Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

vragen over de T4
Plaats reactie
peterbusman
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2011, 15:13

Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

Bericht door peterbusman »

Ik heb sinds kort een T4 TD uit 1995 aangeschaft met 2 ton op de klok en helemaal geen luxe. Ramen gaan met de slinger en een grote analoge klok waar je normaal gesproken een toeren teller verwacht. Kortom: Perfect! Kan er ook niks stuk gaan is mijn redenering.

Maar helaas zijn er wel een paar kleinigheidjes waaronder de temperatuurmeter die niet omhoog gaat.

Ik heb de 4 polige signaalgever bij het blok (7019193696 blauw) vervangen. Dit hielp helaas niet
Vervolgens het dashboard er uit gehaald en de spannings regelaar vervangen. Dit hielp ook niet
Alle solderingen opnieuw aangebracht in het dash + de klemmen waar de pennetjes van de meter invallen aangedrukt, Dit hielp ook niet.
Tot slot de Geel rode draad bij de stekker van de sensor bij het blok aan de massa gehangen, en toen ging de meter wel maximaal omhoog en ging signaal ledje van de temperatuur knipperen.

Helaas werkte dit 2 keer en nu knippert alleen het ledje nog en doet de meter zelfs met de massa methode niks meer.

Als ik de sensor verwijder en deze warm stook dan springt de pomp wel aan en gaat het ledje in het dash knipperen.

Mijn eigen (amateur) conclusie:

Bedrading en massa ok, anders zou de pomp niks doen en het ledje in het dash niet knipperen. Dus OK
Sensor gemeten met multimeter op weerstand gaat naarmate hij warmer word van 200 naar 0, en bij afkoelen slaat hij boven de 200 in sper. De thermo schakelaar op de andere 2 pootjes doen ook hun werk. Dus OK

Blijft over de print in het dashboard. Of de meter zelf is stuk maar dat lijkt me vrij sterk gezien het simpele toch degelijke binnenwerk.

Oh ja, de brandstofmeter doet het wel gewoon.

Ik wil niet meer lukraak onderdelen aanschaffen, maar ik neig richting een nieuw dashboard.

Wat is jullie oordeel hierover? :driveT4
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

Bericht door jan.j.531 »

Je kan ook de thermostaat eens vervangen of iets voor de radiateur hangen,om te zien of hij het nu wel doet.deed bij ons ook bijna niets karton voor radiateur goed warm rijden en daar ging de meter. grt jan. :werkaanT4
peterbusman
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2011, 15:13

Re: Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

Bericht door peterbusman »

jan.j.531 schreef:Je kan ook de thermostaat eens vervangen of iets voor de radiateur hangen,om te zien of hij het nu wel doet.deed bij ons ook bijna niets karton voor radiateur goed warm rijden en daar ging de meter. grt jan. :werkaanT4
Bedankt voor de tip, maar als ik de sensor in een kopje met kokend water dompel (terwijl de sensor nog aan de auto bekabeling hangt) doet de temp meter ook niks. Heb dus een nieuw exemplaar op deze manier getest en de oude beide geen sjoege. Heb ze ook allebei doorgemeten en dat was allemaal ok.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Vanmiddag in de garage geweest, vanwege steeds, te pas en te onpas, knipperend lampje koelvloeistof. Monteur heeft twee solderingen opnieuw gedaan. Twee solderingen op de plaats, waar de stekker aan de achterzijde ingestoken moet worden, waren losgetrild. Het betrof de buitenste twee. Was met een vergrootglas wel te zien.
Op de terugweg naar huis knipperde het lampje deze keer eens niet. Hoop dat het zo blijft. Ik had de koelvloeistof al vervangen en de thermostaat en een nieuw expansievat aangebracht.
Betrof een AAB 2.4 uit 1992.
Aanvulling d.d. 21-12-11
De monteur had alleen de klokkenwinkel teruggeplaatst. De rest van de kappen niet gemonteerd. Ik moest vandaag nog een nieuw blauw ledje voor het groot licht halen. Heb dit vandaag gemonteerd en daarna alles terug ingebouwd. Toen bleek de temperatuurmeter niet meer te werken. De oorzaak was, dat ik tijdens het monteren de wijzer van de temp.meter over zijn rustpunt had gedrukt. Zodoende kon hij niet meer omhoog. Bleef haken. Zootje weer open en nu beter gedaan.
Misschien even naar kijken bij jou. Lampje de hele dag niet meer geknipperd.
Groet,
Herman744
peterbusman
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2011, 15:13

Re: Temperatuurmeter T4 1.9 TD 1995

Bericht door peterbusman »

Herman744 schreef:Hoi,

Vanmiddag in de garage geweest, vanwege steeds, te pas en te onpas, knipperend lampje koelvloeistof. Monteur heeft twee solderingen opnieuw gedaan. Twee solderingen op de plaats, waar de stekker aan de achterzijde ingestoken moet worden, waren losgetrild. Het betrof de buitenste twee. Was met een vergrootglas wel te zien.
Op de terugweg naar huis knipperde het lampje deze keer eens niet. Hoop dat het zo blijft. Ik had de koelvloeistof al vervangen en de thermostaat en een nieuw expansievat aangebracht.
Betrof een AAB 2.4 uit 1992.
Aanvulling d.d. 21-12-11
De monteur had alleen de klokkenwinkel teruggeplaatst. De rest van de kappen niet gemonteerd. Ik moest vandaag nog een nieuw blauw ledje voor het groot licht halen. Heb dit vandaag gemonteerd en daarna alles terug ingebouwd. Toen bleek de temperatuurmeter niet meer te werken. De oorzaak was, dat ik tijdens het monteren de wijzer van de temp.meter over zijn rustpunt had gedrukt. Zodoende kon hij niet meer omhoog. Bleef haken. Zootje weer open en nu beter gedaan.
Misschien even naar kijken bij jou. Lampje de hele dag niet meer geknipperd.
Groet,
Herman744
Bedankt voor de info :) Ik heb met wick lint alle tin van de connector op de print verwijderd en met flux en good old loodhoudende tin de boel weer vergezet. Alle punten met de multimeter doorgepiept en alles maakte goed contact. Nu heb ik wel de naald van de meter er af gehaald. Misschien dat daar het probleem zit! Dat lampje waar je over hebt gaat wel knipperen zodra ik de sensor warm stook, dus de naald van de temp meter is een goede verdachte :driveT4
Plaats reactie