Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellings bak

vragen over de T5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Versnellings bak

Bericht door erik 924 »

Normaal gesproken wordt de olie van de bak NOOIT vervangen?
Navraag gedaan bij garage..en vw...8 Juni heeft de bus een beurt en APK en dan laat ik de Olie vervangen..Vond in het voorgaande stukje wel een punt om het te doen..
De garage was het wel een beete met me eens..Dus bakolie wordt vervangen..
Het magneetje van de vuldop kan niet alle ijzerdeeltjes vasthouden toch..155.000 km 128 kw handgeschakeld.
:driveT5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Versnellings bak

Bericht door robertTREBOR »

eyyy ronald !!

ik rij idd. veel daar bij die spoorlijn bij de maassluisedijk / maratonweg omdat ik wat bedrijfshallen heb op
industrie terrein "de vergulde hand"
volgende keer ff toeter ! altijd leuk wjw te ontmoeten !
voor de zkerheid nog ff pic van me bus

gr. rob
IMG00474-20100907-1047.jpg
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: Versnellings bak

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Jaja dat was em. :ikrij
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Versnellings bak

Bericht door InfoMuis »

Wel type olie moet er in een 6 versnellingen bak van de T5 ?
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Versnellings bak

Bericht door InfoMuis »

Is het GL-4 ??
edwinsmit
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2011, 20:11

Re: Versnellings bak

Bericht door edwinsmit »

Mijn versnellingsbak is ook kapotgelopen. lager met code 0a5311235b loopt kapot daardoor gaat een as in de versnellingsbak trillen en zwaarder lopen en dat heeft weer tot gevolg dat je massavliegwiel koppeling drukgroep etc ook naar de kl.... is.
Verder ook al de rechter aandrijfas kapot gehad ( €800 excl btw) en de turbo heeft het ook al de geest gegeven. Dus wat mij betreft niet echt een betrouwbaar vw product
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Versnellings bak

Bericht door robertTREBOR »

edwinsmit schreef:Mijn versnellingsbak is ook kapotgelopen. lager met code 0a5311235b loopt kapot daardoor gaat een as in de versnellingsbak trillen en zwaarder lopen en dat heeft weer tot gevolg dat je massavliegwiel koppeling drukgroep etc ook naar de kl.... is.
Verder ook al de rechter aandrijfas kapot gehad ( €800 excl btw) en de turbo heeft het ook al de geest gegeven. Dus wat mij betreft niet echt een betrouwbaar vw product

een rustige rijstijl, bakolie om de 2 jr verversen is volgens mij voldoende om de boel heel te houden.

r. aandrijfas ga ik preventief checken en op voorhand verv. als dit mogelijk is, ( geen zin ergens langs de weg te staan midden in de nacht, zonder vluchtstrook brrrrr.)

de turbo gaat stuk wat ik er van begrepen heb vanwege de smerige uitlaatgassen die via de EGR klep weer in je inlaatspruitstuk komen en dat daardoor de verstelbare turboschoepen vast gaan zitten en de turbo stuk gaat, voor 100 euro laat je die EGR klep bij een tuner software matig dicht schrijven. probleem van de kapotte turbo opgelost ! voor 350 euro laat die EGR dichtschrijven en opvoeren naar 207 pk, dat laatste heb ik gedaan waardoor het probleem van snel afslaan onder de 800 toeren ook was opgelost.
de motor loopt een stuk soepeler op lage toeren en is nooit meer afgeslagen, voorheen echt een ergenis
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Versnellings bak

Bericht door Mickel Moen »

erik 924 schreef:Normaal gesproken wordt de olie van de bak NOOIT vervangen?
Navraag gedaan bij garage..en vw...8 Juni heeft de bus een beurt en APK en dan laat ik de Olie vervangen..Vond in het voorgaande stukje wel een punt om het te doen..
De garage was het wel een beete met me eens..Dus bakolie wordt vervangen..
Het magneetje van de vuldop kan niet alle ijzerdeeltjes vasthouden toch..155.000 km 128 kw handgeschakeld.
:driveT5
Ik heb er nooit zo bij stilgestaan. Is het inderdaad zo, dat de versnellingsbakolie regulier nooit vervangen wordt?
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Versnellings bak

Bericht door robertTREBOR »

denk dat het commercieel voor vw veel intressanter is om de bakolie nooit te verversen.

na jaartje of 5 loopt de hele bak muurvast door slijpsel en metaaldeeltjes wat met de olie mee gaat circuleren

en lekker overal tussen je lagers en tandwielen gaat zitten.

hup bak naar de kloooote.

zo hou je de monteurs in de werkplaats lekker bezig , toch ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellings bak

Bericht door Multivan Generation »

robertTREBOR schreef:denk dat het commercieel voor vw veel intressanter is om de bakolie nooit te verversen.

na jaartje of 5 loopt de hele bak muurvast door slijpsel en metaaldeeltjes wat met de olie mee gaat circuleren

en lekker overal tussen je lagers en tandwielen gaat zitten.

hup bak naar de kloooote.

zo hou je de monteurs in de werkplaats lekker bezig , toch ?
Ik denk dat het voor VW commercieel veel interessanter is,
om wel bakolie te vervangen. Zodat ze weer een kwaliteits imago kunnen opbouwen.
De Crafter is een drama, de aandrijfassen etc van de T5, moet ik nog meer noemen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: Versnellings bak

Bericht door fokkert »

Hier in België hebben wij een tijdje terug een leuk programma gehad. 1 stukje daarvan is me bijgebleven.

Als ik deze reactie's hier lees, moest ik er even aan denken.

http://www.youtube.com/watch?v=CWx5lrA4BOs

Grtz Fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Versnellings bak

Bericht door TsX »

paar dagen terug gemerkt dat de synchronisatie van 2de versnelling er bijna door zit.
Heb vandaag olie van vw meegebracht, zal deze binnenkort maar eens vervangen.
Maar ik vermoed dat het probleem(pje) daarmee niet echt zal opgelost geraken...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Versnellings bak

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Ik ben ook geen voorstander van een egr klep en betwist ook sterk het nut ervan.
Maar om nu direct te zeggen dat hier je turbo van stuk gaat dat voert me een beetje te ver.
Ik weet het niet helemaal precies maar het gaat ongeveer zo.
In het stationair gebied en bij hele lage toeren, gaat je egr klep los, en een klep vanaf je intercooler naar je inlaat een beetje dicht. Hierbij word er dus min of meer geforceerd, lucht welke door je egr uit je uitlaat komt weer het inlaattraject ingeblazen. Dit om de nox uitstoot te verminderen. Dat deze "vuile lucht" kan gaan condenseren tegen het koudere inlaatspruitstuk dat kanik me wel voorstellen. En hierbij nogal wat troep achterlaat en je inlaattraject vervuild.
Dat deze na herverbranding in de motor je verstelbare schoepen nog vervuild dat waag ik te betwijfelen.

Veel korte stukjes rijden met heel weinig vermogens vraag en vooral de geregelde katalysatoren zijn hier veel vaker debet aan.
Ehm ook ik had last van een minder schakkelende bak. Maar na vervanging van het twee massa vliegwiel en de koppeling schakkelde het geheel weer als vanouds.

Succes allemaal.
Willie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2014, 21:18

Re: Versnellings bak

Bericht door Willie »

Heeft iemand een foto van de vulplug van de versnellingsbak vw t5 128kw, want op de een of andere manier zie ik hem niet zitten...
Willie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2014, 21:18

Re: Versnellings bak

Bericht door Willie »

Heb hem gevonden!!
Plaats reactie