Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1 L olie op de 300 km. (opgelost!)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door bartt4 »

zou m eerst eens ff lekker schoon spoelen en kijken waar het vandaan komt. Mischien een keering of ergens een leidig los of lek eer ik er andere motor in koop.

en golf 3 motor van 150 euro met 4 ton op de klok is ook niet alles natuurlijk. revisie blok kaal zit je rond de 850 euro aanbouw delen zoals verstuivers brandstof pomp en turbo kun je om zetten.

nogmals eerst ondekken waar het lek zit. want hij zuipt het niet op hij lekt gewoon flink. kan ook komen door die toevoeging door je moterolie destijds.
Niet alle keeringen kunnen hier altijd even goed tegen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

@ jan2009: nee de olie had ik al mee genomen van uit ons holland. ik wist dat de olie in frankrijk een stuk duurder zou zijn. maar als nog rond de 70,- kwijt.

@ Ruudje Dk: tis precies wat Bart4 zegt... voor 150 250 heb je wel een blok maar met dik 3 a 4 ton dus word je nog niet veel wijzer van. revisie word je wel wijzer van dan weet je wat voor blok je hebt en wat er mee gedaan is en hoe het er van binnen uit ziet.

@ Bart4: het is zeker weten geen lekkage wat de boosdoener is. dit is er bij gekomen omdat ik zo'n schoonmaak goedje er in heb gegooid. ik ben meerdere punten tegen gekomen die hierdoor zijn gaan zweten.
een 6 maanden geleden toen mijn zwager er nog mee reed was alles nog goed droog en verbruikte hij ook al.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ruben V schreef:@ jan2009: nee de olie had ik al mee genomen van uit ons holland. ik wist dat de olie in frankrijk een stuk duurder zou zijn. maar als nog rond de 70,- kwijt.
bij de supermarché koop je daar olie van shell die hier dik het dubbele kost..... dat die dan duurder is dan aldi olie van hier wil nog niet zeggen dat de olie duur is in frankrijk.... maar met die doorlooptijd bij jou kun je er beter niets duurders dan de goedkoopste in mikken...


voordat je lukraak een blok gaat reviseren en vervangen en het niet aan het blok ligt...

doe nou eerst een compressie en cilinderlektest om te beoordelen of het wel aan je blok ligt, anders geef je een hoop geld uit, zet oa de turbo terug erop en het ding zuipt nog steeds omdat bijvoorbeeld je turbo de oorzaak is.....

je zou niet de eerste zijn waar fors olieverbruik veroorzaakt wordt door interne lekkage van de turbo
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door ailko vos »

onze 1.9 verbruikte ook veel olie .eerst had ik niks in de gaten totdat er veel olie op de oprit kwam te liggen . we hebben de motor beschermplaat eronder uit gehaald en zagen dat het schuim wat erin zit volledig was vol getrokken met olie. we hebben het volgende gedaan blok geheel schoon gespoten en auto op bokken gezet en laten lopen en na enkele seconden zagen we aan de voorkant van het blok al olie lopen .de oorzaak was een paking lek van een of ander potje boven het olie filter huis en ook de pakking van het oliefilterhuis lekte door dit heb ik vervangen en er was nog een of andere retourleidng poreus aan de voorkant.alles netjes vervangen en hij verbruikt nu een halve liter op de 2000km maar als ik hem zwaar laat trekken is het iets meer.hopelijk kun je hier wat mee.kosten plaatje was 50 euro
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door gait »

voordat je lukraak een blok gaat reviseren en vervangen en het niet aan het blok ligt...

doe nou eerst een compressie en cilinderlektest om te beoordelen of het wel aan je blok ligt.
je zou niet de eerste zijn waar fors olieverbruik veroorzaakt wordt door interne lekkage van de turbo[/quote]


Ik zou inderdaad eerst de oorzaak opsporen. Is best mogelijk dat er een kleprubber of meerdere niet fijn zijn, is volgens mij geen reden voor een ander blok met misschien wel dezelfde problemen. Compressiemeten en lektest wijst niet uit hoe het met de schraapveren is gesteld dat is het probleem. Je kunt wel een supercompressie hebben en olie zuipen als een wilde. Dus eerst opsporen waar het probleem zit denk ik dan!
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door gait »

En???????????? Wat was de oorzaak??
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

nou met een enorme carterdruk lijkt het mij dat het de zuiger veren zijn....
met de roetmeting spoot het zelfs uit mn olie vulpijp. :nuts de roetmeting was ondanks zijn olie verbruik wel goed! (2 fuse kogel hoesjes verwisselen morgen en dan heb ik weer APK)

Maar een compressie test hoeft ook niet alles te zeggen want je olie schraper kan vast zitten versleten zijn en dus olie zuipen maar alsje zuigerveren dan nog goed zijn heb je wel een mooie goedie compressie.

