Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tachograaf vrijstelling

vragen over de T5
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door mulrivan-edition »

Donald4Motion schreef:En als je geen tacho hebt kan je ook niet aan tonen dat je niet meer dan 12 uur aan het rijden bent :nuts

erg krom dir K regeltjes.
Oh dan hoef ik me niet druk te maken, geen tacho, geen rittenstaat, niks aan het handje :yes
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door klungel »

Klusman schreef:
klungel schreef:Citaat uit bedrijfsauto.com ;
Als u privé rijdt met uw Vito, valt u onder de uitzonderingsregel voor eigen vervoer, onder voorwaarde dat dit niet meer is dan 12 uur per week. Als u, mèt aanhanger, meer zou rijden dan 12 uur per week, zou u over een tachograaf moeten beschikken. Omdat uw auto voor 1 mei 2006 op de weg kwam, kan dat een analoge tachograaf zijn

dus zo als ik het lees hoeft het niet als je ook al bijtelling betaald omdat je de auto dan prive gebruikt, als je als particulier een bus hebt hoef je ook geen tachograaf te hebben.
Naar mijn idee is het niet zo lastig, als je maar aantoont dat je materialen voor je eigen bedrijfsgebruik vervoerd, valt het allemaal wel mee, tenzij je ook spullen voor derden gaat vervoeren. dus volgens mij is er niks aan de hand als je met een caravan achter de bus door het buitenland rijdt, moet je wel aan kunnen tonen dat het je eigen caravan is :ikrij
Volgens EVO kun je alleen maar met een vrijstelling aantonen dat je aan deze regels voldoet.
Vrijstelling is alleen bij EVO verkrijgbaar, door lid te worden € 480,- per jaar, dus zij varen er wel bij.
EVO is een vereniging voor goederenvervoer, als je niet in het goederenvervoer zit zou ik niet weten waarom je er lid van moet zijn.
Als je aan kunt tonen dat het alleen eigen vervoer is is er niets aan de hand.
Bij verkeerscontroles hebben ze ook wel eens mijn laadruimte bekeken, en daar lagen alleen maar mijn eigen spullen in en er was verder niets aan de hand.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

klungel schreef:
Klusman schreef:
klungel schreef:Citaat uit bedrijfsauto.com ;
Als u privé rijdt met uw Vito, valt u onder de uitzonderingsregel voor eigen vervoer, onder voorwaarde dat dit niet meer is dan 12 uur per week. Als u, mèt aanhanger, meer zou rijden dan 12 uur per week, zou u over een tachograaf moeten beschikken. Omdat uw auto voor 1 mei 2006 op de weg kwam, kan dat een analoge tachograaf zijn

dus zo als ik het lees hoeft het niet als je ook al bijtelling betaald omdat je de auto dan prive gebruikt, als je als particulier een bus hebt hoef je ook geen tachograaf te hebben.
Naar mijn idee is het niet zo lastig, als je maar aantoont dat je materialen voor je eigen bedrijfsgebruik vervoerd, valt het allemaal wel mee, tenzij je ook spullen voor derden gaat vervoeren. dus volgens mij is er niks aan de hand als je met een caravan achter de bus door het buitenland rijdt, moet je wel aan kunnen tonen dat het je eigen caravan is :ikrij
Volgens EVO kun je alleen maar met een vrijstelling aantonen dat je aan deze regels voldoet.
Vrijstelling is alleen bij EVO verkrijgbaar, door lid te worden € 480,- per jaar, dus zij varen er wel bij.
EVO is een vereniging voor goederenvervoer, als je niet in het goederenvervoer zit zou ik niet weten waarom je er lid van moet zijn.
Als je aan kunt tonen dat het alleen eigen vervoer is is er niets aan de hand.
Bij verkeerscontroles hebben ze ook wel eens mijn laadruimte bekeken, en daar lagen alleen maar mijn eigen spullen in en er was verder niets aan de hand.


