Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koud starten t4 1.9diesel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door julien »

Je hebt helemaal gelijk meeste mulitmeters kunnen in combinatie met meetdraden en weerstand op te meten punt niet precies genoeg meten.
Maar het gaat me meer om de eerste diagnose als je bv 40 Ohm meet is het niet goed.
Een direct ingespoten 5 cilinder (tdi) heeft er veel minder last van pas als het echt koud is zijn ze nodig zoals je al zei in de winter.
Een vierpuntsmeting gebruik je bij serieschakelingen en niet bij parallel en kan ook gewoon met je multimeter.

gr julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door vw_camper »

Met een vierpuntsmeting wordt bedoeld dat je een bekende stroom door een (laagohmige) weerstand stuurt en ook de spanning erover meet met aparte draden. Op deze manier hebben de draadweerstanden geen invloed op de meting. Dit is met name bij het meten van lage weerstandswaarden belangrijk en heeft niets te maken met serie of parallelschakelingen. Er zijn weinig multimeters die deze functie hebben.
Klopt, als je 40 Ohm meet is het niet goed. Dan zijn alle gloeipluggen kapot.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door julien »

Je hebt gelijk, ik dacht dat je een v4 meting bedoelde.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

hallo
bedankt zover voor jullie reacties
ben van de week met hulp verder gaan zoeken
ditmaal eerst maar eens bij de distributie.
nu blijkt zowel de nokkenas als de krukas beide een tand verkeerd te staan
nu deze goed gezet en motor loopt al veel beter niet zo rauw.
maar helaas met koude motor weer slecht starten.
wat nu verder.
moet de tankelement nog gaan bekijken
de gloeiers zijn getest en werken naar behoren.
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door bartt4 »

Compressie test gedaan? Zeker weten dat riem nu goed zit? Merkteken krukas, barndstof pomp pen in gat, nokken as horzizontaal ( stripje in gleuf nokkenas achter klepdeksel bestuurderskand nokkenas) mocht dit net niet zuiver zitten dan tandwiel nokkenas losdraaien (klemconus) en tandwiel tenopzichte va nokken verdtaaien en weer vast zetten.
Eventueel op brandstofpomp tandwiel nog iets na te stellen (3 sleufgaten)
Zou eerst uitsluiten wat compressie is koud mits de riem 100% zeker zuiver staat. Gloei eens 3 a 4 keer achter elkaar eer je start scheelt dat?
Waar woon je welke omgeving? als het redelijk in het noorden is wil ik wel eens blik werpen. 1.9 kent weinig geheimen voor me
RUBBEREXPRESS
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

bartt4 schreef:Compressie test gedaan? Zeker weten dat riem nu goed zit? Merkteken krukas, barndstof pomp pen in gat, nokken as horzizontaal ( stripje in gleuf nokkenas achter klepdeksel bestuurderskand nokkenas) mocht dit net niet zuiver zitten dan tandwiel nokkenas losdraaien (klemconus) en tandwiel tenopzichte va nokken verdtaaien en weer vast zetten.
Eventueel op brandstofpomp tandwiel nog iets na te stellen (3 sleufgaten)
Zou eerst uitsluiten wat compressie is koud mits de riem 100% zeker zuiver staat. Gloei eens 3 a 4 keer achter elkaar eer je start scheelt dat?
Waar woon je welke omgeving? als het redelijk in het noorden is wil ik wel eens blik werpen. 1.9 kent weinig geheimen voor me
weet nu zeker dat de riem goed staat strip in gleuf gelegd
koperen buis in pomp gedaan en alle tekens goed gezet.
dus de riem ligt goed compressietest nog niet gedaan. heb ik helaas ook niet.
woon helaas niet in de buurt woon in het oosten de bus staat in elst.
dat ligt bij arnhem.
groet jeroen
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door bartt4 »

kempkens schreef:
bartt4 schreef:Compressie test gedaan? Zeker weten dat riem nu goed zit? Merkteken krukas, barndstof pomp pen in gat, nokken as horzizontaal ( stripje in gleuf nokkenas achter klepdeksel bestuurderskand nokkenas) mocht dit net niet zuiver zitten dan tandwiel nokkenas losdraaien (klemconus) en tandwiel tenopzichte va nokken verdtaaien en weer vast zetten.
Eventueel op brandstofpomp tandwiel nog iets na te stellen (3 sleufgaten)
Zou eerst uitsluiten wat compressie is koud mits de riem 100% zeker zuiver staat. Gloei eens 3 a 4 keer achter elkaar eer je start scheelt dat?
Waar woon je welke omgeving? als het redelijk in het noorden is wil ik wel eens blik werpen. 1.9 kent weinig geheimen voor me
weet nu zeker dat de riem goed staat strip in gleuf gelegd
koperen buis in pomp gedaan en alle tekens goed gezet.
dus de riem ligt goed compressietest nog niet gedaan. heb ik helaas ook niet.
woon helaas niet in de buurt woon in het oosten de bus staat in elst.
dat ligt bij arnhem.
groet jeroen
In arnhem en elst heb ik familie wonen, helaas kom ik de komende 2 week daar niet in de buurt, maar daarna wel weer een weekend.
Zou zorgen dat je bij een garage een compressie test kan doen. Dan weet je meer. mocht dit goed zijn moet je het in de brandstof zoeken
RUBBEREXPRESS
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door kempkens »

hallo daar ben ik weer
weer wat verder met mijn diesel
nog steeds het koud start probleem
het volgende nu gedaan
eerst de distributie op tijd gezet bleek een tand verkeerd te staan
nieuwe doorzichtige slang op de aanvoer van de pomp gezet
en in een externe tank gehangen ook gedaan met de terugvoer.
nu ben ik er dus uit dat de diesel niet terug loopt
maar nog steeds alleen starten op startpiloot even witte rook dan loopt hij weer als normaal
krijg ook stroom op de gloeiers of ze het zelf ook doen???? zijn wel al alle 4 vervangen.
weet iemand nu verder wat te doen.
zal dan echt de motor naar de kl*te
als het maar rijd stinkt en rookt
Swell
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2007, 23:25

Re: koud starten t4 1.9diesel

Bericht door Swell »

Grappig. Hier precies hetzelfde probleem.

Sinds koud weer slecht starten cq niet starten in de ochtend zonder start spray. gloeiboegies vervangen, maar helaas geen verbetering. Diesel terugloop was ook geen issue.

Wel bij de koude start een hoog frequent piepend geluid van de ventilator. Nu terug in de garage voor een check van de ventilator en een compressie test.

grtz,

Mark
Plaats reactie