Turbo is in orde. was erg schoon van binnen en de speling op het rad was ook prima in orde. hadden we ook al gecontroleerd. hoe dan ook het zit m echt in het blok. word dus toch echt blokkie dr uit! Iemand toevallig nog een mooi leuk goed blokje liggen?!
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

Nou het heeft even geduurd voor ik een blok gevonden had (moeilijk te vinden en niet erg veel haast gehad) en gisteren een motor wissel gedaan.
Ik heb een deelrevisie blokje besteld (rib uit je lijf) en deze is donderdag netjes thuis gebracht. Ik moest dus wel alles overbouwen.

hier wat foto's.

Nieuw blokje

Afbeelding


oude blokje er uit.

Afbeelding


Alles dr af

Afbeelding


Alles weer opt nieuwe blok schroeven gelijk nieuwe koppeling, gloeibougies, distributieriem, en V- snaren

Afbeelding


Heel de meuk dr weer in

Afbeelding


en starten maar!!!

Afbeelding


Starten en lopen! dus in 1x alles goed gedaan. dat is altijd fijn.
1 klein min puntje... de dieslepomp is op het gashevelasje gaan lekken!! :nuts iemand een idee?! dure revisie of eventueel zelf te doen door alleen een O-ring/keerring te vervangen?!


(sorry voor de slechte foto's was mn fototoestel vergeten dus alleen foon bij)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door frank884 »

misschien een stomme vraag??
Wat heb je voor olie in die 1.9TD??
doe daar niet te dunne olie in want 0 w 30 EN 5 w 30 die in de TDI's vanaf 2001 ( QG1 CODE)
mag daar niet in want anders zuipt die die ook op !!!!

Ik heb die ABL 1.9 TD altijd op goedkope minerale 15 w 40 gereden en om de 7500 km ververst.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

netjes de toegewezen olie. 505 zo uit mn hoofd.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door frank884 »

Ok, dan is het goed

hopelijk blijft die :driveT4 het nu :T44EVER heel wat jaartjes doen, na zo'n ingrijpende verbouwing
dan ben je die dure uitgave ook weer eens snel vergeten
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Multivan Generation »

er was iemand die zelf de lekkage op zijn brandstofpomp heeft verholpen.
Misschien met de zoekfunctie wel te vinden..

Chapeau voor het werk wat je aangedurfd hebt :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door Ruben V »

ik hoop dat hij even mee gaat zo ja! koste waren stuk hoger dan ik had verwacht maar dan nog ben ik goed koper uit dan een "goede" bus te kopen.

Ik heb even gezocht op het forum en even rond gevraagd en dit probleem dat de dieselpomp lekt bij het gashevel asje blijkt een veel voorkomend probleempje te zijn (gewoon slijtage natuurlijk) en is dus makkelijk zelf te repareren voor een paar tientjes.

Gelukkig... dacht even dat ik weer dik 500,- tot 1000,- kwijt zou zijn voor het reviseren van mn dieselpomp. er gaan namelijk erg veel spook verhalen over diesel pompen en het absoluut nooit aanraken want anders zijn ze kapot met hele dure reparatie kosten rond.

Het was weer een mooi leerzaam project zo'n dieseltje ombouwen. :toppie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door WouterW »

Ruben V schreef:Het was weer een mooi leerzaam project zo'n dieseltje ombouwen. :toppie
Klopt helemaal, zowel voor jezelf alswel voor de lezers van dit topic, even offtopic, welke klassieker staat er onder die deken, volgens kenteken een '51-er...ik gok een kever :jump

oeps fout...'t is een '54 er benz...zie ik nu. :muur Maare veel plezier met je Tvier met verse motor, moet toch wel weer een tonnetje of vier meekunnen :toppie
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 1 L olie op de 300 km.

Bericht door sgsdebruijn »

Lekker klusje, kan hij er weer even tegenaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie