Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tips zijn welkom

vragen over de T4
vander K
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2007, 12:45
Locatie: oosterwolde

tips zijn welkom

Bericht door vander K »

Hallo,
ik ben nieuwe op het forum dus kort voorstellen is wel op zijn plaats.
Ik ben Dennis, 32jr uit Oosterwolde.

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de aanschaf van een T4.
Mijn doel met de bus is ombouw naar camper. Ik heb 3 kinderen waarvan 2 in een tentje kunnen slapen.
De bus moet dus 5 zitplaatsen hebben en 3 slaap-plaatsen.
Na heel wat internet uurtjes heb ik voor mezelf de bevestiging gekregen dat een T4 de ideale auto is.

Voordat ik me ga storten in een zoektocht naar DE T4 voor mij, wil ik natuurlijk eerst hier even weten van de "ervaren T4 die-hards" wat volgens jullie wijsheid is.

Aankoop tips heb ik inmiddels genoeg.
Maar wat is de geschikte bus, 1.9 of 2.4, korte of lange WB, geel of grijs kenteken.
dat soort info die mij helpt de juiste keuze te maken.
Het budget voor aanschaf is ong 8000,-
of inruil van mijn huidige auto, Astra Station 2003 benzine
bananaman119
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:55
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door bananaman119 »

Hoi Dennis,

Allereerst welkom op de site!

Voor de juiste keuze welke T4 je moet aanschaffen zijn een aantal vragen die je je moet stellen;

Ga je veel rijden? > ja, Diesel - Nee, Benzine
Ga je op vakantie door de bergen? > Ja, TDI /Benzinemotor - Nee, 1,9TD/2,4D
Wil je een beetje 'doorrijden'? > Benzine(VR6/2,5L) of TDI

Verder zou ik een 'bustent' kopen voor de extra slaapplaatsen en het gemak.
Je hebt dan 2 slaapplaatsen in de bus zelf en eentje (of meer) in de 'voortent'.

Met een volledige reisbepakking ben je redelijk aan het gewicht dus raad ik je aan een iets krachtigere motor te nemen om eventuele tekortkomingen uit te schakelen.

Er zijn ook veel camperrijders op dit forum dus hoop ik dat zij je veel wijzer kunnen maken dan ik kan.
In ieder geval veel succes en ik hoop eerdaags je T4 'voor', 'tijdens', en 'na' de ombouw te mogen bewonderen!

Groeten uit Leiden West,

Dennis(Bananaman)119
Ik heb tegenwoordig Navigatie aan boord.... dus voortaan ben ik alleen nog "Figuurlijk" behoorlijk de weg kwijt...
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, gezien mijn ervaring zou ik voor een korte wielbasis gaan.
Ik heb zelf een Westfalia fabriekscamper.
Overeenkomst : we hebben ook drie kinderen.
Met z n allen in de camper slapen lukt niet.
We hebben dus een tenttrailer die zeer snel op te zetten is.
Een andere optie is dus een bustent.
Ik vind de bagageruimte in de camper tegenvallen vandaar dat ik blij ben met de tenttrailer.
Een bustent neemt weer bagageruimte in.
Woon je in Oosterwolde Friesland of Oosterwolde Gelderland ?
Groeten Henk Peter.
vander K
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2007, 12:45
Locatie: oosterwolde

Bericht door vander K »

Kijk dat zijn snelle reacties!

Veel rijden, Ja!!
bergen, waarschijnlijk
doorrijder, nee 120 is hard zat (meestal)
aanhanger, nee we hebben de caravan verkocht omdat ik het rijden met aanhanger zat ben op lange stukken.
Mischien die ruimte compenseren met lange WB?
wat zijn buiten het gewicht en extra ruimte de plussen en minnen van een lange tov een korte?

Oosterwolde FR wonen
Oosterwolde GLD werken (vlakbij)
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hoi Dennis

Welkom bij de club met het gezondste virus........de Transporter.

Ik heb zelf ook nagedacht over het camper verhaal.
Maar niet zover gegaan dat het blijvend is.
Mede door de gewone uitvoering en de zwaardere motor kan ik mijn kleine auto's op een trailer de bergen in sleuren.

Veel plezier op WJW.com.
Ga ook in de startpagina alle tips en trucs maar langs en met het keuze menu door alle wetenswaardigheden. Het is echt nuttig.

Meer info over ons T4 project vind je op de link onder de foto. (T4-449)

Groeten van nog een
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ja dan heb je met een lange wielbasis wel meer ruimte.
kijk eens op http://www.reimo.de
Er bestaan ook inbouwsets voor lange wielbasis.
Kijk ook eens op http://www.sprintercampers.nl
Ik heb geen binding met dit bedrijf.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

ik rij lwb
ik wacht op uitslag bezwaar sbg
als dat negatief uit valt ga ik ook ombouwen naar kamper
ik heb op ebay.de een slaapbank op de kop getikt 3 zit cq slaapplaatsen dan voorin stoel en bank dan heb je 6 zitplaatsen
ik plaats achter de bestuurder een keukentje (aan de maat)
zaag een gat in het dak en leg en een iets grotere t4 dakplaat overheen(slopers genoeg)
voor deel lwb op kwb is de 40 cm exstra binnen ruimte(kan je slapen en toch de spullen binnen houden)
motorisch gewoon een tdi nemen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
vander K
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2007, 12:45
Locatie: oosterwolde

Bericht door vander K »

Ik begin steeds meer te neigen ri TDI LWB. dat wordt me ook wel aangeraden als ik het allemaal duidelijk lees. Vwb indeling van een camper heeft iedereen ook de meest uiteen lopende ideeen (gelukkig). Is er iemand die een rondzit achterin of treinzit heeft?

