Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbruik

vragen over de T4
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Verbruik

Bericht door ailko vos »

Ons verbruik is tijdens de rit naar het vakantie adres ongeveer 1 op 5.Het is een 88pk tdi getuned . ........rij ongeveer 120km met sleurhut erachter van 1500 kilo. we willen ook nog eens met onze lmc 720 rdk van 2000 kilo op vakantie dat zal vast een nog hoger verbruik gaan worden
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Verbruik

Bericht door René »

Das een best verbruik zeg
Vorig jaar met Hobby 540 weggeweest, gemiddeld 1 op 9.
Nu andere voortent (lichtgewicht) maar wel weer mover.
Vraag me af wat ie nu gaat doen.

René
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Verbruik

Bericht door rick_k »

Als ik met de autoambulance met Volvo V40 rijd, dan weegte de trailer: 690 + 1345 = 2045 kg.
Rijplaten van 50 kg de stuk liggen in de bus. Bus weegt dan ongeveer 2 ton. Naja, dan rijd ik op de geijkte teller 95 km/h (ivm boetes...).

1:12

102 pk ACV van 1996.

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Verbruik

Bericht door frank884 »

rick_k schreef:Als ik met de autoambulance met Volvo V40 rijd, dan weegte de trailer: 690 + 1345 = 2045 kg.
Rijplaten van 50 kg de stuk liggen in de bus. Bus weegt dan ongeveer 2 ton. Naja, dan rijd ik op de geijkte teller 95 km/h (ivm boetes...).

1:12

102 pk ACV van 1996.

mvg Rick
Hard rijden(boven de 130 km/h) zuipt meer brandstof dan een flinke belading
dat is mijn ervaring met "verbruik" zeker als het boven de 150 km/h is dan gaat het hard ook in de tank!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Verbruik

Bericht door rick_k »

Klopt. Maar met de 2.4 diesel en autoambulance was ik al blij met 1:5

Als ik 140 rij met de trailer, dan loopt dat ding nog maar 1:7

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Verbruik

Bericht door frank884 »

rick_k schreef:Klopt. Maar met de 2.4 diesel en autoambulance was ik al blij met 1:5

Als ik 140 rij met de trailer, dan loopt dat ding nog maar 1:7

mvg Rick
Dat is best veel,.... met de 2.4 heb ik geen ervaring
ik heb wel een 1.9TD gehad en die 4 cylinder gebruikte wel iets meer als de ACV 5 cylinder maar niet erg veel meer.
die motoren zijn niet zo efficieent als de TDI ze produceren meer rest warmte

maar in de winter was dat wel fijn want die was een stuk eerder op bedrijfstemperatuur (90 graden) dan de TDI die heeft daar wel 10 km voor nodig

meer Als 1;10 heb ik echter met de TDI nooit kunnen noteren.
een 2,4 is wel wat ouder dan een TDI van 2002 mischien zijn de vertuivers ook wat na aan het laten??

we hebben dat bij een vrachtwagen gehad die was na het vervangen van de verstuivers bij 850.000km ook 20% zuiniger
hij trok ook niet meer daarvoor.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Verbruik

Bericht door rick_k »

Ja de 2.4 was gewoon op hoor.
Die zat op 450.000 km op de originele verstuivers. Hij rookte wel mooi, maar startte erg slecht (3x gloeien, beetje gas houden en koud start erbij), maar goed die is weg.

mvg Rick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Verbruik

Bericht door sgsdebruijn »

Gisteren teruggereden uit de Jura, 1 op 9.3 bij snelheden tussen de 120 en 140 op de snelweg incl skibox (2.80*0.8m) en de auto proppievol.
Man man wat reed de bus lekker, trok lekker in de bergen en zo rond de 3000rpm in zijn 5 is gewoon een genot.
Normaal zit ik rond de 1 op 12.3
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verbruik

Bericht door Beckontheroad »

rick_k schreef:Klopt. Maar met de 2.4 diesel en autoambulance was ik al blij met 1:5

Als ik 140 rij met de trailer, dan loopt dat ding nog maar 1:7

mvg Rick
Kwam met de Kerst met ambu met auto erop uit Duitsland, heen en weer 700km 1:9,5.


Normaal verbruik 1:12
Doorrijden met volle bepakking (camper) 1:10- 1:11
Bergen ( 3 passen van elk ca 2300m) 1:11
Met 2 kajaks op het dak ca 1:12 ( Zweden v.v.)
Diesel AAB 2.4

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Verbruik

Bericht door rick_k »

Tjah, maar de 2.4 rookte wel mooi ik had de pomp al kritisch gezet, zodat er nog een beetje vermogen uit zijn versleten motortje kwam.

Eigenlijk moest dat apparaat een volledige revisie hebben, daarom is ie ook maar verkocht.