EVO staat voor Eigen Vervoer Organisatie, en daar kan je vrijstelling aan vragen voor het woord zegt het al eigen vervoer.
Dus mijn gereedschap en materialen die ik nodig heb om mijn klant zijn opdracht te kunnen volbrengen.

Ik vindt het zelf ook k-t, maar tot nu toe lijkt het erop dat die vrijwaring nodig is.
Vraag blijft wat als ik op vakantie ga met de caravan, in duitsland wordt hetzelfde verteld.
Het is een europeese regel waar ze in nederland niet blij mee zijn.
Zoals gezegd, heb ik vandaag telefonisch contact gehad met EVO, en daar komt de info van.
Ik blijf zoeken naar het tegendeel daarom de start van dit bericht.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door kampertjes »

We hebben hier vorig jaar uitvoerig naar geïnformeerd omdat we voor het werk ook met zware aanhangers rijden en een BE combi overwegen. Het schijnt voorlopig niet aan de orde te zijn. Sterker nog, de meeste bestelwagens kan niet eens een tachograaf in omdat het signaal niet goed is!
En als het dan al verplicht zou zijn, waarom keurt RDW de BE combinaties dan nog goed zonder tacho?
Nee, als dit echt serieus was was er wel meer ruchtbaarheid aan gegeven. Een bestelbus met een aanhanger is niet echt zeldzaam op de weg lijkt mij.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Klusman »

Vandaag antwoord van het ILT, Inspectie Leefomgeving Transport
Een punt is duidelijk, op vakantie met de caravan, met vakantiespullen in de bus, dan is het niet commersieel vervoer, betekend geen tachograafplicht.
Te vinden in de europeese verordening, 561/2006 art 3 sub h.
Nou bewijs is de combinatie zelf.
Verder heb je art. 13 sub d , zonder tachograaf , als je in een straal van 50 km rond je woonplaats rijd, vervoer van bedrijfsmiddelen tbv onderneming, en niet meer dan 12 uur per week.
Het enige wat moeilijker te bewijzen is , is het max 12 uur rijden per week.
De goederen in de auto, en de straal, is duidelijk, het bewijzen van de rijtijd, ja als je binnen een straal van 50 km van je woonplaats blijft, en je rijdt dit 5 dagen per week, dan blijf je daar wel onder, denk ik.
Dus ziet er niet slecht uit, ik zoek nog eens contact met EVO, waarom ik een schriftelijke vrijstelling moet hebben, volgens ILT, kan je deze niet aanvragen omdat alles in de eurpeese verordening staat, tijdens controle kan je direct laten zien dat je aan de eisen voldoet.
Ik begrijp EVO wel die willen er wel een lid bij :bonk
Nu heb ik meteen weer een vraag, ik wil bv naar bijeenkomst van weetjewel, in bv friesland, vanuit eindhoven is dit meer dan straal 50km.
Ik rijdt leeg, dus geen goederen of gereedschap, is dit dan ook niet comercieel :bonk :bonk :bonk
Een antwoord zal nog wel komen, denk ik.
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door mulrivan-edition »

Ga je als je naar een WJW meeting gaat dan ook een aanhanger meenemen?

En die straal van 50km slaat natuurlijk ook nergens op. Ik heb ook klanten door heel het land zitten.
En net zoals al eerder aangegeven, er is in de media en het nieuws hier nog amper over gesproken dus denk dat het hele verhaal beetje overdreven is. Klinkt mij meer als geldklopperij van EVO.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door ardesch 879 »

Dan zijn de Duitsers in het voordeel met die 12 uur per week, want daar mag je op lokale wegen overal 100 km/h en hier maar 80 of zelfs 60 km/h :toppie
Groetjes Driekus Ardesch
reinier en marja
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:05
Locatie: Wervershoof

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door reinier en marja »

