij een invoer kun je dit allemaal in een keer laten schouwen. (ten minste in Elsloo, waar een belastingambtenaar aanwezig is)

Mr.T(5),

Waarom ik voor de T5 zou kiezen is puur vanwege de leeftijd en toch ook wel een stukje rijgenot. De T5 vind ik persoonlijk veel 'lekkerder' rijden. Het verbruik is ongeveer hetzelfde voor de T4 e de T5. Uiteraard, onnodig te vermelden, afhankelijk van je rechtervoet. :ikrij
De afmetingen zijn ook net iets groter waardoor het allemaal wat makkelijk gaat.
Ik heb de oprijplaat, die ik gewoon op internet verkoopsites gevonden heb, door mijn eigen garagebedrijf laten monteren. Een kwestie van 4 bouten in een balk schroeven.

Waar je wel rekening mee moet houden is de maten. Als je een korte wielbasis hebt zal het allemaal toch wat krapjes zijn. Zeker als er nog ruimte door de oprijplaat in beslag genomen wordt. Ik heb zelf daarom bewust een lange wielbasis gekocht. Mede door de ervaring dat de T4 kort was. Omdat ik een ontheffing voor het tussenschot had was het te doen.

De ontheffing die je aanvraagt kun je samen met je vader doen. Dit heeft als voordeel dat én jouw huisgezin en het huisgezin van je vader deze bus mogen rijden. Dat is een wettelijk stukje waar weliswaar nagenoeg niet op gecontroleerd wordt.

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo eenvoudig kan het zijn. De oprijplaat is onder het chassis vastgemaakt op een tussengelaste balk. Als de bus weer een keer op de brug komt voor onderhoud probeer ik daar ook een foto van te maken, maar dat kan nog even duren.

Succes,
Peter
Laatst gewijzigd door ELPeter op 06 jun 2012, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
Mr. T
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2011, 16:22

Re: T5-rolstoelbus importeren vanuit Duitsland -

Bericht door Mr. T »

Bedankt voor alle info. Ik zal updates melden hier.

groeten van Mr. T(5)
Plaats reactie