Als iemand een goeie T4 weet die aan mijn wensen voldoet, hoor ik het graag.
Ik wil wel graag mijn auto inruilen.

Aan het aantal reacties in korte tijd mag ik denk ik wel opmaken dat men elkaar graag helpt.

:proost
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, dat lijkt mij het mooiste LWB en TDI.
Zal wel wat boven je budget uitkomen denk ik (8000 EURO)
Ga dan voor de 102 pk, heeft een betere koppeling dan de 88 pk.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

hoezo een lwb tdi 98 is er al voor 7750 (ex inruil)
kijk maar eens naar gerard 880 zijn nieuwe bus (zie fotogalerij t4 880)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
jappie 10
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:57
Locatie: Kollumerzwaag

Bericht door jappie 10 »

Hallo,

Informeer je terdege over de mogelijkheden tot het vervoer van personen achterin de bus
Als je bv een bus van 1998 of jonger neemt heb je een probleem,daar mag je nl geen personen achterin vervoeren,ook al zou je er gordels in monteren.
Een bus van 1997 of ouder mag dit wel.
Waneer je de zitplaatsen in lengte richting(dus niet in rijrichting) maakt heb je geen probleem

Als je een bus koopt met geel kenteken hoef je na keuring geen BPM meer te betalen.
Ben inmiddels ook (weer) van start gegaan met de ombouw ,ik gebruik hiervoor een bus van 1999 met een 1.9TD heeft 109.000 km gelopen.
Heb hem net weer opgehaalt bij TheoMusch heeft een grote beurt gehad.
Op mijn site http://www.silvercoach.nl staan al wat plaatjes
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

Hoi,

Als ik jouw was zal ik ongetewijfeld voor een langwielbasis gaan met 2.5Tdi 102pk motor

een verlengde transporter heeft een betere wegligging dan een korte ..

en een 2.5Tdi 102pk is een betrouwbare motor,snel,zuiniger dan een 1.9en 2.4 en ook zuiniger dan een 2.5 tdi 88pk ..

En als je op vakantie wil met de bus neem dan eentje met AIRCO betaal je iets meer maar dan heb je ook wat.

een 99er met airco 2.5Tdi zijn rond de 8.000/9.000euro te vinden maar dan wel een knappe.

verder als je hem camper wil maken ook op papier neem dan een geel kenteken kost iets meer dan een grijskenteken maar bij ombouw hoef je geen bpm te betalen en dat loopt bij een 99er snel paar duizend euro's

succes met je zoektocht
en hoop dat we je snel op het forum zien met een t4

Mvg Seref 795
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk-1 »

Hoi van de K , welkom op weetjewel :happy en weet zeker dat je van je aankoop geen spijt zal hebben

Waar je zeker aandacht aan moet schenken is de geschiedenis
Is hij altijd goed onderhouden is de geschiedenis bekend ??
NAP kilometerstand enz.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hallo vanderK,
Welkom op wjw :happy

Vorig jaar hebben wij ook een T4 gekocht, speciaal voor ombouw tot camper. Het is een LWB TDI 102 pk geworden :gekte en hij is nu camper :feest , basisombouw door http://www.fsl.nl en nu nog een hoop dingetjes om zelf te doen.
Omdat je al weet dat je er een camper van wilt maken, kan ik je aanraden een T4 Kombi (personen/geel kenteken)-uitvoering te zoeken. Groot voordeel hierbij is dat na de herkeuring geen BPM meer verschuldigd is. Let wel op dat busjes die van een taxibedrijf zijn geweest nog wel BPM-belast zijn!
Busjes die van bedrijven zijn geweest (taxi, verhuur, enz.) zijn nog BTW-belast.
Fiscaal gezien zijn personenbusjes uit overheidsdienst (of van particulieren) het interessantst, daarvoor hoef je zowel geen BPM als BTW meer te betalen. Er worden regelmatig T4-kombi's aangeboden via http://domeinen.minfin.nl, afdeling roerende goederen. Ook zijn er wel bij handelaren te vinden via autosites of marktplaats. Voordeel van ex-overheidsbusjes is dat het onderhoud meestal geen probleem is geweest. Je kan alleen wel eens tegen politiebusjes aanlopen waar arrestanten in tekeer gegaan zijn :bonk
Veel succes met de aankoop, verbouw en het gebruik! Misschien tot ziens op een meeting (april => campermeeting :goodidea zie menu meetings)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
vander K
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2007, 12:45
Locatie: oosterwolde

Bericht door vander K »

keuzes keuzes keuzes :nuts

JAPIE10
Hallo,

Informeer je terdege over de mogelijkheden tot het vervoer van personen achterin de bus
Als je bv een bus van 1998 of jonger neemt heb je een probleem,daar mag je nl geen personen achterin vervoeren,ook al zou je er gordels in monteren.
Een bus van 1997 of ouder mag dit wel.
Waneer je de zitplaatsen in lengte richting(dus niet in rijrichting) maakt heb je geen probleem
Dus als ik het goed begrijp mag ik geen multivan interieur inbouwen in een bus (grijskenteken, dubbelcabine) uit 2000 maar wel in dezelfde uit 97?
en mag ik in die bus uit 97 ook een rondzit met gordels monteren?
Plaats reactie