Hallo

Bij een bedrijfsauto die op het bedrijf staat met een laadvermogen boven de 500 kg moet je lid zijn van de SIEV
(Stichting inschijving eigenvervoer) dan krijg je een blauwe kaart met de omschrijving van je bedrijf en daaraan is ook het gebruik van je bedrijfsauto gekoppeld

Dus een hovenier mag geen verhuizing doen

Let wel dit is aleen als de bedrijfsauto op het bedrijf staat

Groeten Reinier
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Chrisvv »

Oje, hier snap ik dus niks van. Ik rij al 30 jaar met een busje en dikke aanhanger en nooit heeft iemand het over een tachograaf gehad. Nu een nieuwe T5,5 besteld, maar zeiden ze ook niets. Dus ik ga er maar van uit dat het totaal niet nodig is. ook mijn collegas in de bouw hebben dat onding niet.
Dus ik denk een broodje aap.

gr. Chris
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door emil »

volgens mij is dit iets wat al heel lang bestaat
bij het halen van mijn chauffeurs diploma (+\-14 jaar geleden) hebben ze ook zoiets verteld
als ik het me goed herrinner was het zo dat bij bedrijfswagens onder de 3500 kg geen tacho plicht was
maar dat je een soort ritten boekje moest hebben(als je wat bedrijfsmatig vervoerd)
maar daar deed (doet) ook niemand wat mee dus ik denk dat het wel meevalt
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door ardesch 879 »

Dat is ook het geval als je voor derden goederen vervoerd met vrachtwagen moet je een VHIB registratie hebben, maar voor eigen vervoer niet, en onze vrachtwagen doet eigenlijk alleen maar eigen vervoer.
Bij de eerste beste controle willen ze schrijven, daarom heeft onze chauffeur en pakket papier in de auto met gearceerde delen die van toepassing zijn, en dan vallen bij controleurs hun ogen bijna uit van verbazing omdat ze dat niet weten.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door Jaap 162 »

Volgens mij heeft het alleen betrekking op het moment dat je stuks goederen vervoerd. (levering van goederen van A naar B geld niet voor goederen die je zelf verbruikt)
Dit houd in dat je een chauffeurs diploma moet hebben, dan gaat ook de verplichting in van een tachograaf. Alleen in combinatie als het totaal gewicht boven de 3500 kg is.
Volgens mij gaat het alleen om beroeps chauffeurs i.v.m. de rij en rust tijden
Mij lease maatschappij weet niets omtrent deze regels voor de kleine bedrijfsauto, zolang er geen stuks goederen worden vervoerd.

zie hier:
Digitale tachograaf verplicht voor zware bedrijfsauto's
Vanaf 1 mei 2006 moeten nieuwe bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg zijn uitgerust met een digitale tachograaf.
De bekende, papieren diagramschijf wordt vervangen door een persoonlijke ‘smartcard’. Een soort pinpas waarop onder meer de gereden snelheid, de afstand en de rij- en rusttijden worden geregistreerd. Voor de diverse gebruikers komen er vier verschillende soorten kaarten: een bedrijfskaart, een chauffeurskaart, een controleurskaart en een werkplaatskaart. Deze laatste kaart is voor installateurs van belang.

dit is informatie van de RDW zie de volgende link:

http://www.rdw.nl/nl/beroepsvervoer/bed ... graaf.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
reinier en marja
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:05
Locatie: Wervershoof

Re: Tachograaf vrijstelling

Bericht door reinier en marja »

Hallo

Ook voor eigen vervoer moet je op een vrachtwagen een tachograaf hebben maar je kunt vrijstelling aanvragen voor onder de twaalf uur en voor als je binnen een straal van 100 km blijft vanaf je bedrijf
Voor een bus geld in nederland bijna nooit een tachograafplicht maar voor duitsland als je met een bedrijfsauto rijd met een aanhangwagen geld dit weer wel
Als je privee rijd in Duitsland ( bus staat niet op een bedrijf maar is privee eigendom ) met dezelfde combinatie geld de tachograaf niet
Plaats reactie