13 jaar met 3269 kilo vond ie wel best 450.000 km met bij de 2 ton een nieuwe kop ivm springen van db-riem...

mvg Rick
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Verbruik

Bericht door jan.j.531 »

Hoi wij zijn door de alpen naar zuidfrankrijk gereden via de binnenwegen verbruik 1:15 terug een stuk tolweg verbruik 1:9,met een 1.9td omgebouwd tot camper,in de bergen flink laten trekken dus ik dacht daar zal het verbruik wel hoger zijn,maar hij dronk meer op de snelweg bij circa 125km per uur motor heeft 360 000 km op de klok staan.grt jan.
Gebruikersavatar
Tee4oor
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011, 16:08
Locatie: Leiden & Keulen

Re: Verbruik

Bericht door Tee4oor »

Hoi,

heb een 102 peekaa met automaat (2002) en rij pakweg 90% grote weg en maar af en toe in de stad. Snelheden op de grote weg zo pakweg 120 en in de stad ben ik ook geen stoplicht kamikaze jager (hoe kan dat ook met ruim 2000 kg)
gemiddeld zit ik op 1:12 ...eneenbeetje :toppie

greetz, Ernst
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Verbruik

Bericht door Jurgen VH »

Jurgen VH schreef:Zelfde verbruik als de meesten hier ! 1:13 met een 2,5 TDI 102pk, ik sta er eigelijk wel versteld van hoe zuinig de T4 wel is :ikrij
Net terug van vakantie (Frankrijk) redelijk geladen en met de esterel plooicaravan eraan berg op/af en ik blijf versteld staan van de kracht die de toch maar 102pk heeft, je kunt niet geloven hoeveel auto's ik op de heuveltjes voorbij gestoken ben :ikrij
Met een verbruik van 1:10,13 ben ik ook wel heel blij ik had eerder een verbruik van 1:8,33 verwacht met een constante snelheid van +/- 130kmh "op gps" :yes
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Verbruik

Bericht door frank884 »

Jurgen VH schreef:
Jurgen VH schreef:Zelfde verbruik als de meesten hier ! 1:13 met een 2,5 TDI 102pk, ik sta er eigelijk wel versteld van hoe zuinig de T4 wel is :ikrij
Net terug van vakantie (Frankrijk) redelijk geladen en met de esterel plooicaravan eraan berg op/af en ik blijf versteld staan van de kracht die de toch maar 102pk heeft, " :yes
102 pk (dat is niet zo interessant) die 250 nm koppel daar gaat het om!!
en die zijn er bij 1600 - 1800 toeren.

een benzine motor met 102 pk heeft geen 250 nm koppel
en dan is daarbij het maximum vermogen pas beschikbaar ergens bij de 4000 toeren
en in dergelijke toerentallen trek je niet weg, dus trekken is echt wel iets voor Diesels.

en verder zo'n 2.5 liter inhoud met een 5 cylinder
dat houd berop ook veel beter tempo vast dan de kleinere motoren met op papier het zelfde vermogen, zoals die in een deel van de T5 's liggen
wat mij betreft ook een grote fout van VW om bij de T5 bij alle modellen vooral bij de allerzwaarste motoren naar 4 cylindertjes te gaan, in bedrijfswagens!!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Verbruik

Bericht door Jurgen VH »

frank884 schreef:102 pk (dat is niet zo interessant) die 250 nm koppel daar gaat het om!!
en die zijn er bij 1600 - 1800 toeren.

een benzine motor met 102 pk heeft geen 250 nm koppel
en dan is daarbij het maximum vermogen pas beschikbaar ergens bij de 4000 toeren
en in dergelijke toerentallen trek je niet weg, dus trekken is echt wel iets voor Diesels.

en verder zo'n 2.5 liter inhoud met een 5 cylinder
dat houd berop ook veel beter tempo vast dan de kleinere motoren met op papier het zelfde vermogen, zoals die in een deel van de T5 's liggen
wat mij betreft ook een grote fout van VW om bij de T5 bij alle modellen vooral bij de allerzwaarste motoren naar 4 cylindertjes te gaan, in bedrijfswagens!!!.
Hey Frank ik weet wat je bedoeld, maar als ik de specificaties vergelijk van mijn T4 2500TDI met 102pk en 250nm valt dit wel tegen op papier met mijn vriendin haar golf 4 1900TDI met ook maar 100pk maar toch een koppel van 320nm. Waardat ik altijd dacht dat de cylinderinhoud de nms bepaalde, dit zou maken dat de T4 meer koppel zou (moeten) hebben omdat deze toch 600cc meer heeft, blijkbaar ben ik toch verkeerd :nuts

Maar het T4 blok is een toppertje wat mij betreft :yes
Plaats reactie